به گزارش ایرنا ، سیدجمال سجادی پور بعد از ظهر پنجشنبه به همراه معاونان این مجموعه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سطح زیر کشت استان در سال 1357، 20 هزار و 819 هکتار بود که این عدد با 6 برابر افزایش هم‌اکنون به 115 هزار و 815 هکتار رسید.
وی ادامه داد: : میزان تولیدات محصول زراعی استان از 37 هزار و 575 تن در سال 1357 با 14 برابر رشد به 504 هزار و 289 تن و در بخش محصول باغی از 29 هزار و 205 تن با 9 برابر رشد به 251 هزار و 421 تن رسید.

** واردات یک میلیارد مترمکعب آب از طریق نهاده های وارداتی به یزد
وی با اشاره به 14 برابر شدن تولید محصولات کشاورزی و دامی و یک میلیون و 590 هزار تن محصول گفت: مجموع تولید استان در این بخش ها 58 هزار میلیارد ریال است که سالانه با واردات معادل یک میلیارد مترمکعب آب از طریق نهاده های وارداتی ، 387 هزار تن محصولات دامی در استان تولید می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی و تداوم خشکسالی عملکرد محصول کشاورزی با روش نوین آبیاری و علمی در واحد سطح افزایش‌ چشمگیری پیدا کرده است ، یادآور شد: از 40 سال قبل تاکنون ، تولید ماهی و آبزیان 230 برابر، محصولات باغی 7.6 ، عسل 317، گوشت قرمز 24.4 ، گوشت طیور 111، شیر 78.6 برابر شده است.
سجادی پور بابیان اینکه 22 درصد خیار سبز گلخانه‌های کشور در یزد تولید می‌شود، یادآور شد: هزار و 550 هکتار اراضی استان به محصول گلخانه اختصاص دارد.
به گفته وی از این میزان سطح زیر کشت سالانه 460 هزار تن محصول گلخانه‌‏ تولید و علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی به کشورهای روسیه ، عراق و حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود .
این مسئول با بیان اینکه توسعه کشت محصول کم آبخواه و سازگار با شرایط اقلیمی استان مانند پسته، گلخانه‌ای، گیاهان دارویی، انار و خرما از دیگر دستاورد‌ها در چهار دهه گذشته است، اضافه کرد: در این مدت تولید پسته 41برابر ، خرما 13 برابر، انگور هشت برابر و انار چهار برابر شده است.
رئیس جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: یزد رتبه نخست تولید گوشت بلدرچین و کبک و پرورش اسب اصیل عرب ، رتبه دوم تولید محصول گلخانه‌ای، جایگاه سوم تولید پسته، مقام چهارم تولید زردآلو و قیسی ، مقام پنجم تولید انار ، رتبه هشتم تولید خرما ، دهم تولید تخم مرغ و چهاردهم تولید شیر را دارد که از دیگر دستاوردهای چهار دهه اخیر است.

** شهرستان یزد دارای بالاترین تولیدات کشاورزی استان
سجادی پور ،درباره وضعیت تولید محصولات کشاورزی در شهرستانهای استان گفت: در باور عمومی شهرستان‎‎های خاتم، ابرکوه و بهاباد به عنوان قطب‎‎های کشاورزی استان مطرح می‎‎شود ولی از نظر تولیدات بخش کشاورزی، یزد با تولید 397 هزار تن که 220 هزار تن آن تولیدات گلخانه ای است در صدر شهرستان‎‎های تولیدکننده محصولات کشاورزی و دامی قرار دارد و سپس شهرستان‎‎های خاتم با 210 هزار تن، اشکذر با 190 هزار تن و ابرکوه با تولید 187 هزار تن در رده‎‎های بعدی قرار دارند.
وی ایجاد ‏‌هزار کیلومتر جاده بین مزارع، ساخت کانال آبیاری عمومی ، سه هزار کیلومتر لوله‌گذاری، ساخت 2 هزار باب استخر ذخیره آب، مرمت و لایروبی 300 رشته قنات‌ در سال ، تجهیز 23 هزار هکتار اراضی به آبیاری نوین (تحت‌فشار، قطره‌ای، تیپ ) بخشی دیگری از خدمات قابل‌توجه جهاد کشاورزی بیان کرد.

