مجازات جایگزین حبس شیوه ای در اصلاح مجرمان که در اسلام سابقه دارد به نحوی که این شیوه متعالی توسط نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) استفاده شد و اسرا در جنگ ها به شرط آموزش خواندن و نوشتن به مسلمانان آزاد می ‌شدند.
محمدحسین رحیمی زاده روز یکشنبه در جلسه ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی استان افزود: به مجازات های جایگزین حبس باید به عنوان یک فرصت و ظرفیت نگریست و از آن به بهترین شکل ممکن بهره گرفت.
وی ایجاد شرایط مناسب برای اجرای طرح مجازات های جایگزین حبس در استان را خواستار شد و بیان داشت: به رغم تدوین آیین نامه اجرایی این قانون هنوز اجرای دقیق آن در یزد شکل نگرفته است.
این مسئول خاطر نشان کرد: قانونگذار تمام جوانب اجرای این قانون را مدنظر قرار داده و 12 وزارتخانه، هفت سازمان و 12 موسسه عمومی به عنوان دستگاه های پذیرنده معرفی و جنبه های نظارتی و اجرایی آن را دیده اند.
رحیمی زاده اشاره به موارد حبس جایگزین نکرد و گفت: افراد معرفی شده برای مجازات جایگزین حبس زندانی نیستند و قانونگذار برای جرائم کم اهمیت برای افراد فاقد سابقه کیفری مجوز استفاده از احکام جایگزین را با جلب رضایت خود فرد صادر کرده است.
وی افزود: هدف مجازات برای اصلاح مجرم است و اگر در برخی از جرائم کم اهمیت یک فرد بدون سابقه را به زندان معرفی کنیم هم هزینه هایی را به کشور تحمیل شد و همچنین جوانب اصلاح مجرمان را کاهش داده ایم.
وی گرفتن رضایت توسط مجرم برای انجام خدمات عمومی رایگان و تحمل مجازات جایگزین حبس را از نکات مهم این مساله ذکر کرد و یادآور شد: فردی که بر اساس یک خطا و یا یک حادثه مرتکب جرم شده می تواند از میان مجازات حبس یا جایگزین حبس یکی را انتخاب کند که در صورت حفظ کرامت انسانی و در نظر گرفتن موقعیت شغلی سابق می تواند مجازات جایگزین را انتخاب کند.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت بر اساس آمار سال 1395 ، چهار هزار زندانی دارد.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.