شاخص کیفیت هوای سالم بین صفر تا 50 پاک ، 50 تا 100 سالم، 100 تا 200 ناسالم ، بیش از 200 هشدار و 300 میکروم گرم بحرانی و خطرناک است،اکسیدهای گوگرد، نیتروژن ، منوکسید کرین و ذرات معلق از عوامل تعیین کننده شاخص کیفیت هوا است.
به گزارش ایرنا نیره پورملائی عصر یکشنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با پدیده گرد و غبار در استان با بیان اینکه هم اکنون 9 ایستگاه سنجش پایش هوا در شهرهای یزد، اردکان، میبد، مهریز و بافق وجود دارد، افزود: از این تعداد فقط سه مورد آن به تابلوی نمایشگر مجهز است.
وی اظهار داشت : این تعداد ایستگاه برای استان کافی نیست که برای راه اندازی هر مورد 1.5 تا 2 میلیارد تومان هزینه نیاز است و هزینه نگهداری سالانه هر ایستگاه نیز 30 میلیون تومان است.
وی با اشاره به وظایف اداره کل حفاظت محیط زیست در زمینه کاهش آلودگی هوا خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف محیط زیست، تهیه و اجرای طرح‌های توسعه و پایش آلودگی هواست.

**توقیف یکهزار و 282 خودروی دودزا
همچنین فرمانده انتظامی یزد گفت: در 9 ماهه سال 1397، یکهزار و 282 دستگاه خودروی دودزا برای جلوگیری از کاهش آلودگی هوا در استان توقیف شد.
سردار سرتیب دوم محمدرضا میرحیدری از اعمال قانون 14 هزار و 807 خودروی سبک و سنگین فاقد معاینه فنی در استان خبر داد و افزود: سرقت باتری خودرو در یزد و دیگر نقاط کشور افزایش یافت که باتری‌های سرقت شده در کوره‌های روستایی به شمش سرب تبدیل می‌شود که علاوه بر بحث جرائم، آلودگی بسیاری در هوای روستاها ایجاد می‌کند.

** آلودگی هوای یزد در موقع توفان خطرناک است
همچنین عضو هیات علمی دانشگاه یزد با اشاره به نقش معادن در تولید ریزگردها افزود: زمان توفان در یزد در مقایسه با برخی استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان کوتاه و حداکثر سه تا چهار ساعت است اما میزان آلودگی هوا به دلیل صنعتی بودن یزد، از توفان‌های چند روزه زابل خطرناک‌تر است.
دکتر محمدرضا اختصاصی گفت: توفان‌های جبهه‌ای، تندری و گردبادهای محلی از انواع توفان‌هایی است که در یزد رخ می دهد و این توفان‌ها روزانه افزون بر ده‌ها تن گرد و غبار و ریزگردها را در سطح استان جابه جا می‌کند.
وی از یزد با عنوان شهر غبارآلود نام برد و خاطر نشان کرد: اطراف این منطقه پر از سنگ ریزه است که این نعمت بسیار بزرگی است، اگر سنگ‌ها نبود، هوای یزد و میزان پراکندگی گرد و غبار آن از استان‌ خوزستان بیشتر بود.
اختصاصی اضافه کرد: فعالیت معادن استان باید هنگام وقوع توفان و گردو غبار متوقف شود در غیر این‌صورت گرد و غبار حاصل از این فعالیت‌ها چندین برابر خواهد شد.

** تاثیر خشکسالی در پراکندگی ذرات گرد و غبار
همچنین مدیرکل هواشناسی یزد از آمادگی اجرای طرح توسعه هواشناسی کاربردی عمران و به طور مشخص در حوزه معدن خبر داد و اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح به زودی آغاز خواهد شد.
رضا برهانی با بیان اینکه طرح یادشده در کاهش آلودگی هوا به ویژه در زمان وقوع توفان نقش مهمی دارد، افزود: 100 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است، این امر سبب شده با کوچکترین وزش باد ، شاهد پراکندگی ذرات گرد و غبار باشیم.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.