به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد، سید مجتبی حسینی پور در نخستین جلسه کارگروه آمایش سرزمین آمار، محیط زیست و توسعه پایدار سال 98 استان ،اظهار کرد: از اینکه درصدد هستیم، در افق های بالاتر به کجا برسیم ، سهم و نقش استان در بخش ریلی کشور کجاست، هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.
وی افرود: در حال حاضر ارتباط منسجم و تعریف شده ای بین حمل و نقل ریلی و سایر بخش های اقتصادی استان وجود ندارد و این نقیصه جدی می تواند در آینده حادتر شود.
رئیس سازمان مدیریت یزد اظهار کرد: دستور کار نخستین جلسه کارگروه آمایش به بحث زیربنایی و سرمایه گذاری در زمینه حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل ریلی اختصاص داشت، با تغییر نگاه به این موضوع و لحاظ کردن توسعه پایدار به نتایج قابل قبولی در این زمینه برسیم.
حسینی پور افزود: مبحث راه و حمل ونقل ریلی یکی از پیشران های مهم توسعه بویژه توسعه اقتصادی و حتی توسعه اجتماعی است، وظیفه همه اعضا و به خصوص مجموعه کارشناسی دستگاه های اجرایی است که در این موضوع منفعل نباشند و پیگیری لازم را به عمل آورند.
وی با بیان اینکه نگاه راه آهن به حمل و نقل ریلی در یزد به دلایل اقتصادی عموما به سمت معدن است، تصریح کرد: به همین دلیل موضوع مسافرتی و تجاری کمتر مورد توجه قرار گرفت باید این نگاه تغییر کند.
رئیس سازمان مدیریت یزد با بیان اینکه چشم انداز صنعت حمل و نقل ریلی ایران در حال تغییر است، خاطرنشان کرد: کشورهای آسیای مرکزی می خواهند به آبهای آزاد دسترسی پیدا کنند که از این جهت راه آهن شمال – جنوب اهمیت بیشتری خواهد یافت.
حسینی پور یادآور شد: مسیر راه آهن یزد - شاهرود در توسعه این هدف است که با هماهنگی و درخواست چهار استان دیگر جلسات مشترکی برای اتصال این مسیر به راه آهن یزد - بافق در حال پیگیری است.
وی با تأکید بر اینکه در موضوع سرمایه گذاری تا وقتی راه آهن و راه مناسب و درستی نباشد ، توسعه پایدار تحقق پیدا نمی کند، ادامه داد: موضوع مهم دیگر عدم حضور شرکت حمل و نقل ریلی در استان است و با اینکه برای سرمایه گذاری تشویق های خوبی صورت گرفت، هنوز استقبال شایسته ای از این موضوع به عمل نیامد.
به گفته وی تکمیل و بهره برداری از راه آهن یزد- اقلید به جهت تاثیر گسترده اقتصادی و اجتماعی و نقش پر رنگ آن در رفع عدم تعادل ها و توسعه پایدار استان مورد پیگیری استان است.
همچنین معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه یکی از ویژگی های تاریخی یزد واقع شدن آن در ناحیه مرکزی ایران است، تاکید کرد: یزد از سال های گذشته در مسیر جاده ادویه قرار داشت و یکی از رازهای دوام و ماندگاری آن ، ارتباطات و ایجاد مرکزیت های حمل و نقل بود.
محمد حمید فخرالدین افزود: یزد در حال حاضر دارای مرکزیت جغرافیایی است و به لحاظ شبکه ریلی مرکزیت مناسبی در کشور دارد، وجود پنج راه ریلی در بافق مرکز دسترسی را برای استان و کشور ایجاد کرده است.
وی همچنین تصریح کرد: یزد یک مرکزیت عملکردی نیز دارد که این موضوع را می توان از روی داده های حساب های ملی و منطقه ای و جداول ارزش افزوده اقتصادی مشاهده کرد.
به گفته معاون سازمان مدیریت یزد از سال 1390 تا 1394 و بر اساس آخرین اطلاعات موجود از حساب های منطقه ای کشور سهم ارزش افزوده ریلی استان از 16 درصد در سال 1390 به 1.10درصد در سال 1394 کاهش یافت.
فخرالدین با بیان اینکه ،این روند نزولی سهم راه آهن یزد در توسعه استان را نشان می دهد در حالیکه سهم حمل و نقل جاده ای در این مدت تقریبا 2 برابر شد، خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم، یزد روند توسعه خود را داشته باشد بایستی جایگاه مرکزی خود را حفظ کند و از ظرفیت های طبیعی، انسانی و فرصت های توسعه ای آن استفاده کند.
همچنین معاون فنی و زیربنایی اداره کل راه آهن یزد گفت: سهم این مجموعه از خطوط ریلی کشور حدود هشت درصد بود این عدد شامل 875 کیلومتر خط اصلی، 142 کیلومتر خط فرعی – مانوری و 65 کیلومتر خط صنعتی تجاری است.
علیرضا سامعی با اشاره به وضعیت طرح های ریلی مرتبط با استان تصریح کرد: طرح دو خطه کردن راه آهن بافق - زرین شهر اصفهان به طول 497 کیلومتر با حدود 75 درصد پیشرفت کار در دست ساخت است .
وی یادآور شد: طرح ساخت راه آهن رخش یزد - اقلید به طول 274 کیلومتر سال 1391 شروع و طبق برنامه بایستی سال 1394 به بهره برداری کامل می رسید که به دلایلی در حال حاضر 55 درصد از طرح اجرا شد.
به گفته وی در حال حاضر هشت طرح خطوط ریلی مرتبط با استان یزد در دست مطالعه است.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.