سید علی باقری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان یک میلیون 119 هزار مترمکعب در 476 طرح آبخیزداری سنگ ملاتی، خشکه چین و گابیون (قفسی ساخته شده از توری مقاوم) و بقیه در سطح گوراب ها(محل جمع آوری آب) ذخیره گردید.
وی ادامه داد: این طرح ها در بخش مرکزی مهریز به خصوص در سه دهستان تنگچنار، میانکوه و خورمیزات و روستاهای منشاد، هنزا، فخرآباد و تنگ لابیدی قرار دارد.
این مسئول تاکید کرد: طرح های آبخیزداری و گوراب ها نقش مهمی در تقویت آب سفره های زیرزمینی، ذخیره نزولات آسمانی و استفاده آن در طول سال در منطقه دارد.
باقری تصریح کرد: ذخیره سازی آب باران پشت طرح های آبخیزداری به خصوص هر گورآبی به سفره های زیرزمینی تزریق و حتی از تبخیر آب جلوگیری می شود.
آبخیزداری به اعتقاد کارشناسان علم و هنر برنامه‌ ریزی مستمر و اجرای اقدام ‌های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌ های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
از مجموع 60 میلیون هکتار از عرصه های بیابانی و مرتعی کشور حدود 25 میلیون هکتار مستعد عملیات آبخیزداری است.
در سه دهه اخیر برای رفع معضل خشکسالی، جلوگیری از فرسایش بادی و هدر رفت آب حدود 2 هزار طرح آبخیزداری در هشت میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور انجام شده است.
اقدامات بیولوژیکی (ایجاد یا تقویت پوشش گیاهی از طریق نهال‌کاری، بذرکاری، کپه‌کاری)، مکانیکی (پخش سیلاب، بندخاکی، بندهای رسوبگیر ملاتی، گابیونی و خشکه‌چین)، بیومکانیکی (سکوبندی، تراس‌بندی، بانکت‌بندی همراه با تقویت پوشش گیاهی) و مدیریتی (حفاظت و قرق، کشاورزی حفاظتی) از جمله فعالیت ها در حوزه آبخیزداری است.
براساس برنامه ششم توسعه برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در کشور 10 میلیون هکتار هدف گذاری شده است که طبق این برنامه باید هر ساله در سطح 2 میلیون هکتار این پروژه اجرایی شود.
سطح عرصه منابع طبیعی مهریز 600 هزار هکتار است که برای حراست از آن‌ها به همکاری و همیاری تمام مردم و مسئولان نیاز است.
بخش مرکزی مهریز شامل دهستان های میانکوه، ارنان، تنگچنار، بهادران و خورمیزات است و از جمعیت 55 هزار نفری این شهرستان حدود 30 درصد در روستاها زندگی می کنند.
بارندگی های هفته های اخیر در بخش مرکزی مهریز به خصوص مناطق ییلاقی و کوهستانی موجب جاری شدن سیل که به رغم شدت به خاطر اجرای طرح های آبخیزدای مانع هرگونه خسارت و آب آن در طرح ها مزبور برای استفاده سالانه کشاورزان ذخیره شد.
مرکز این شهرستان در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7536/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.