در این مطلب آمده است: باشگاه داری در ورزش دنیا یک بنگاه درآمدزایی است و سال های سال است که تمامی رشته های ورزشی در کشورهای پیشرفته، روی کاکل باشگاه ها که اکثر به اتفاق آنان بسیار متمول هستند، می چرخند و خودنمایی می کنند.
البته در این میان و در راس کار باشگاه های موفق، یک مدیریت پر تحرک و شاخص وجود دارد که زمینه موفقیت آن باشگاه را فراهم کرده است.
بی تردید یکی از شاخص های جامعه پیشرفته، پیشرفت مدیریت است و وجود این شاخص، تفاوت جوامع را مشخص می کند. مدیریت در کارهای ساده و پیش پا افتاده هم قابل تجربه است، چه برسد به کارهای عظیم و بزرگ که کاملا نقشی انکار ناپذیر دارد.
دکتر «علی رضائیان» در کتاب «اصول مدیریت»، واژه مدیریت را این گونه تفسیر و بیان می کند:
«مدیریت به معنای اداره کردن است و از پنج اصل اساسی تشکیل شده است، برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت، سرپرستی و کنترل. پدیده مدیریت مربوط به روزگار اخیر نیست بلکه از دیر باز، بشر متوجه شده که برای رسیدن به هدف، لازم است به بسیج امکانات و رهبری امکانات به سوی آن هدف مشخص اقدام کند.»
با این اوصاف، نقش مدیریت در جوامع، بسیار مهم و حیاتی است و در این راه، مدیران کارآمد، لایق و شایسته، می توانند تاثیرگذار باشند.
با این حساب در ورزش و باشگاهداری هم که از وسعت بسیاری برخوردار است، نمی توان و نباید کار را به دست افرادی سپرد که جدای از فاکتورهای ذکر شده، فاقد تخصص ورزشی هم هستند.
بررسی ها نشان می دهد که الگوهای رفتاری مدیران در نحوه کار، سازماندهی، تصمیم گیری و برنامه ریزی آنان تاثیر مستقیمی در پیشرفت و یا عدم پیشرفت باشگاه ها دارد و به همین دلیل است کارشناسان معتقدند؛ رشته مدیریت، یک رشته مستقل و جداگانه نیست و با علوم دیگر از جمله روان شناسی، جامعه شناسی و رشته های دیگر ارتباط تنگاتنگ و خیلی نزدیک دارد.
در همین رابطه مدیری که می خواهد، یک باشگاه ورزشی را مدیریت و اداره کند، باید از مدیریت مطلوب برخوردار باشد.
اجازه بدهید با این تفاسیر، گریزی به مدیریت های ورزشی باشگاهداری در یزد بزنیم.
یزدی که باشگاه واقعی با استانداردهای لازم را ندارد اما هر کس با یک درخواست و فراهم کردن امکانات مختصر، مجوز باشگاه دریافت می کند و خود را باشگاهدار می نامد؟!
جالب اینکه، نه علم مدیریت را فراگرفته و نه هدف مشخصی که بتواند به سود ورزش و جامعه باشد را دنبال می کند.
شاهد و ناظریم در استان یزد، صدها باشگاه با مجوز به صورت قارچ گونه روئیده اند! باشگاه هایی که فقط و فقط نام باشگاه را یدک می کشند و از یک ساختار جزیی اولیه هم برخوردار نیستند؟!
جالب اینکه چون سیل وار آمده اند و هدف هم ندارند، خیلی ماندگار نیستند و در مدت کوتاهی محو می شوند و تنها نامی از آنان باقی می ماند.
با همه اینها و در برهوت بی باشگاهی در استان یزد، بعضی مواقع شاهد رویش اندک باشگاه هایی هم هستیم که از مدیریت نسبتا قابلی سود می برند و هدف و برنامه دارند.
به عنوان مثال در ورزش یزد و در حال حاضر، می‌توان از باشگاه های گلساپوش، نوین فولاد، فولاد آلیاژی، شهداب و پیشگامان نام برد که از هویت و شخصیت خوب و بالایی سود می برند و توانسته اند در فوتبال ساحلی، فوتبال، والیبال، هندبال، دوچرخه سواری، واترپلو و... موفقیت های خوبی را کسب کنند.
البته بعضی از این باشگاه ها اگر چه از مدیریت کارا برخوردار هستند اما از لحاظ ساختاری دچار مشکلاتی هستند که اگر هدف و قصدشان پایداری است، باید این نقیصه ها را بر طرف سازند.
نقیصه هایی که باعث شد تا باشگاه های شهید قندی، فولاد و تربیت یزد، یکی پس از دیگری در طی چند سال اخیر به نابودی کشیده شوند و حاصل کارشان به غیر از سرمایه سوزی نبود؟!
جا دارد باشگاه سنگ آهن بافق را هم که از ساختار بسیار خوبی برخوردار و چندی است، پای خود را از ورزش قهرمانی با آن همه امکانات، بیرون کشیده است به اینها اضافه کنیم؟!
به هر حال غنای در ورزش و رسیدن به موفقیت در گرو مدیریت کارآمد و لایق است و اگر به این مهم بها داده نشود و مغفول بماند و نالایقان در مصدر قرار گیرند، خروجی کار چیزی به غیر از سردرگمی ، آشفتگی، بی نظمی و عاقبت فنا و نابودی نخواهد بود.
چیزی که ورزش استان یزد بارها و به دفعات آن را تجربه کرده و متاسفانه، درس لازم از آن گرفته نشده است؟!
روزنامه پیمان یزد به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی محمدمسعود ارکان در گستره استان یزد منتشر و توزیع می شود.
189 رسانه در استان یزد مجوز دارند که از این تعداد 137 مجوز متعلق به نشریات چاپی، 34 مورد متعلق به رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و ١8 مجوز هم مربوط به رسانه های الکترونیک غیر برخط است.
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.