به گزارش ایرنا ، محمدرضا خلف باغی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با تشریح روند تأسیس و فعالیت این نهاد خصوصی اظهار داشت: این سازمان سه هزار و 580 نفر عضو دارد که از این تعداد بخشی دارای پروانه شغلی رتبه بندی شده هستند.
وی با بیان اینکه یکی از وظایفی که قانون بر عهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی گذاشته است افزایش بهره وری و مهندسی کردن فرآیند تولید است، افزود: علاوه بر این قانون، چند قانون دیگر نیز مانند قانون جامع دامپروری و قانون افزایش بهره وری و به تازگی بحث امور اراضی نیز وجود دارد که تکمیل کننده وظایف و امور واگذار شده به این سازمان است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد تصریح کرد: این نهاد هم اکنون در بخش های دام و طیور ، شیلات ، گیاه پزشکی ، گلخانه و قارچ خوراکی پروانه صادر می کند ضمن آنکه یک سری فرصت ها و امتیازهایی را برای بهره بردار در نظر می گیرد.
خلف باغی با اشاره به اینکه 10 درصد گلخانه های کشور در این استان قرار دارد، ادامه داد: حدود هزار و 600 هکتار از زمین های یزد به تولید محصولات گلخانه ای اختصاص دارد.
وی با ارائه گزارشی درباره عملکردهای این نهاد گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی در مدت زمان و تعداد صدور پروانه در رتبه دوم کشور قرار دارد .
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات واگذاری زمین در استان مستقل عمل کردن تمام دستگاه ها ( حدود 12 دستگاه) است،خاطرنشان کرد: مردم از موازی بودن استعلام ها و طولانی شدن روند پاسخگویی و فرآیندها گریزان هستند .
رئیس نظام مهندسی کشاورزی یزد درباره تعرفه ها و هزینه ها هم اظهار داشت: تعرفه ها هر سال در قالب کتابچه تدوین می شود ولی در بسیاری مواقع و با توجه به شرایط استان ، برخی هزینه ها نصف مبلغ دفترچه است.
خلف باغی تأکید کرد: با وجود تمام مسائل، گریزان بودن مردم در سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مانند سایر بخش ها نیست و سرمایه گذاران استقبال می کنند.
وی افزایش سازه گلخانه ها و بهبود آنها را نتیجه تلاش های این سازمان دانست و گفت: این کار موجب شد تا کمترین خسارت ها در زمان توفان های شدید ، گزارش شود.
وی استفاده از کارگران اتباع خارجی در شهرستان یزد را بیشتر از سایر شهرستانها دانست و افزود: با توجه به اینکه بخشی از گلخانه های شهرستان به جای کوره های آجرپزی ایجاد شد ، 40 تا 50 درصد کارگران نیز از شهروندان خارجی است.
وی با بیان اینکه با وجود ظرفیت قانونی، ولی جایگاه مهندسان کشاورزی بعد از تولید و بویژه در زمان کیفیت سنجی تولید کمتر مورد توجه است از دولت و دستگاه های اجرایی تقاضا کرد، وظایف اجرایی را واگذار و وظیفه نظارت و سیاستگذاری را اعمال کنند و بخش خصوصی را مشاور امین خود بدانند.
یزد رتبه نخست تولید گوشت بلدرچین و کبک و پرورش اسب اصیل عرب ، رتبه دوم تولید محصول گلخانه‌ای، جایگاه سوم تولید پسته، مقام چهارم تولید زردآلو و قیسی ، مقام پنجم تولید انار ، رتبه هشتم تولید خرما ، دهم تولید تخم مرغ و چهاردهم تولید شیر را دارد.
زمین‌های قابل‌کشت استان 170 هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی ، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، 116 هزار هکتار آن کشت می‌شود و از این میزان 69 درصد مربوط به باغ ها و 31 درصد مربوط به زمین های زراعی است.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.