به گزارش ایرنا ، معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان یزد روز دوشنبه درحاشیه برگزاری این مراسم به ایرنا گفت : اجرای طرح دانشنامه ازدواج به مدت 2 سال و نیم است که در میبد با هدف ارتقای سلامت اجتماعی و روانی خانواده شروع شده و شاخص ترین دلیل اجرای این طرح طلاق است که آمار آن در جامعه بسیار بالا رفته است.
دکتر محمدعلی صادقی پور افزود: یکی از معمول ترین کارهایی که در ارتباط با طلاق صورت می گیرد مداخله در طلاق است که به افرادی که می خواهند از همسر خود طلاق بگیرند پیشنهاد می شود به مشاور و یا مددکار مراجعه کنند که این کار، بدون اثر است.
وی تصریح کرد: مداخلات باید مداخلاتی همگانی ، پیشگیرانه و ارتقایی شود و در سطح اول جای بگیرد و در این صورت این مداخلات موثر بوده و صد برابر کاهش هزینه را در بر دارد.
معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان یزد یاد آورشد :آموزش های پیش از ازدواج با هزینه ای به مراتب کمتر از هزینه های مداخله در ازدواج ارائه می شود و جامعه هدف این آموزش دانش آموزان نیز می توانند باشند چون برای دانش آموزانی که در سنین 14 سالگی هستند دانستن مفاهیمی مانند عشق واقعی ، وابستگی ، جذابیت و... مهم است.
صادقی پورافزود: اولویت اصلی ما برای یک دانش آموز درس خواندن و قبولی در کنکور نباید باشد ، دانش آموز نمی داند خطاهای هاله ای یعنی چه ، همچنین او از عشق فقط عاشق شدن را می داند که اگر عاشق کسی شود آن فرد تمام دنیایش می شود.
وی تاکید کرد : آموزش پیش از ازدواج باید از سنین 14 سالگی آغاز شود و قدم اول در این آموزش خودشناسی و دانستن سلایق ، علایق و اهداف و آرزوهای یک فرد توسط خودش برای انتخاب آگاهانه تراست و به این جهت این آموزش ها در مدارس و دانشگاه ها ارائه می شود تا افراد با انتخاب صحیح و آگاهانه تر ازدواجی بهتر و صحیح تر داشته باشند تا در آینده منجر به طلاق نشود.
معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان یزد در ادامه با اشاره به اینکه آموزش های پیش از ازدواج بر آموزش زوج های جوان بسیار ارجحیت دارد علت طلاق را متوجه افرادی عنوان کرد که آموزش ندیده ازدواجی نامناسب داشته اند.
رئیس اداره بهزیستی میبد نیز گفت : دانشنامه ازدواج در واقع دوره آموزش های پیش از ازدواج است که در بهزیستی مصوب شده بود برای دختران و پسران قبل از ازدواج ارائه شود اما در شهرستان میبد در سال 95 به دنبال نظرخواهی که با اساتید مشاوره و روانشناسی شد این دوره ها تحت عنوان دانشنامه ازدواج نام گرفت.
سید محسن فلاح افزود: به دنبال آن طرح پایلوت دانشنامه ازدواج در میبد با حضور معاون وزیر و ریاست سازمان بهزیستی کشور رونمایی شد همچنین در مرکز استان نیز از اسفند سال گذشته اجرای این طرح شروع شد و در این 2 سال اجرای طرح با برگزاری همایش ها و کارگاه ها استقبال خوبی از این طرح صورت گرفته است .
وی شروع این طرح را از دوران دبیرستان و بعد در دانشگاه عنوان کرد و افزود : آموزش های حین ازدواج و بعد از ازدواج نیز در ادامه ازدواجی موفق به زوج ها ارائه خواهد شد.
در همایش برگزار شده توسط معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان یزد مباحثی مانند انواع عشق ، عشق کامل که زمانی اتفاق می افتد که در یک رابطه تمایل ، تعهد و صمیمیت وجود داشته باشد ، تاثیر ناخودآگاه در عشق ، تسهیل کننده های عشق و... مطرح شد.
همچنین به ویژگی هایی که به خاطر آن دختران و پسران عاشق فرد مقابل خود می شوند ، دلایل خوش آمدن افراد از هم به دنبال نیاز ها ، انتظارات و ادراکاتی که دارند و ویژگی هایی که دوره آشنایی باید داشته باشد اشاره شد.
در انتها نیز بر لزوم شرکت کسانی که ازدواج نکرده اند و کسانی که می خواهند ازدواج کنند در کارگاه های آموزشی آشنایی پیش از ازدواج تاکید شد.
اداره بهزیستی شهرستان میبد مجری طرح دانشنامه ازدواج با برگزاری کارگاه های آموزشی پیش از ازدواج ، درحین ازدواج و بعد از ازدواج با همکاری موسسه های مشاوره ، پایگاه های سلامت و ادارات و ارگان ها است.
مرکز شهرستان 104هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.
9934/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.