کتب برگزیده و شایسته تقدیر سومین دوره کتاب سال یزد در مراسمی با حضور مسئولان معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، در این مراسم که در حسینیه شهید صدوقی یزد برگزار شد، علاوه بر تجلیل از رسانه‌های برتر در حوزه کتاب، کتاب «زمان‌نگری و کیهان‌باوری در عصر صفویه» نوشته بهزاد کریمی، «دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان» به قلم مظفر سالاری، «اندیشه‌های شهرسازی در آثار متفکران ایرانی و مسلمان» نوشته حمید محمدی به عنوان کتاب‌های برگزیده‌ی سال و «مفهوم آهنگ طبیعت» نوشته مهدی صادق احمدی، «برج ناز» نوشته هادی حکیمیان و «رمضان» نوشته بابک صابری به عنوان کتب شایسته تقدیر امسال معرفی و تجلیل شدند.

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد در این برنامه هدف اصلی از چنین برنامه‌هایی را بازنمایی ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی و معرفی آنها به دنیا عنوان کرد و گفت: یکی از بهترین ابزارها در این رابطه عنوان انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران است چرا که این برند ملی بیانگر احترام ایران به جایگاه فرهنگی یزد است و می‌تواند آغازگر بسیاری از مباحث فرهنگی و اجتماعی در یزد به منظور رشد و توسعه بیشتر نیروی انسانی در این خطه باشد.

وی از تدوین برنامه‌هایی به منظور صیانت از فرهنگ‌ها و مسائل فرهنگی استان خبر داد و گفت: برخی از این برنامه‌ها از ابتدای امسال اجرا شده و برخی نیز در دست اجراست.

استاندار با اشاره به پایدار کردن برخی از آیین‌ها مانند برنامه‌ جایزه کتاب سال شهید صدوقی(ره)، گفت: این برنامه که سومین دوره آن در حال برگزاری است می‌تواند در فضای فکری استان تاثیرگذار باشد و منجر به تقویت انگیزه نویسندگان شود.

«مجید جوادیان‌زاده» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد هم ضمن تقدیر از خانه فرهنگ صدوقی به منظور برگزاری سومین دوره کتاب سال یزد، کتاب را مهمترین و کاراترین ابزار فرهنگی برشمرد و گفت: هنوز هیچ رسانه‌ و ابزاری جایگزین کتاب نشده است.

وی اضافه کرد: روانشناسان نیز کتاب را نزدیک‌ترین دوست انسان عنوان و راهی به منظور اصلاح آسیب‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند چرا که جامعه‌ای که کتاب نمی‌خواند، جامعه‌ای دانش پذیر و اصلاح پذیر نخواهد بود.

وی با بیان این که دیپلماسی فرهنگ کتاب باید محور برنامه‌های ملی و بین‌اللملی قرار گیرد، گفت: البته هدف‌گذاری سال 2020 یزد نیز انتخاب شدن به عنوان پایتخت کتاب جهان است و در این راستا نیز براساس ذائقه و گرایش عمومی جامعه قدم برداشته‌ایم.

این مسئول با اشاره به کسب رتبه برتر یزد به لحاظ تعداد باشگاه‌های کتابخوانی با 1833 باشگاه، گفت: البته تسهیل حرکت‌های فرهنگی بیشتری در اولویت در برنامه‌های سال آینده قرار دارد و امدواریم هر چند فرهنگ‌سازی زمان‌بر است ولی نام یزد همواره با کتاب عجین شود.

وی خوشنامی یزد با کتاب و کتابخوانی را برگرفته از فرهنگ دیرباز یزد خواند و عنوان کرد: باید جوامع محلی را با مفهوم دانایی تعریف کنیم چرا که در برخی از روستاهای یزد مانند روستای شمسی تلاش جمعی برای کتابخوانی و استمرار فعالیت‌های فرهنگی مانند جایزه ویژه شهید صدوقی شکل گرفته است.

جوادیان زاده با تاکید براین که باید تمام فعالیت‌های مرتبط با کتاب با اولویت یزد آغاز شود، گفت: این یک ابلاغ رسمی است و در همین راستا آغاز رسمی هفته کتاب جمهوری اسلامی نیز از یزد شروع خواهد شد.

این مسئول انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران را فرصتی طلایی دانست و ابراز امیدواری کرد که برگزاری محافل فرهنگی و بین نسلی در کنار دیگر برنامه‌های ترویجی مانند برپایی نمایشگاه‌های کتاب، به فرهنگ‌سازی کتاب و کتابخوانی در استان کمک کند.

حجت السلام و المسلمین «محمد صدوقی» عضو هیات رییسه خانه فرهنگ شهید صدوقی نیز با بیان این که پایتختی کتاب ایران نباید منجر به غفلت از این میراث ارزشمند شود، اظهار کرد: مفاخری مانند مهدی آذریزدی، ایرج افشار، اسلامی ندوشن، داوری اردکانی و خاتمی و مصباح یزدی که از دامن یزد برخاسته‌اند، نشان از ظرفیت بالقوه یزد در زمینه فرهنگ دارد و قطعاً جامعه‌ای که اهل فرهنگ نباشد، چنین بزرگانی ندارد.

وی افزود: این رویداد فرهنگی و این چنین مراسم‌هایی باید برای آینده نسلی باشد که اهل کتاب و دانایی است و پایتخت کتاب ایران در این راستا بهانه‌ای است تا نهادهای فرهنگی و هنری به جایگاه فعلی استان نظر بیشتری داشته باشند.  

