مدیرکل بهزیستی استان یزد با بیان اینکه با بیان اینکه کمک و حمایت از کودکان بسیار ارزشمند است، گفت: کرامت انسانی کودکان کار و خیابانی باید حفظ شود.

جلیل عفتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: موضوع آسیب‌های اجتماعی از مواردی است که دستگاه‌ها باید با مشارکت و هم‌افزایی در این زمینه ورود کنند و نوع کار در این زمینه باید برای فرهنگ‌سازی باشد تا مردم با موارد مشکلات و گرفتاری‌های آن آشنا شوند و شناخت به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه هر دستگاهی نقش خود را دارد، عنوان کرد: برگزاری جشنواره کودکان کار و خیابانی از طریق سازمان اجتماعی کشور به تصویب رسیده و بهزیستی در پیشنهاد و تصویب و حتی در مسائل مالی هم نقشی نداشته و تنها در زمینه فرهنگ‌سازی همراهی کردیم.

عفتی با اشاره به اینکه تکلیف بهزیستی رسیدگی به آسیب های اجتماعی است، افزود: تاکید ما بر این است که اگر کسی یا دستگاهی هم برای کمک به افراد اقدام می‌کند یا برنامه‌ای دارند باید شأن و کرامت را حفظ کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 16 سال است این‌گونه خدمات را ارائه می دهیم، اظهار داشت: آنچه که در این راه از دست ما برآمده انجام دادیم و با دوربین و رسانه برای نمایش بهره‌برداری نکردیم بلکه با نگاه انسانی برای رفع آسیب گام برداشتیم.

مدیرکل بهزیستی یزد با اشاره به تاثیرات برگزاری این نوع جشنواره‌ها تصریح کرد: مهم است که شناخت و آگاهی دادن به مردم از چه مسیری وارد شویم و چگونه اقدام کنیم که این موضوع را باید متخصصان نظر بدهند که مثلا اجرای برنامه نمایشی مفید است یا نه اما درباره اینکه کودکان ملعبه دست شوند و نگاه‌های خاصی به آنها باشد به شدت مخالفیم.

وی با اشاره به انتشار عکس و فیلم هایی از کودکان کار و خیابانی در فضای مجازی و انتقاد برخی از شبکه‌های اجتماعی، کارشناسان و فعالان اجتماعی مبنی بر بهره‌برداری عاطفی از این کودکان در جشنواره‌ای با موضوع کودکان کار و خیابانی اظهار داشت: بهزیستی تخصصی‌ترین سازمان دولتی در حوزه مسایل اجتماعی است و تنها دستگاه متولی سلامت اجتماعی جامعه در ارائه خدمات تخصصی به عموم افراد انسانی به شمار می رود.

عفتی با تاکید بر اینکه همواره بر حفظ شأن، حرمت و کرامت افراد به عنوان محور اصلی خدمت‌دهی به جامعه تاکید داریم، عنوان کرد: دستورالعمل‌های بهزیستی، انجام هرگونه حرکت‌های نمایشی در فضای عمومی و رسانه‌ها از طریق انتشار تصاویر در قالب فیلم و عکس منع کرده و آن را برخلاف حقوق شهروندی و کرامت انسانی افراد می‌داند.

وی با بیان اینکه بهزیستی و مددکاران این سازمان همواره تلاش داشتند تا جایگاه افراد در معرض آسیب و یا آسیب دیده در جامعه، خانواده و محله همانند دیگر شهروندان حفظ شود، اظهار داشت: در جشنواره اخیر نیز که به نام کودکان کار و خیابانی برگزار شده است؛ رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاق انسانی را به برگزار کنندگان یادآوری کردیم متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

مدیرکل بهزیستی یزد با بیان اینکه انتظار است اشخاص و دستگاه‌ها و سمن‌ها در ورود به مباحث تخصصی به‌ویژه آسیب‌های اجتماعی بدون اطلاع و آگاهی کافی وارد حوزه تخصصی نشوند، اضافه کرد: بهزیستی در بحث ساماندهی کودکان کار و خیابانی به ارائه خدمات تخصصی با هدف تحقق زندگی عادی با حداقل وابستگی به منابع حمایتی و ارتقای توانایی‌ها و مهارت‌های آموزشی، اجتماعی و حرفه آموزی با استفاده از رویکردهای نوین، خانواده محور و پیشگیرانه می پردازد و در این مسیر با حفظ حقوق و منافع عالیه کودکان از انجام هرگونه حرکتهای نمایشی خودداری کرده است.

وی برگزاری چنین جشنواره هایی را با هدف آموزش به شهروندان در مواجه و برخورد با کودکان و کار و خیابانی و فرهنگ سازی برای حفظ کرامت انسانی را مفید دانست و افزود: برنامه‌هایی که جنبه فرهنگ‌سازی و آگاه سازی دارد استقبال می‌کنیم و ماهیت چنین برنامه‌هایی نیز باید این باشد اما اگر برنامه‌ای شأن و کرامت انسان را زیر سوال ببرد و موارد دیگری را دامن بزند بر نمی‌تابیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.