به گزارش ایرنا، رئیس جهاد کشاورزی میبد روز سه شنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه شهرستان میبد، کم آب است، پرورش دام سبک پر تولید که قابلیت و ارزش سرمایه گذاری داشته و ارزش افزوده اقتصادی خوبی به همراه دارد، به عنوان یکی از صنایع کم آب خواه دراولویت کشاورزی شهرستان است.
صدر پورکوثری افزود: با هدف بهره وری بیشتر از شیر دام، پرورش سه گونه بز سانن، مورسیا و آلپاین مورد توجه جهاد کشاورزی میبد است که با توجه به سابقه ای که پرورش بز سانن درمیبد و استان یزد دارد، برای تولید شیر بیشتر، اولویت پرورش بز سانن در بخش مرکزی میبد و گونه های مورسیا و آلپاین در منطقه ندوشن دنبال شده است.
وی تصریح کرد: به دنبال فعالیتهای ترویجی و شناسایی واحدهای پرورش دام ، حسین ملا صادقی از دامداران شهرستان کار خود را در سال 86 در حوزه پرورش بز سانن با خریدن سه راس بز آغاز و هم اکنون بالغ بر140 راس بز سانن دارد و سالیانه حدود 100 راس از نر بزها و بزهای خود را در سطح استان یا خارج از استان یزد به فروش می رساند.
رئیس جهاد کشاورزی میبد در ادامه با بیان اینکه بز سانن قابلیت تولید شیربالایی دارد و سالیانه حدود 700 تا 1000 لیتر شیر تولید می کند، گفت: سال گذشته نیز این دامدار میبدی به عنوان پرورش دهنده برتر بز سانن در استان و کشور معرفی شد و توانست به عنوان پرورش دهنده بز سانن ملی حائز رتبه برتر در کشور شود.
وی افزود تمام بزهایی که در دامداری های بز سانن پرورش داده می شود در سامانه دام سبک کشور ثبت و از نظر میزان زایش و شیردهی مورد پایش قرار می گیرند.
پور کوثری همچنین از ارائه 10 میلیارد ریال تسهیلات در حوزه دام سبک به دامداران شهرستان خبرداد و افزود: به ازای هر 1 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات یک فرصت شغلی ایجاد شده است.
ملا صادقی دامدار نمونه ملی که حائز رتبه اول کشوری در حوزه پرورش بز سانن شده، کار خود را با پرورش سه راس بز آغاز کرد و هم اکنون بیش از 200 راس بز سانن دارد.
این دامدار نمونه اهل روستای رکن آباد شهرستان میبد در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا با تقدیر از حمایت های جهاد کشاورزی و دام پزشکی میبد موفقیت خود را به دنبال رعایت موارد بهداشتی و واکسیناسیون به موقع، رعایت برنامه تغذیه، انجام اقدامات اصلاحی نژاد نظیر سیدرم گذاری، هورمون تراپی و همزمان سازی فحلی، جفت گیری مناسب و زایش خارج از فصل، تلفات پایین، رکورد گیری دام از نظر شیردهی و چند قلو بودن و جلوگیری از ایجاد همخونی با خریداری بز نر خالص وارداتی عنوان کرد.
وی تا کنون دام های خود را در زمینی به مساحت 800 متر مربع پرورش داده و با حمایت جهاد کشاورزی توانسته زمینی حدود 1 هزار و 800 متر مربع را خریداری و در حال سوله سازی است.
این دامدار برای دریافت 3 میلیارد ریال وام از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی معرفی شده، اما تا به حال موفق به دریافت تسهیلات نشده است.
در شهرستان میبد سه کارگاه پرورش بز سانن خالص به صورت رسمی در حال فعالیت است.
مرکز شهرستان 104 هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.
9934/ 6014/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.