این مسئول با بیان این که یزد پایتخت کتاب ایران باید امسال به دو پرسش پاسخ بدهد، گفت: نسبت فرهنگ یزد به کتاب و کتابخوانی چیست؟ و سهم یزد در فرهنگ عمومی کشور کجاست؟

وی از درگیری و مشکلات جوانان با کنکور و فضای تست و آزمون‌های مرسوم به عنوان عوامل سلب‌کننده لذت مطالعه در این نسل یاد کرد و گفت: باید نقش یزد در فرهنگ عمومی را مشخص کنیم چرا که قشرهای مختلف رغبتی به مطالعه ندارند لذا باید با بازیابی گذشته متوجه باشیم که چقدر اسلامی ندوشن‌ها تحویل جامعه داده‌ایم.

حجت الاسلام صدوقی افزود: نسل جوان را باید به کتابخوانی ترغیب کرد و ترویج این مهم، نیازمند روی آوردن به انواع جدید کتاب است ولی پافشاری ناشران بر سبک و سیاق قدیم نباید ما را از جهان امروز دور کند.

وی بر بازگشت کتاب به جایگاه گذشته و اصلی خود تاکید کرد و گفت: کتاب حداقل برای افرادی که علاقمند به سفر و آشنا شدن با دنیای بیرون هستند، بویژه در این دوران، راهی برای دستیابی به ارامش است.

حجت الاسلام «محمد حسن معزالدینی» امام جمعه موقت یزد نیز با بیان این که دغدغه مسئولان باید این باشد که در سرانه مطالعه و روند کتابخوانی مردم در یزد قبل از معرفی به عنوان یزد پایتخت کتاب و پس از آن چه تغییری ایجاد شده است، گفت: متاسفانه برخی از کتب نوشته شده که بعضاً از سوی برخی از متولیان امر در این زمینه است، ارزش یکبار خواندن را هم ندارند در حالی که کتابی که نوشته می‌شود بخشی از پازل توسعه است و افزایش کتابخوانی و کتاب باید به توسعه معرفت و دانایی منجر شود.

وی وضعیت فعلی بازار نشر را آشفته خواند و گفت: حرکت فرهنگی صورت گرفته باید در راستای ساماندهی تالیف و انتشار و آشنایی نسل جوان و ارتقای سرانه مطالعه باشد.

این مسئول بر ضرورت پرورش مراجع تحقیق تاکید کرد و گفت: مراجع تحقیق قشری هستند که خواص و صاحبان فکر به آن‌ها روی می‌آورند و باید در یزد چنین افرادی را پرورش داد.

وی با اشاره به این که کتاب از مصادیق زکات است، زکات علم را نشر کتاب خواند.

معزالدینی نوشته‌های نویسندگان را پیوند‌دهنده نسل امروز به گذشته عنوان کرد و گفت: یکی از راه‌های رسیدن به فرهنگ‌های پیشینیان خواندن کتاب است و از طرفی نیز جامعه‌ای که از کتاب فاصله بگیرد، شتباه پیشینیان را تکرار می‌کند.

حجت الاسلام «شهاب الدین وحیدی» مدیر عامل خانه فرهنگ صدوقی و دبیر کتاب سال یزد نیز شناسایی و معرفی نویسندگان استان و هر محلی از جهان که در حوزه پژوهش خدمت می‌کنند را از مهمترین رسالت‌های کتاب سال یزد برشمرد.

وی گفت: تجلیل از کسانی که تمام سرمایه‌های خود را صرف قلم زدن یافته‌های خود می‌کنند نیز از رسالت‌های برنامه‌ی کتاب سال یزد است.

وی با اشاره به ارسال 697 کتاب به دبیرخانه سومین جایزه کتاب سال یزد، تصریح کرد: از این میان 402 کتاب برای داوری انتخاب و پس از داوری 27 کتاب برای مرحله نهایی داوری برگزیده شدند که در نهایت امشب کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر سال مشخص شدند.

این مسئول با اشاره به رشد 62 درصدی کتاب‌های ارسال شده در این دوره، بیان کرد: با توجه به گرانی کاغذ و مشکلات اقتصادی، تعداد کتب ارسالی به جشنواره از 430 کتاب در سال گذشته به 697 عنوان در سال جاری افزایش یافته و امید است در دوره بعدی با اطلاع رسانی دانشگاه‌ها شاهد ارسال کتاب‌های بیشتری باشیم.

وی رعایت معیارهای متفاوتی مانند رعایت استانداردهای منابع و ماخذ، بهره‌مندی از قدرت تحلیل، آراستگی صفحات و حروف چینی و دستور زبان و موضوع کتاب‌ها را از شاخص‌های انتخاب کتاب برگزیده سال عنوان کرد و گفت: کتابها در 12 موضوع شامل تاریخ و جغرافی، دین، فلسفه و روان شناسی، ادبیات، علوم اجتماعی، هنرو معماری، کودک و نوجوان، یزدشناسی، کلیات، علوم خاص و زبان شناسی ارائه شدند که متاسفانه در زمینه زبان شناسی و علوم خاص و نسخ خطی کمترین آثار به دبیرخانه ارسال شد.

وحیدی در پایان نیز از در دست اقدام بودن برگزاری دوره‌هایی مانند تحریر، ویرایش و نگارش به منظور ارتقای دانش نویسندگان و اهالی قلم یزد از سوی خانه فرهنگ صدوقی خبر داد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.