دکتر 'حسن فتوحی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، علت را عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و بهترین راه کاهش پوسیدگی دندان را در مرحله اول رعایت بهداشت با استفاده از مسواک، خمیر دندان و نخ دندان برای تمام گروههای سنی اعلام کرد.
به گفته وی در مرحله دوم استفاده از روشهای پیشگیری از پوسیدگی دندان شامل استفاده از فراورده های فلوراید شامل دهانشویه فلوراید و از همه مهمتر استفاده از وارنیش فلوراید از سن سه سالگی تا 14 سالگی و همچنین پیشگیری از پوسیدگی های دندان از طریق فیشور سیلانت و تغذیه مناسب توصیه می شود.
فیشور سیلانت، بیشتر در دندانهایی با شیارهای عمیق انجام می شود؛ بطور کلی مکانیزم فیشور سیلانت یعنی کم کردن عمق شیارهای دندان با ماده آن که همرنگ دندان بوده و جهت انجام این کار احتیاج به تراشیدن دندان و بی حس کردن آن نیست؛ این ماده تا حد زیادی باعث پیشگیری از پوسیدگی دندانهای آسیاب می شود.

*** انجام 62 هزار مورد خدمات دندانپزشکی/مشارکت 120 هزار دانش آموز در طرح وارنیش فلوراید
رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار داشت: در سال 97 طی 2 مرحله برای دانش آموزان کلاس اول تا ششم ابتدایی طرح وارنیش فلوراید(روش پیشگیری از پوسیدگی دندان) انجام شد که در هر مرحله حدود 120 هزار دانش آموز مشارکت داشتند.
دکتر فتوحی یادآور شد: پارسال همچنین حدود 62 هزار خدمت در واحدهای دندان پزشکی مراکز بهداشتی و درمانی استان یزد انجام شد که شامل کشیدن دندان، پر کردن، فیشور سیلانت ، درمان پالپ زنده و پالپوتومی، جرم گیری، معاینه و آموزش بهداشت دهان و دندان بود.

* 10 هزار خدمات رایگان دندان به دانش آموزان
این جراح و دندانپزشک، اضافه کرد: سال گذشته همچنین 2 واحد سیار دندانپزشکی با استفاده از 2 دستگاه مینی بوس در مدارس ابتدایی مناطق کمتر برخوردار شهرستان یزد مستقر شدند و مجموعا 10 هزار و 200 مورد خدمت رایگان شامل پر کردن دندان، فیشور سیلانت ، پالپوتومی، معاینه، کشیدن و جرم گیری انجام دادند.
وی هزینه انجام این طرح را حدود 800 میلیون تومان ذکر کرد و اضافه نمود: مناطقی مثل اکرم آباد، نجف آباد و بلوار نواب صفوی که در زمره مناطق کم برخوردار هستند هم در قالب این طرح، پوشش داده شدند.
رییس گروه سلامت دهان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، این واحدهای سیار را شامل هر واحد یک دندانپزشک، یک دستیار و یک خدمه اعلام کرد و افزود: امسال هم مرحله دوم طرح وارنیش فلوراید در کل مدارس ابتدایی در حال انجام است.
به گفته وی افرادی که در قالب طرح یاد شده به خدمات دیگر دندانپزشکی نیاز داشتند به دانشکده دندانپزشکی یا مطب های خصوصی معرفی شدند.

*سیمای سلامت دهان و دندان کودکان 12 ساله استان یزد
دکتر فتوحی در ادامه به اجرا و تعیین شاخص 'دی. ام .اف' (DMFT) برای کودکان 12 ساله استان یزد اشاره کرد و گفت: این شاخص، سلامت دهان و دندان هر فرد را تشکیل می دهد.
وی علت انتخاب دانش آموزان 12 ساله برای اجرای این طرح را افتادن دندانهای شیری و رویش دندانهای دائمی در دهان کودک در این سن ذکر کرد و اضافه کرد: در طرح دی . ام .اف، مجموع تعداد دندانهای پوسیده، پر شده و کشیده شده هر فرد، مد نظر قرار می گیرد.
وی یادآور شد: در سال 91، این شاخص در کشور، 2.09 بوده و در استان یزد به طور میانگین 1.9 بوده و این یعنی اینکه وضعیت استان یزد، بطور میانگین از متوسط سطح کشوری وضعیت بهتری داشته است.
همچنین به گفته او در سال 95 اندازه گیری این شاخص در سطح کشور بطور میانگین 1.86 و در استان یزد 1.66 بود که نشان می دهد وضعیت سلامت دهان و دندان دانش آموزان استان یزد نیز با توجه به ارائه خدمات وارنیش فلوراید و آموزش بهداشت، نسبت به سال 91 کمتر شده و روشهای پیشگیری از پوسیدگی دندان تاثیرگذار بوده و شاخص سیمای سلامت دهان و دندان 12 ساله ها کمتر شده و به عبارتی دیگر وضعیت بهداشت دهان و دهان مردم بهتر شده است.

*توصیه های پیشگری از بیماریهای دهان و دندان
1- استفاده مرتب و منظم از مسواک، خمیر دندان و نخ دندان در تمام گروههای سنی که در این راستا استفاده از مسواک از سن 6 ماهگی همزمان با رویش اولین دندان شیری با استفاده از مسواک انگشتی بدون خمیر دندان باشد انجام گیرد.
2- استفاده از فراورده های فلوراید که مهمترین آن استفاده از وارنیش فلوراید، حداقل سالی 2 بار به فاصله هر 6 ماه یکبار برای کودکان سه تا 14 سال که در این راستا واحد های سیار دندانپزشکی استان یزد در مدارس ابتدایی و مهدهای کودک حضور یافته و پرسنل واحدهای دندانپزشکی استان نسبت به ارائه خدمت فوق تلاش می کنند.
در این راستا از والدین، مدیران و مربیان مدارس خواسته می شود همکاری لازم در این زمینه داشته باشند و دانش اموزان هم باید قبل از دریافت وارنیش فلوراید، دندان های خود را با استفاده از مسواک تمیز کرده و بعد از دریافت وارنیش فلوراید باید حداقل نیم ساعت غذا و نوشیدنی نخورند و تا 24 ساعت مسواک نزنند و برای همین مدت هم غذای سفت و چای میل نکنند.
در صورتی که حداقل سالی 2 بار خدمت یاد شده برای کودکان انجام شود تا 45 درصد می تواند باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان های شیری و دائمی گردد.
3- ارائه خدمت فیشور سیلانت برای دندان هایی که دارای شیارهای عمیق باشند و تازه رویش پیدا کرده باشند مثل دندان های آسیا اول در سن هفت سالگی و برای دندان آسیای دوم در سن 12 سالگی استفاده می شود که این روش60 تا 70 درصد باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می گردد.
4- تغذیه مناسب.
85 واحد دندانپزشکی در مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی استان یزد فعالیت دارند.
6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.