سید جمال سجادی پور روز دو شنبه در حاشیه بازدید از مزارع گندم شهرستان ابرکوه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: این میزان تولید بیشتر مربوط به شهرستان های خاتم، ابرکوه و بهاباد است.
وی اظهار داشت: تدابیری اندیشده شد با همکاری سازمان تعاون روستایی استان و مباشرانی که هنگام برداشت، خرید تضمینی را انجام می دهند، عوامل نظارتی هم معرفی شدند.
این مسئول ارشد بخش کشاورزی یزد پیش بینی کرد که امسال 20 هزار تن گندم در استان به قیمت تضمینی خریداری شود که نیمی از آن مربوط به ابرکوه است.
وی بابیان اینکه پارسال هفت هزار و 500 تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش 105 میلیارد ریال خریداری شد ، افزود: چهار هزار و 160 تن آن مربوط به ابرکوه است و این شهرستان برای پنجمین سال متوالی رتبه نخست خرید گندم استان را کسب کرده بود.
سجادی پور ادامه داد: در سال زراعی جاری با اجرای آبیاری تیپ ( نواری ) در 11 هزار هکتار کشاورزی استان گندم به شیوه مکانیزه کشت‌ شد.
وی بابیان اینکه سطح زیرکشت گندم در چند سال اخیر کاهش یافت، اضافه کرد: تغییر الگوی کشت و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی، کمبود آب و افت سطح منابع آب‌های زیر زمینی از جمله علت کاهش سطح زیرکشت است .
رئیس سازمان کشاورزی یزد خاطر نشان کرد: با وجود محدودیت منابع آبی و تداوم خشکسالی ادامه کاشت محصولات زراعی فقط با اجرای طرح های آبیاری نوین مسیر خواهد بود.
سجادی پور تاکید کرد: کشاورزان با اجرای طرح های آبیاری نوین در مزارع و افزایش کارایی و راندمان آبیاری، برداشت آب را مدیریت کنند .
این مسئول ارشد کشاورزی یزد به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به جهاد کشاورزی محل سکونت خود برای اجرای طرح های آبیاری نوین از کمک های بلاعوض دولت بهره مند شوند.
وی تصریح کرد : پارسال هزار و 230 هکتار طرح آبیاری نوین به شیوه تیپ در بخش زراعی و به خصوص سبزی و صیفی اجرا شد.
اراضی قابل کشاورزی استان 170 هزار هکتار است که به علت کمبود آب و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی 116 هزار هکتار آن به کشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد.
تعداد بهره برداران بخش کشاورزی یزد حدود 70 هزار نفر است.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.