به گزارش ایرنا ، هم اکنون سرانه مصرف پارچه هر ایرانی 28 تا 31 مترمربع تخمین زده می شود، با این حساب سالانه به 2 میلیارد و 400 میلیون مترمربع پارچه برای تولید پوشاک نیاز است.
نیمی از مجموع پارچه مورد نیاز از سوی واحدهای نساجی داخلی تولید و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود.
به گفته نصراللهی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت مجموع مصرف کالاهای نساجی و پوشاک 510 هزار تن است که 350 هزار تن آن تولیدات داخلی است.
همچنین مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت از افزایش 18 درصد صادرات و کاهش 38 درصد واردات محصول نساجی، پوشاک، چرم و کفش ، در 10 ماهه سال 97 خبر داد .
به گفته افسانه محرابی آمار صادرات 10 ماهه پارسال حوزه نساجی، پوشاک، چرم و کفش 260 هزار تن به ارزش 955 میلیون دلار بود.
وی واردات این حوزه را 339 هزار تن به ارزش 947 میلیون دلار ذکر کرد که به گفته محرابی در همسنجی با مدت مشابه سال قبل از آن، از لحاظ وزن و ارزش در صادرات به ترتیب 18.7 درصد و 6.5 درصد رشد داشت و در بخش واردات به ترتیب 38.4 درصد و 36 درصد کاهش داشت.
همچنین نماینده ولی فقیه در استان یزد هفته گذشته در نماز جمعه شهر یزد اظهار کرد: صنعتگران باید به سمت واحدهای صنعتی که زمینه تولید و اشتغال بیشتری را در داخل ایجاد می کند، سرمایه گذاری و فعالیت کنند.
آیت الله محمدرضا ناصری یزدی در این ارتباط تاکید کرد که صنعت پوشاک نیازی به فناوری بالا و هزینه های زیاد ندارد و بدون اتکا به دولت، اشتغال بالایی هم ایجاد می کند.
استاد درس خارج حوزه علمیه یزد نیاز سالانه کشور را حداقل حدود 400 میلیون دست لباس ذکر کرد و یادآور شد: عمده آن از چین و ترکیه وارد می شود و با وجود شرایط سخت اقتصادی با خرید کالای خارجی متاسفانه شاهد رونق اقتصادی آنها هستیم.
وی مشکل عمده را فعالیت واسطه ها، وجود انحصار و برخی رانت ها عنوان کرد و یادآور شد: دلالان مانع حرکت تولیدکنندگان در این راستا هستند.
به گفته رئیس شورای فرهنگ عمومی یزد در صورت تقویت و رونق تولید داخلی دست واسطه از سودهای کلان قطع می شود.
وی در ادامه با طرح این پرسش چرا باید در صدد ایجاد صنایعی بود که برای راه اندازی آن نیاز به متخصصان خارجی باشد؟ اظهار کرد: در حالیکه برخی صنایع بدون وابستگی به دولت، قابلیت تولید و اشتغال دارد.
امام جمعه یزد تاکید کرد: رونق تولید ملی نیاز به عزم و روحیه انقلابی و جهادی در میان مردم و مسئولان بویژه در جلوگیری از واردات بی رویه ، قاچاق و گرانی های تحمیلی و تقویت هویت دینی و خودباوری، جهاد علمی و نرم افزاری دارد.
مروری به ظرفیت های استان یزد در این صنعت بیانگر توانایی بالای یزدی ها در تولید بخش عمده ای از نیاز پوشاک کشور است.

