به گزارش ایرنا ، محسن صادقیان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آمار بارندگی اخیر در استان اظهار داشت: از ساعت 30: 06 روز دوشنبه تا صبح امروز بیشترین بارندگی‌ها متعلق شهرستان‌های تفت و مهریز بود به‌گونه‌ای که در روستای منشاد 142 و در ده بالا 111 میلی‌متر بارندگی ثبت شد.
وی افزود: بارندگی‌ها در برخی نقاط استان منجر به جاری شدن سیلاب در مسیر رودخانه‌های فصلی شد ولی با وجودی که بارش‌ها نسبت به سال قبل و چند سال گذشته بی‌سابقه بود با حضور فعال همه دستگاه‌ها ، مدیریت شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌های بسیار خوب طی روزهای اخیر در شهرستان‌ها ، مدیریت میدانی و حضور فعال فرمانداران، دهیاران و مسئولان دستگاه‌های مختلف استان بود که مستقیماً اطلاع‌رسانی کردند و در میان مردم بودند.
صادقیان بابیان اینکه دهیاران ، آشنایی و اطلاعات خوبی درباره منطقه خوددارند تأکید کرد: آثار مثبت این حضور در زمان جاری شدن سیل در برخی شهرستان‌ها دیده و از سوی دیگر تجارب خوبی کسب و نتیجه برخی تلاش دستگاه‌ها در زمان بحران و سیل دیده شد.
وی با اشاره به اینکه بازدید از سیل بندها و رودخانه‌ها یکی از وظایف اولیه فرمانداران در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در نظر گرفته‌ شد ، ادامه داد: حوادث اخیر موجب شد تا برخی سیل بندها بعد از گذشت 30 سال از ساخت آن‌ها ، استفاده شود به همین دلیل اصلاح مسیر رودخانه‌ها و مرمت سیل بندها و رسیدگی به وضعیت مخازن آب در اولویت قرار گرفته است.
این مسئول تأکید کرد: با توجه به افزایش تعرض به حریم رودخانه‌ها و برداشت‌های بی‌رویه از آن‌ها و نیز پیش‌بینی تداوم بارندگی‌های بهاری تا پایان اردیبهشت ، توجه جدی به این سازه‌ها در دستور کار است.
معاون استانداری یزد تصریح کرد: بستر رودخانه‌های خشک( مسیل‌های) شهر یزد باید توسط شهرداری‌ها احیا و به‌مانند گذشته باشد چون ساخت‌وسازها و تخلیه نخاله‌ها در حاشیه رودخانه‌ها و برداشت‌های بی‌رویه معادن یکی از مشکلاتی بود که از روز گذشته با آن درگیر بودیم.
به گفته صادقیان، سیل بندهای اطراف شهر یزد نیز در ماه‌های گذشته بازدید و امور مربوط به رفع مشکل صورت گرفت که این امر ، کمک بسیار خوبی برای شهر یزد بود.
وی بر لزوم معرفی یک نفر به‌عنوان سخنگوی ستاد بحران استان تأکید کرد و گفت: به اعتقاد برخی کارشناسان ، وارد مرحله ترسالی شدیم، باید برای رفع نقاط ضعف و جلوگیری از ایجاد مشکلات در آینده ، برنامه‌ریزی لازم انجام شود.
در این جلسه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یزد هم گفت: از روز دوشنبه شاهد جاری شدن سیلاب در مناطقی از استان و بارش‌های خوبی بودیم و با توجه به آماده‌باش تمام نیروهای راهداری ، پلیس‌راه و سایر دستگاه‌های خدمات رسان مشکلی پیش نیامد.
علی علیخانی افزود: با توجه به‌احتمال خطر در برخی نقاط با همکاری مردم ، 2 جاده روستایی بسته شد که با این کار از بسیاری مشکلات جلوگیری شد.
وی تصریح کرد: باوجودی که عمده شهرستان‌ها به‌ویژه مهریز ، تفت و یزد درگیر بارندگی‌ها و سیل بودند، خوشبختانه خسارت جانی گزارش نشد و خسارت مالی هم به حداقل رسیده است.
مدیرکل راهداری یزد درباره وضعیت رودخانه‌ها گفت: نسبت به برداشت از بستر رودخانه نظارت می‌شود تا خسارت به نقاط اطراف وارد نشود.
در ادامه مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد درباره وضعیت آنتن دهی تلفن همراه در نوروز و چند روز اخیر اظهار داشت: هم‌اکنون وضعیت تلفن همراه اول و ایرانسل در استان پایدار و طبیعی است.
اکرم فداکار افزود: در چند روز اخیر هم تنها پنج ‌تا 6 مورد مشکل رخ داد که بلافاصله برطرف شد و عمده آن‌ها ناشی از قطع برق در نقاطی از استان بود.
وی یکی از فعالیت‌های روزهای گذشته و در زمان وقوع سیل را ارسال پیامک هشدار اعلام کرد و ادامه داد: این پیامک به 116 هزار مشترک نقاط حادثه‌خیز در تفت و مهریز و خودروهای ورودی ارسال‌شده است.
بارندگی‌ها که از روز دوشنبه در استان یزد آغاز تا صبح امروز ( چهارشنبه) ادامه داشت سبب جاری شدن سیلاب در تعدادی از رودخانه‌های فصلی شهرستان‌های استان شده است.
یزد در ناحیه مرکزی ایران در منطقه‌ای گرم و خشک قرار دارد و به علت شرایط جغرافیایی میزان بارش در آن اندک است و علت آن دوری استان از دریاست که کمتر تحت تأثیر ابرهای باران‌زا از غرب و جنوب کشور قرار می‌گیرد.
با توجه به فقر پوشش گیاهی و وجود گسترده عرصه‌های بیابانی بارندگی‌ها عموماً در استان سبب جاری شدن سیلاب و رواناب می‌شود.
یزد در دوره‌های مختلف زمین‌شناسی زیرآب قرار داشت، وجود رودخانه‌های خشک یا فصلی که در اصطلاح مردم منطقه « مسیل »نام دارد ،گویای این مطلب است، بسیاری از این مسیل‌ها در نتیجه فعالیت‌های انسانی، اقتصادی، شهرسازی و فعالیت‌های عمرانی طی سال‌های گذشته تاکنون از بین رفت و یا مسدود شد.
جا دارد با عبور موج جدید ابرهای باران‌زا از استان یزد کارشناسان، مدیران نهادهای ذی‌ربط، شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرها، بخش‌ها و روستاها با راهنمایی و مشورت افراد سالخورده هر منطقه مسیر طبیعی و واقعی مسیل را مشخص و نسبت به بازگشایی آن اقدام کنند.
آن‌ها می‌توانند از اطلاعات موجود در نقشه‌های هوایی مربوط به سال‌های گذشته نیز استفاده کنند.
در صورت اقدام عملی می‌توان از حوادث تلخ جاری شدن سیلاب و رواناب در تعدادی از 21 شهر استان و روستاها جلوگیری کرد.
همچنین نسبت به جدول‌کشی برخی خیابان بازنگری و اقدام شود ؛ در شهر یزد برخی خیابان‌های قدیمی جدول دارد و تعدادی از خیابان‌های جدید بدون جدول ساخته شد و با کوچک‌ترین بارندگی مسیری برای عبور رواناب وجود ندارد.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.