به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه یزد در این همایش به سه عامل رقابت دانشگاه ها در جهان که شامل کیفیت، هزینه و متغیرهای مالی است، اشاره کرد.
محمدصالح اولیاء گفت: این واحد دانشگاهی با در نظر گرفتن عوامل متعدد مرتبط با نظام آموزش عالی، تلاش کرد با جذب دانشجویان خارجی گام مهمی در راستای بین المللی شدن آموزش عالی در یزد بردارد.
وی با بیان اینکه علاوه بر چالش های جهانی، دانشگاه ها امروزه با مسائل محلی نیز مواجهه هستند، ادامه داد: مسئولیت ها در رفع مشکلات فنی و محیطی جامعه، اشتغال دانش ‌آموختگان، بهره وری بیشتر برای رفع چالش های محلی برای دانشگاه های در عصر حاضر با اهمیت است.
رئیس این مرکز آموزش عالی یزد همچنین نوآوری را شاه کلید حل چالش ها برای دانشگاه ها دانست و بر تقویت عملکرد اقتصادی و ایجاد یک محیط مساعد اجتماعی تاکید کرد.
اولیاء با تاکید بر اینکه رفع چالش ها درگرو آغاز حرکتی با محور پیوند سه ضلع دولت، دانشگاه و صنعت است، یادآور شد: نقش دانشگاه ها شامل آماده کردن دانشجویان برای کارآفرینی، تقویت عنصر فرهنگی و انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت و مشارکت تنگاتنگ با بخش خصوصی است.
وی با تاکید بر نیاز اساسی برای تغییر گسترده در فرهنگ آموزش عالی و کارآفرینی، اضافه کرد: توسعه آموزش عالی بر اساس اولویت های توسعه استان، اجرای برنامه های متقابل، ایجاد اندیشکده ها بر اساس پیوند بین دانشگاه، دولت و صنعت، تاسیس نهاد همکاری برای آموزش عالی و ایجاد پارک علم و فناوری یزد از جمله نوآوری های این واحد دانشگاهی است.
اولیاء همچنین تلاش برای تحقق دانشگاه هوشمند، ایجاد پارک اقتصادی، پارک صنعتی و منطقه فرهنگی را از جمله طرح ها و برنامه های این دانشگاه عنوان کرد.
وی با تبیین چالش های محلی در ایران برای دانشگاه ها اظهار داشت: فرآیند بوروکراتیک، مقاومت در برابر تغییر، اعتماد صنعت، فقدان ساختارهای مورد نیاز، حمایت های مالی از چالش های اساسی دانشگاه های ایران در عرصه داخلی است.
رئیس دانشگاه یزد، چالش های بین المللی را که در سایه چالش های سیاسی قرار دارد از مهمترین موانع فعالیت موثر دانشگاه ها برای فعالیت بین المللی در ایران دانست.
وی همچنین با تاکید بر ایده های دانشگاه یزد در ایجاد اکوسیستم نوآوری برای آینده جوامع اظهار داشت: هنوز برای تحقق آرمان ها راه طولانی وجود دارد و تلاش ما برای ایجاد ظرفیت های ساختاری و حل چالش های جهانی و محلی است.

** ۱۰۰ بورس تحصیلی برای دانشجویان مجار
همچنین رییس همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه یزد از اختصاص 100 بورس تحصیلی دانشگاه های استان برای دانشجویان مجار خبر داد و گفت: این مرکز آموزش عالی هم اکنون جزو 200 دانشگاه جوان برتر دنیاست و بیش از ۱۴ هزار دانشجو دارد.
محمدعلی حداد با اشاره به عزم دانشگاه یزد در جهت همکاری های علمی و بین المللی بیان کرد: امسال حدود پنج هزار دانشجوی خارجی متقاضی تحصیل در دانشگاه های یزد بودند.
حداد با بیان اینکه این دانشگاه مسئول روابط ایران با مجارستان تعیین شد، خاطر نشان کرد: تلاش برای اجرای موافقت نامه ها از طریق بورسیه های دولتی و برنامه برای پژوهش‌های مشترک در دستور کار قرار گرفته است.
وی همچنین از رونمایی وب‌سایت پذیرش دانشجویان مجاری در دانشگاه های کشور به ویژه دانشگاه های عضو کارگروه ملی همکاری‌های علمی ایران و مجارستان خبر داد و چشم انداز همکاری های دو کشور را بسیار روشن و امید بخش دانست.
مقام های دانشگاهی مجارستان در کنفرانس «رئسان دانشگاه های جهان» که مهر 1397 در شهر بوداپست برگزار شد و در آن هیات ایرانی شرکت داشتند برای همکاری های دانشگاهی با کشورمان اعلام آمادگی کردند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران چندی قبل درباره وضعیت دانشگاه های کشور در رتبه بندی های بین المللی گفته بود که بر پایه یکی از رتبه بندی ها 23 مورد از دانشگاه‌ها و بر اساس رتبه بندی دیگری 18 مورد دیگر از دانشگاه‌های ایران، جزو فهرست یکهزار دانشگاه برتر دنیاست.
اکنون علاوه بر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراکز دیگری با کسب مجوز از وزارت علوم دانشجو می‌پذیرند.
کشور اروپایی مجارستان هم از دانشگاه های زیادی با رتبه بندی بالا برخوردار است به خصوص در رشته های پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی که دانشگاه ها و کالج هایی با شهرت جهانی دارد و سازمان بهداشت جهانی کیفیت بالایی را برای تحصیل و اخذ مدرک پزشکی آن مد نظر قرار داده است.
از سال های گذشته تاکنون مجارستان یکی از کشورهای برتر برای تحصیل پزشکی در اروپا بود و دانشجویان خارجی زیادی هر ساله برای ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر آن اقدام و ثبت نام می کنند.
استان یزد هم با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، 68 مرکز آموزش عالی و 100 هزار دانشجو دارد که از این تعداد، حدود 14 هزار نفر در دانشگاه یزد تحصیل می‌کنند.
دانشگاه یزد افزون بر 400 عضو هیات علمی و 100 رشته تحصیلی دارد.
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.