سید جمال سجادی‌ پور روز دوشنبه در حاشیه بازدید از چند طرح کشاورزی ابرکوه در گفت‌وگو با ایرنا با گرامیداشت دهه فجر افزود: سطح زیر کشت استان در سال 1357، 20 هزار و 819 هکتار بود که این عدد با 6 برابر افزایش هم‌اکنون به 115 هزار و 815 هکتار رسید.
وی ادامه داد: : میزان تولیدات محصول زراعی استان از 37 هزار و 575 تن در سال 1357 به 504 هزار و 289 تن و در بخش محصول باغی از 29 هزار و 205 تن به 251 هزار و 421 تن رسید .
این مسئول ارشد کشاورزی استان اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و تداوم خشکسالی عملکرد محصول کشاورزی با روش نوین آبیاری و علمی در واحد سطح افزایش‌ چشمگیری پیدا کرد.
وی بابیان اینکه 22 درصد خیار سبز گلخانه‌های کشور در یزد تولید می‌شود، یادآور شد: هزار و 550 هکتار اراضی استان به محصول گلخانه اختصاص دارد.
به گفته سجادی پور، از این میزان سطح زیر کشت سالانه 460 هزار تن محصول گلخانه‌‏ تولید و علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی به کشورهای روسیه ، عراق و حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود .
این مسئول بیان کرد: توسعه کشت محصول کم آبخواه و سازگار با شرایط اقلیمی استان مانند پسته، گلخانه‌ای، گیاهان دارویی، انار و خرما از دیگر دستاورد‌ها در چهار دهه گذشته است.
وی خاطرنشان کرد: یزد رتبه دوم تولید محصول گلخانه‌ای، جایگاه سوم تولید پسته، مقام چهارم تولید زردآلو و قیسی و مقام پنجم تولید انار ، جایگاه نخست تولید بلدرچین و کبک کشور را دارد که از دیگر دستاوردهای چهار دهه اخیر است.
سجادی پور در مورد فعالیت‌های آب‌ و خاک هم افزود: از سال 1368 تاکنون افزون بر 20 هزار هکتار اراضی تجهیز و نوسازی شد .
وی ایجاد ‏‌هزار کیلومتر جاده بین مزارع، ساخت کانال آبیاری عمومی ، سه هزار کیلومتر لوله‌گذاری، ساخت 2 هزار باب استخر ذخیره آب، مرمت و لایروبی 300 رشته قنات‌ در سال ، تجهیز 23 هزار هکتار اراضی به آبیاری نوین (تحت‌فشار، قطره‌ای، تیپ ) بخشی دیگری از خدمات قابل‌توجه جهاد کشاورزی بیان کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به رشد 45 درصد راندمان کشاورزی از سال 68 تاکنون اظهار کرد: ارتقا کار آیی مصرف آب به 1.7 کیلوگرم محصول به ازای مصرف هر یک مترمکعب آب، یکی از بارزترین نتایج این اقدامات است.
وی ارتقاء ضریب مکانیزاسیون به 1.6 اسب بخار در هر هکتار با نوسازی ناوگان ماشین‌های کشاورزی را یکی دیگر از دستاوردها در این مدت برشمرد.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد در چهار دهه پیروزی انقلاب، تولید دام و طیور 9 برابر رشد کرد.
وی بیان کرد: سال 1357 میزان تولید محصول دامی 48 هزار و 68 تن بود که این عدد هم‌اکنون با فعالیت سه میلیون و 49 هزار واحد دامی به 395 هزار تن رسید .
سجادی پور راه‌اندازی 71 مجتمع تولیدی و اشتغال‌زایی دام و طیور ، توسعه پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی با تولید ‎‎هزار تن ماهیان سرد آبی و گرم ‎ آبی سالانه را از دیگر دستاوردها دانست.
وی با اشاره به صدور پروانه 279 واحد بهره‏برداری کشاورزی در سال‌های اخیر اظهار داشت: تاکنون چهار میلیارد و 217 میلیون ریال برای ایجاد چهار هزار و 646 فرصت شغلی هزینه شد که هرچند ظرفیت اسمی 952 هزار تن برآورد شد، اما ازلحاظ ظرفیت عملی شاهد تولید یک‌میلیون و 198 هزار تن محصول در این حوزه هستیم .
سجادی پور با اشاره به صدور هزار و 246 فقره جواز تأسیس از سال 67 تاکنون افزود: 20 درصد جوازها در قالب 279 طرح مورد بهره‌برداری قرار گرفت که ظرفیت فرآوری و کاهش ضایعات محصول را به یک‌میلیون و 198 هزار تن رساند و در این زمینه اشتغال چهار هزار و 646 نفر فراهم‌ شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به آموزش‌های ترویجی به کشاورزان پس از پیروزی انقلاب تصریح کرد: 392 هزار و 176 روز آموزش، مهارتی و فنی و حرفه‌ای غیررسمی و 315 هزار و 940 روز آموزش‌ دیدند .
وی ادامه داد: همچنین در این مدت 245 هزار و 624 روز آموزش ویژه زنان روستایی ، 39 هزار و 766 روز آموزش ضمن خدمت کارکنان ، 37 هزار روز آموزش علمی بهره‌برداران و 2 هزار و 370 نفر روز آموزش کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ارائه‌ شده است.
این مسئول اضافه کرد: ارائه این خدمات آموزشی علاوه بر ارتقای دانش فنی و مهارتی بهره‌برداران و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص حوزه کشاورزی به اشاعه یافته‌های علمی نوین در بین تولیدکنندگان کمک کرد و سهم قابل‌توجهی در افزایش ضریب پایداری و توسعه بخش کشاورزی استان داشت.
وی تصریح کرد: خودکفایی در تولید محصول اساسی زراعی یکی از مهم‌ترین و استراتژیکی‌ترین بخش‌های اقتصادی است که سرلوحه کار جهاد کشاورزی بوده و خواهد بود.
وی بابیان اینکه این سازمان درگذشته با عنوان جهاد سازندگی ، اقدام بسیار مطلوبی در راستای توسعه استان داشت، تصریح کرد: برخورداری 99 درصد جمعیت روستایی بالای 20 خانوار استان از نعمت روشنایی ، 80 درصد به آب آشامیدنی سالم ، 89 درصد به راه آسفالته و 80 درصد از ابنیه بهداشتی، از عمده‌ترین فعالیت های این نهاد است.
زمین‌های قابل‌کشت استان 170 هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی ، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، 116 هزار هکتار آن کشت می‌شود.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.