** کاهش 40 درصد مصرف آب کشاورزی استان در دستور کار
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به رشد 45 درصد راندمان کشاورزی از سال 68 تاکنون اظهار کرد: ارتقای کارآیی مصرف آب به 1.7 کیلوگرم محصول به ازای مصرف هر یک مترمکعب آب، یکی از بارزترین نتایج این اقدامات است و مصرف آب کشاورزی استان از یک میلیون و 500 میلیون مترمکعب در سال 83 به 722 میلیون متر مکعب رسیده و قرار است با 40 درصد کاهش به 560 میلیون مترمکعب برسد.
وی ارتقاء ضریب مکانیزاسیون به 1.6 اسب بخار در هر هکتار با نوسازی ناوگان ماشین‌های کشاورزی را یکی دیگر از دستاوردها در این مدت برشمرد و گفت: در چهار دهه پیروزی انقلاب، تولید دام و طیور 9 برابر رشد داشت و میزان تولید محصول دامی 48 هزار و 68 تن بوده که این میزان هم‌اکنون با فعالیت سه میلیون و 49 هزار واحد دامی به 395 هزار تن رسیده است.
سجادی پور راه‌اندازی 71 مجتمع تولیدی و اشتغال‌زایی دام و طیور ، توسعه پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی با تولید ‎‎هزار تن ماهیان سرد آبی و گرم ‎آبی سالانه را از دیگر دستاوردها دانست و افزود: ایجاد ظرفیت های جدید و توجه ویژه به پرورش دام های پربازده و پرتولید همچون بز سانن ، الپاین ، گوسفند رومانف ، افشاری ، شال ، نژاد گاو دو منظوره و شتر دو کوهانه و شیری از دیگر عملکردهاست.

** سرانه تولید شیر در دام های ایرانی 22 لیتر و در نژادهای فرانسوی 700 لیتر
وی خاطرنشان کرد: سرانه تولید در دام های شیری ایران و یزد 22 لیتر ، در کشور پاکستان 29 ، در اسپانیا 400 و در نژادهای گوسفند فرانسوی 700 لیتر است به همین دلیل برای اصلاح نژاد دام های سبک و سنگین برنامه ریزی دقیقی داریم تا درآمد کشاورزان استان افزایش یافته و شاهد مهاجرت معکوس به روستاها باشیم.
وی با اشاره به صدور پروانه 279 واحد بهره‏برداری کشاورزی در سال‌های اخیر اظهار داشت: تاکنون چهار میلیارد و 217 میلیون ریال برای ایجاد چهار هزار و 646 فرصت شغلی هزینه شد که هرچند ظرفیت اسمی 952 هزار تن برآورد شد، اما از لحاظ ظرفیت عملی شاهد تولید یک‌میلیون و 198 هزار تن محصول در این حوزه هستیم .
سجادی پور با اشاره به صدور هزار و 246 فقره جواز تأسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی یزد از سال 67 تاکنون افزود: با بهره برداری از 301 طرح ، ظرفیت فرآوری و کاهش ضایعات محصول را به یک‌میلیون و 12 هزار تن رساندیم و زمینه اشتغال چهار هزار و 951 نفر فراهم‌ شد.
این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی استان توجه به تولید محصولات دارای مزیت اقتصادی ، بهره وری بالا در آب و تأمین کننده معیشت کشاورزان را از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: در این خصوص سال گذشته 69 درصد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به بخش کشاورزی اختصاص یافت و به گفته مدیران بانکی کشور ، یزد رتبه برتر را در جذب تسهیلات کشاورزی کسب کرده است.

** صدور پروانه برداشت 15 هزار تن ماهی تیلاپیا بعد از آزاد شدن تولید در استان
وی با اشاره برنامه ریزی برای افزایش تولید آبزیان همچون ماهی تیلاپیا ، خاطرنشان کرد : در این خصوص نیز با آزاد شدن پرورش این آبزی در سراسر استان ، 15هزار تن پروانه تأسیس شرکت برداشت پرورش تیلاپیا در یزد صادر شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به آموزش‌های ترویجی به کشاورزان پس از پیروزی انقلاب تصریح کرد: 392 هزار و 176 روز آموزش، مهارتی و فنی و حرفه‌ای غیررسمی و 315 هزار و 940 روز آموزش‌ دیدند .
سجادی پور ادامه داد: همچنین در این مدت 245 هزار و 624 روز آموزش ویژه زنان روستایی ، 39 هزار و 766 روز آموزش ضمن خدمت کارکنان ، 37 هزار روز آموزش علمی بهره‌برداران و 2 هزار و 370 نفر روز آموزش کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ارائه‌ شده است.
وی بابیان اینکه این سازمان درگذشته با عنوان جهاد سازندگی، اقدام بسیار مطلوبی در راستای توسعه استان داشت، تصریح کرد: برخورداری 99 درصد جمعیت روستایی بالای 20 خانوار استان از نعمت روشنایی ، 80 درصد به آب آشامیدنی سالم ، 89 درصد به راه آسفالته و 80 درصد از ابنیه بهداشتی، از عمده‌ترین فعالیت های این نهاد است.
زمین‌های قابل‌کشت استان 170 هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی ، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، 116 هزار هکتار آن کشت می‌شود و از این میزان 69 درصد مربوط به باغ ها و 31 درصد مربوط به زمین های زراعی است.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.