مرتضی سعیدی عصر چهارشنبه در گفت‌ و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سد در گذشته آبگیری شده بود که به دلیل تبخیر و شور شدن آب به‌تدریج برای تقویت سفره های زیر زمینی تخلیه شد و برای دومین بار پس از احداث آبگیری شد .
این مسئول اضافه کرد : سد کاسه رود ابرکوه دارای سر ریزی به ارتفاع 6 متر و به طول 140 متر و از جنس سنگ و سیمان ساخته‌ شد و قادر به کنترل 4٫5 میلیون مترمکعب رواناب‌های حوضه بالا دست است.
این سازه آبی در فاصله 20 کیلومتری و در 9 کیلومتری جاده ابرکوه – یزد واقع است .
وی اظهار کرد: این سازه در سال 1390 با هدف تجمیع سیلاب‌ها و جلوگیری از تخریب جاده یزد – ابرکوه ساخته ‌شد ، آبگیری و به مدت 2 سال تنها زیستگاه آبی استان یزد و مامن تعداد زیادی از پرندگان مهاجر بود.
سعیدی ادامه داد: به علت تداوم خشکسالی ، کاهش بارندگی ، افت سطح آب‌های زیر زمینی، آب سد کم‌کم تبخیر و از سال 1393 کاملاً بدون آب بود.
وی فزود: به دنبال بارش‌های اخیر و جاری شدن سیلاب در حوزه شمال فارس و برخی مناطق شهرستان ، بند خاکی « تل گرد: که 700 هزار مترمکعب حجم دارد ، حدود 15 درصد آن آبگیری شد و بند خاکی رحیم‌آباد هم با یک ‌میلیون و 300 هزار مترمکعب حجم ، آبگیری شد .
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه گفت : این شهرستان دارای 15 بند خاکی و سنگ و سیمانی است که بیشتر در روستاهای اسفند آباد ، هارونی ، بداف ، احمدآباد ، رحیم‌آباد و مناطق « پوزه سیاه و پوزه سفید» ، غرب و شرق ابرکوه قرار دارد که ظرفیت آنها افزون بر 9 میلیون مترمکعب سیلاب و رواناب است.

** ورود رواناب به ابرکوه
بخشدار مرکزی ابرکوه هم به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل بارش‌های اخیر از دشت‌های آباده، اقلید و دشت‌های مجاور جاده ابرکوه - جرقوئیه رواناب وارد این شهرستان شد.
عباس مهری افزود: سیلاب و رواناب دشت‌های اقلید و آباده پس از ورود به منطقه گاشار فراغه به ‌هم‌پیوست و رواناب با دبی بالایی را پدید آورد که پس از عبور از پل 9 دهانه فراغه بخش مرکزی ابرکوه وارد بند شماره یک رحیم‌آباد شد.
وی اظهار داشت : رواناب دشت‌های غربی جاده ابرکوه - جرقوئیه اصفهان نیز از دیشب در حال ورود به بند خاکی احمد آباد بخش مرکزی است.
بخشدار مرکزی ابرکوه ادامه داد: دبی ورودی رواناب در حال کاهش است و وضعیت بندهای واقع در مسیل‌ها در حال رصد و کنترل دائم است.

** خاموشی 30 درصد چاه کشاورزی
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه هم به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل بارش های 2 روز گذشته و تامین آب مورد نیار باغ‌ها و اراضی گندم ، جو و کلزا 30 درصد از 662 حلقه چاه کشاورزی از 2 روز گذشته با موافقت کشاورزان خاموش شد.
مهدی غیب الهی افزود: کشاورزان به دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی و نیاز نداشتن مزارع و باغ‌ها به آب، موتور برق چاه‌ های کشاورزی خود را خاموش کردند.

** خاموشی 60 روزه چاه کشاورزی
به گزارش خبرنگار ایرنا ، با مصوبه شورای حفاظت منابع آب ، سال گذشته با اجرای 2 مرحله طرح خاموشی 30 روزه، 662 حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان خاموش شد.
به گزارش آب منطقه ای ابرکوه 17.4 میلیون مترمکعب آب در حوزه کشاورزی صرفه‌جویی شد.
بنا به مصوبه شورای حفاظت منابع آب ، با هدف مدیریت برداشت و حفظ منابع آبی موجود ، امسال با تجهیز تمام چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند ، برداشت این ماده حیاتی به‌ صورت تحویل حجمی انجام خواهد شد.
برای مدیریت برداشت آب و بهره‌وری بهتر آب در بخش کشاورزی با حمایت و کمک‌های بلاعوض دولت چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی از سال‌ 1373 تاکنون به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است.
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
سالانه 150 میلیون مترمکعب از منابع آب‌های زیر زمینی دشت ابرکوه برداشت می‌شود که 84 درصد آن در بخش کشاورزی و بقیه صرف شرب، بهداشت و صنعت می‌شود .
سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی شهرستان ابرکوه 15 هزار هکتار است که سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.