بافت تاریخی یزد ادامه حیات اجتماعی مشترکی است که از کنش‌ها بوجود آمده است لذا تداوم زندگی اجتماعی در آن ضروری است.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «ابولفضل مرشدی» عضو هیات علمی دانشگاه یزد در میزگردی که با موضوع حفظ حیات اجتماعی بافت تاریخی در کتابخانه وزیری یزد برگزار شد، با بیان این که فرهنگ برآمده از ارتباطی متقابل بین جهان اجتماعی و فضایی بین‌الاذهانی است، گفت: بافت تاریخی ادامه حیات معماری و کالبدی نیست بلکه ادامه حیات اجتماعی مشترکی است که از کنش‌ها بوجود آمده و باید انسان‌‌هایی داشته باشیم که آن‌ها را امتداد دهند.

وی نگاه معنادار را از مهمترین ویژگی‌های انسان سنتی عنوان کرد و گفت: این نگاه‌های معنادار، جهان اجتماعی گذشته را بوجود آورده است و درک کیفی انسان سنتی هم‌زیستی، تبادل و  تعامل را بوجود آورده است لذا گردشگری که به این بافت می‌آید، درگیر حال و هوای انسان سنتی می‌شود.

وی وجود انسان‌هایی به عنوان پل‌های ارتباطی انسان مدرن و سنتی را برای تداوم حیات اجتماعی بافت تاریخی ضروری عنوان کرد و گفت: زمانی که انسان مدرن به شناخت از دنیای خود برسد میتواند دنیای انسان سنتی را درک کند لذا باید پای چهره‌های فرهنگی و رویدادهای فرهنگی به بافت تاریخی یزد باز شود.

منظومه‌ای از وجوهات ناملموس و ملموس در بافت

«محسن عباسی هرفته» عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز در ادامه با اشاره به این که بیشترین مخاطب بافت تاریخی یزد را جوانان شامل می‌شوند، تصریح کرد: گویا خلاء فضای شهری منجر به روی آوردن جوانان به بافت تاریخی شده به نحوی که حتی جوانان یزدی نیز استقبال چشمگیری از بافت تاریخی می‌کنند.

وی افزود: این موضوع بیانگر تعلق خاطری است که جوانان به بافت تاریخی دارند چرا که بافت تاریخی منظومه‌ای از وجوهات ناملموس و ملموس است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بافت تاریخی یزد یادآور شد: جریان زندگی در بافت تاریخی معیار ارزشمند این بافت است که منجر به ثبت جهانی آن شده است و همین مقوله‌ی بافت، ایجاد حس مکان می‌شود که هنوز هم بن‌مایه‌ی قدرتمندی دارد و گردشگری باید به عنوان یک فرصت، بهره‌وری‌ از این جریان زندگی در بافت را افزایش دهد.

هدایت گردشگری براساس منفعت‌های شخصی

«کاظم مندگاری» معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یزد با اشاره به تغییرات ناهنجار ایجاد شده در بافت تاریخی یزد، تصریح کرد: این تغییرات تدریجی و چشمگیر، از برخی منافع شخصی افراد رنج می‌برند به طوری که خواسته‌ها و نیازهای شخصی آنها باعث هدایت گردشگری در بافت می‌شود لذا برخی از گردشگری به عنوان آفت این بافت تاریخی یاد می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت رعایت حد تعادل در مورد این بافت تاریخی، بیان کرد: اگر چه برخی از آفت‌های فعلی بافت به تاثیر ثبت جهانی نسبت داده می‌شود اما برخی خانه‌های این بافت از قبل نیز خالی از سکنه بودند و به اتباع بیگانه اجاره داده شدند و خانواده‌های اصیل ساکن آنها نبودند.

وی افزود: از طرفی بومگردی‌ها در این بافت تاریخی نیز با سیاست مبنی بر مقابله با مدرنیته شدن و تبدیل تمام خانه‌ها به هتل‌های لوکس شکل گرفتند.

ضرورت شکل‌گیری نهادهای محلی در بافت تاریخی

«فهیمه حسین‌زاده» مشاور اجتماعی معاونت فنی و عمرانی سابق شهرداری تهران نیز با اشاره به حفظ ساختار ارزشی بافت تاریخی با ساز و کارهای جدید، بیان کرد: در کشورهای پر رونق گردشگری، تمام طرح‌ها و ساز و کارها و تولیدات و حتی اقتصاد براساس ارزش‌ها شکل می‌گیرد اما قبل از تدوین و تنظیم ساز و کارها بر این اساس باید این ارزش‌ها شناخته شود.

وی دلیل ابتذال فرهنگی امروز را نبودن الگوهای مطلوب و مناسب عنوان کرد و گفت: باید تمام گزاره‌های مدرن را بر اساس ارزش‌ها و گزاره‌های سنتی مدون کنیم تا زندگی متعادلی شکل بگیرد.

وی آموزش و پرورش و شهرداری و نهادهای مردمی را از عوامل بسیار موثر در تولید ساز و کارهای فرهنگی برشمرد و گفت: متاسفانه حقیقت این است که هر سه در ایجاد ساز و کارهای اجتماعی ضعیف هستند و باید نهادهای اجتماعی محلی شکل بگیرند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.