به گزارش ایرنا، در این میزگرد، بر توسعه بخش گردشگری در راستای اشاعه فرهنگ منطقه، ترویج آداب ‌و رسوم عشایر و روستاییان به نسل‌های آینده، رفع کمبود مطبوعات محلی، استعدادیابی در زمینهٔ کارهای هنری و ساخت مکان فرهنگی تأکید شد.
همچنین شرکت‌کنندگان بر ترویج و گسترش موسیقی اصیل ، نیاز به انجام تحقیقات پژوهشی در زمینهٔ های فرهنگ و نیز حمایت مسئولان بر توسعه فرهنگی در این بخش تأکید کردند.

** تشکیل انجمن خبرنگاران در هرات ضروری است
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خاتم بابیان اینکه هرات و بخش مرکزی شهرستان از شهرهای قدیمی و باستانی شرق کشور است ،می گوید: این منطقه ظرفیت‌های فرهنگی بی‌شماری دارد که هم قدمت فرهنگی، باستانی و تاریخی در آن نهفته است.
اسدالله نجفیان افزود: خرده‌فرهنگ‌ها و آداب رسوم منطقه به دلیل اینکه میان سه استان یزد فارس و کرمان قرار دارد ، تنوعی از فرهنگ، زبان و آداب‌ و رسوم به وجود آورده است به همین دلیل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد درصدد است تا این منطقه مرکز تبادلات فرهنگی این سه استان قرار گیرد.
وی بابیان اینکه مرکز شهرستان از نظر تعداد پرورش هنرمندان و اخذ مجوزهای فرهنگی هنری در سال 1397 افزایش صعودی داشت، اظهار داشت: در سال جاری حدود 6 مجوز درزمینهٔ هنرهای تجسمی، آموزشگاه‌های آزاد هنری، موسسه شعر و ادب، انجمن خوشنویسان و انجمن موسیقی اخذشده است.
نجفیان همچنین تشکیل انجمن خبرنگاران را یکی از نیازهای اساسی شهرستان دانست و یادآور شد: یکی از نیازهای موضوع فرهنگی ،تشکیل انجمن برای خبرنگاران شهرستان در جهت اشاعه بحث‌های فرهنگی و خبری و همچنین ایجاد راهکارهایی برای ارتقای هرچه بهتر بیان کمبود و نیازهای آن است.

** استعدادیابی هنرمندان و شاعران منطقه در اولویت است
همچنین مسئول انجمن شعر و اندیشه استاد لاری پور شهرستان خاتم اضافه کرد: استعدادیابی در زمینهٔ های یادشده ازجمله ضرورت‌هایی است که باید انجام شود چراکه این منطقه مهد شعرا و هنرمندان زیادی است، ضمن شناسایی در راستای توسعه این بخش از آن‌ها بهره‌مند شد.
عبدالله دهستانی اظهار داشت: حمایت مسئولان جهت احداث مکان فرهنگی یکی دیگر از نیازهای مهم منطقه است چراکه فاصله مرکز شهرستان تا یزد مرکز استان 240 کیلومتر است و ایجاد یک مکان فرهنگی برای استفاده و اشاعه فرهنگ بکر و اصیل این منطقه ضروری و مهم است.
وی در ادامه فرهنگ و آداب‌ورسوم این خطه را با قدمت برشمرد و تصریح کرد: شعرا نیز سعی‌شان بر این است ، فرهنگ غنی را در شعرهای خود بیان کنند و جهت ماندگاری آن در تاریخ را ثبت کنند.

** انجام طرح تحقیقاتی در زمینهٔ موسیقی شهرستان
مدیر موسسه فرهنگی هنری تک منظوره نوای ایل خاتم بابیان اینکه ساز و نقاره یکی از ابزار موسیقی اصیل این منطقه است، از انجام پروژه تحقیقاتی درزمینهٔ ساز و نقاره در نقاط استان و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها از نظر ریتم و موسیقی خبر داد.
امین احمدی یادآور شد: در خاتم متأسفانه موسیقی رو به فراموشی است و استعدادهای زیادی نیز در این رشته وجود دارد که باید به آن‌ها بها داده شود تا استعدادهای آن‌ها را شکوفا کرد.
وی عنوان کرد: موسیقی خاتم متشکل از موسیقی عرب، ترک و فارسی است و باید این نوای زیبا را به سراسر کشور بشناسانیم و اصالت آن را نگه‌داریم و نگذاریم تا به دست فراموشی سپرده شود.

** دست تاریخ‌نگاران به این منطقه نرسیده است
همچنین مسئول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خاتم که در این میزگرد شرکت کرد، اظهار داشت: گوشه‌ای از محصولات فرهنگی، گویش‌ها و صنایع‌دستی به‌صورت نمایشگاهی در معرض دید قرار داده می‌شود و اما باید این ظرفیت‌ها به‌صورت بحث تحقیقاتی موردبررسی قرار گیرد.
ذبیح‌الله محمودی می‌گوید: فرهنگ این منطقه بکر و دست‌نخورده باقی‌ماند، اما دست تاریخ‌ نگاران از آن دور مانده است و نیاز به برپایی کنگره پژوهشی علمی با حضور نویسندگان، ادیبان و شاعران جهت بررسی آن‌ دارد که این مساله یک ضرورت بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: مردم این منطقه فرهنگ تلاقی دارند و هنوز هم در گفتارها و کردارشان دیده می‌شود.
محمودی عنوان کرد: با توجه به نقش مهم شورای فرهنگ عمومی شهرستان در راستای انجام رسالت آن نیاز به توجیه و آموزش بیشتر اعضا توسط کارشناس ویژه اعزامی از مرکز استان است تا کاربری جلسات، ارائه راهکارها همچنین امکان اجرای مصوبات آن مؤثرتر واقع شود.
وی ادامه داد: خاتم علاوه بر آثار فرهنگی مختلفی که دارد و از طریق سمعی و بصری قابل‌درک هستند، از میان باورها و اعتقادات منحصربه‌فرد این منطقه به‌عنوان نمونه می‌توان به فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی مردمان آن اشاره کرد که در هشت سال دفاع مقدس با توجه به جمعیت بیشترین شهید را تقدیم نظام کردند که عوامل مؤثری در تجلی این روحیه مردمان سخت‌کوش و غیرتمند منطقه قابل‌درک است.

** تدوین کتاب فرهنگ‌عامه شهرستان
همچنین کارشناس فرهنگی اداره فرهنگ ارشاد و اسلامی خاتم اظهار داشت: تدوین فرهنگ کتاب عامه شهرستان ‌به عنوان یکی از مهم‌ترین کارها در دست اقدام نویسندگان منطقه است که به بررسی خرده‌فرهنگ‌ها، آداب ‌و رسوم آن پرداخته است.
مرتضی حیدری خاطرنشان ساخت: همایش علمی هرات شناسی به همراه جشن‌هایی همچون جشن پسته در شهرستان نیز با همین هدف برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: پژوهشی نیز در بحث موسیقی اصیل شهرستان خاتم انجام شد که به‌خوبی به بررسی موسیقی اصیل این منطقه پرداخت که خود نقطه عطفی در تاریخ این بخش است.
هرات مرکز شهرستان 40 هزارنفری خاتم در 240کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7534/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.