** استقرار 20 درصد واحدهای نساجی کشور در یزد
بر اساس آمارها از 9 هزار و 818 واحد نساجی کشور، حدود 2 هزار واحد در یزد مستقر هست که 10 درصد سرمایه گذاری و 25 درصد سهم اشتغال استان مربوط به این حوزه است .
همچنین حدود 23 هزار نفر با فعالیت در این صنعت، هزینه های زندگی خانواده های خود را تامین می کنند.
یزد ، رتبه نخست تولید محصول سنتی و رتبه دوم تولید پارچه پنبه ای، الیاف مصنوعی، ریسندگی نخ پنبه و پلی استر را داراست.
در حال حاضر نساجی سهم هشت درصد تولید ناخالص داخلی استان و سهم 42 و 27 درصد در میان صنایع فلزی و غیرفلزی را داراست.
100 درصد روفرشی و ترمه و 80 درصد رومبلی ایران در یزد تولید می شود.

** قدمت هزار ساله نساجی در یزد
برای تقویت فعالیت بخش پوشاک یزد، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به سابقه و قدمت صنعت نساجی می گوید: یزد شهر نساجی است و قدمت تولید پارچه و فعالیت های مرتبط با آن به بیش از 10 قرن می رسد.
محمدحسین ریاحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود فعالیت دیرینه در این عرصه، برخی موارد با نقص و کاستی مواجه هستیم به عنوان نمونه در صنعت دوخت همواره دچار مشکل بودیم به گونه ای که بهترین دوخت و دوزها مربوط به شمال ایران است.

** تقویت زنجیره تولید نساجی / پوشاک بیشترین ارزش افزوده نساجی را دارد
وی با گلایه از نبود طراحی های زیبا در صنعت نساجی یزد تأکید کرد: باید عرصه تولید و زنجیره این صنعت در استان تقویت شود .
مدیرکل تعاون یزد با بیان اینکه بیشتر تولید حوزه نساجی مصرف خارجی دارد و بخش عمده آن به کشورهای دیگر صادر می شود ، خاطرنشان کرد: پارچه های صادراتی بعضا با طرح و رنگ متفاوت مجددا به ایران وارد می شود و ارزش افزوده این فرایند را از دست می دهیم.
ریاحی تصریح کرد: بیشترین ارزش افزوده صنعت نساجی در پوشاک و پارچه پس از دوخت و دوز استفاده می شود و باید روی این 2 بخش برنامه ریزی صورت گیرد.

** اولویت صنایع نساجی یزد
رئیس دبیرخانه کانون های تفکر یزد هم با تاکید بر اهمیت صنعت نساجی، این بخش را از صنایع اولویت دار استان دانست.
سعید عطار با اشاره به سابقه و اهمیت صنعت نساجی برای استان، تولید یک چهارم نساجی ایران در یزد با داشتن تنها یک مرحله « آب بر»، پیشنهاد کرد، نساجی نیز جزو فعالیت های کم آب بر و پربازده یعنی صنایع مورد تاکید در سند آمایش استان معرفی شود.
همچنین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد از این استان به عنوان قطب صنعت نساجی کشور یاد کرد و با اشاره به اهمیت این صنعت در توسعه و اشتغال‌زایی ایران یادآور شد: این واحد از سوی سازمان مرکزی به عنوان مجری طرح ملی پایش منسوجات و پوشاک معرفی شد.
دکتر معصومه طباطبایی افزود: در 2 سال اخیر کارگاه‌های دانشکده نساجی شامل کارگاه بافت و کارگاه دوخت به منظور جذب و پرورش دانشجویان با مهارت بالا در راستای تولید منسوجات در دانشگاه راه‌اندازی شد .
به گفته وی گسترش کارگاه‌های بافندگی با هدف تجاری‌سازی و تولید پارچه‌هایی با ویژگی‌های خاص نظیر پارچه‌های ضدباکتری، مقاوم در برابر حریق و آب‌گریز و دوخت‌ و دوز لباس‌های ویژه نظیر البسه هوشمند برای کاربردهای نظامی در دستور کار این واحد دانشگاهی قرار دارد .
به نظر می رسد با ظرفیت های موجود صنعت پوشاک و نساجی ، یزد بتواند در آینده ای نزدیک شاهد جهش در تولید و اشتغال باشد و از سوی دیگر کمک شایانی در مسیر تحقق شعار رونق تولید
داشته باشد.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.