به گزارش عصر روز چهارشنبه اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، محمدعلی عبداللهی در جلسه آغاز به کار فعالیت انجمن سواد رسانه‌ای ایران (نمایندگی یزد) افزود: ایجاد گفتمان سوادرسانه‌ای در این استان نخستین گام برای ایجاد نهضت سواد رسانه‌ای است .
وی ادامه داد: عام ترین معضلی که خانواده ‌ها با آن مواجه هستند تاثیر رسانه‌ها بر روابط خانوادگی است و امروزه با وجود رسانه‌ها خانواده‌ به سختی می‌تواند بازیگر اصلی در تربیت فرزند باشد.
این فعال رسانه ای اظهار داشت: نوجوانان امروزه از سنین پایان دبستان وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند، بدون اینکه آموزشی درزمینه حریم خصوصی یا رژیم مصرف دیده باشند و این نقطه شروع آسیب‌ها است.
عبداللهی با بیان اینکه حضور در فضای مجازی باعث ایجاد سوالاتی در زمینه‌های سیاسی و مذهبی در ذهن دانش‌آموزان می‌شود اضافه کرد: متاسفانه محلی برای پاسخگویی به این سوالات و دغدغه‌های انباشته شده وجود ندارد که همین امر موجب بروز هیجانات در شبکه‌های اجتماعی می‌شود.
به گفته وی، اغتشاشات دی ماه سال گذشته با دغدغه‌های معیشتی آغاز شد ولی حضور قشر نوجوان در آن نمود پررنگی داشت و این مهم نماینده انجمن سوادرسانه‌ای ایران گفت: باز شدن فضای گفت وگو و به رسمیت شناخته شدن و دیده شدن نوجوان می‌تواند علاوه بر اینکه از چنین آسیب‌هایی جلوگیری کند، توان و نیروی نوجوانی را در راستای پیشرفت و خلاقیت جهت ‌دهی کند.
همچنین مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گفت: شبکه‌های اجتماعی در کنار جنبه های مثبت، جنبه های منفی نیز دارند.
فخرالسادات خامسی هامانه افزود: در فضای مجازی محتوای سطحی، عامه پسند و زرد منتشر می شود که این مطالب برخی از آسیب های فضای مجازی محسوب می شود.
به گفته وی اگر از زاویه درست به فضای مجازی ورود نکنیم به حاشیه می‌رویم و عرصه را برای قدرت های مقابل که از اثرگذاری آنها نگران هستیم خالی گذاشته ایم.
خامسی ادامه داد: البته در فضای مجازی فعالیت‌های مقبولی در راستای اطلاع رسانی، آگاه سازی، جذب خیران و سرمایه اجتماعی، ارتقای نشاط اجتماعی، حمایت از محرومان و نیازمندان انجام می شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه فیلترینگ پاسخ گوی نیاز جامعه امروز نیست گفت: تجربه نیز این موضوع را تایید می‌کند و منطقی است ما از خود آغاز کنیم و با گسترش سوادرسانه‌ای، کارکردهای مفید رسانه‌های نوین را گسترش دهیم.
در ادامه معاون فرهنگ سازی و توسعه کسب و کارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل انجمن سوادرسانه‌ای ایران نیز با بیان اینکه امروزه نیازمند نهضت سوادرسانه‌ای هستیم گفت: یونسکو سندی را منتشر کرده است که بر اساس آن سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی یکی از انواع سواد است.
محمد صادق افراسیابی، سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را دانش استفاده از رسانه‌های جمعی و اجتماعی همراه با رعایت رژیم مصرف، تفکر نقادانه، تولید محتوا و رعایت مسائل اخلاقی دانست و ادامه داد: گسترش این سواد در سه سطح مسئولان و مدیران، اصحاب رسانه و عموم مردم باید مدنظر قرار گیرد.
وی اظهارنظر برخی مسئولان که موجب نوسان در نرخ ارز می‌شود و ورود ناآگاهانه و گسترده رسانه‌ها به موضوع چالش نهنگ آبی که مشخص نیست چنین چالشی از قبل وجود داشته باشد را از نمونه‌های نبود سوادرسانه و اطلاعاتی بیان کرد.
این مسئوب ادامه داد: آموزش‌های سوادرسانه‌ای در کشورهای پیشرفته از مقطع دبستان آغاز می‌شود و در کشور ما نیز باید این مسئله اجرایی شود و باید کنترل رسانه ها ابتدا در خانواده مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل انجمن سوادرسانه‌ای ایران، استان‌های یزد، کرمان و خراسان رضوی را از استان‌های فعال در عرصه سوادرسانه‌ای دانست و پیشنهاد کرد که هدف گذاری کمی و برنامه‌ریزی نیز در این زمینه صورت گیرد تا یزد در سال 1400 به پایتخت سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی کشور مبدل شود.
استان یزد یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد.
7536/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.