به گزارش شامگاه شنبه روابط عمومی این اداره کل، سید مصطفی فاطمی افزود: این آثار شامل گورستان توران پشت با سنگ قبرهایی از جنس سنگ های رسوبی و آهکی متعلق به قرن پنجم تا یازدهم هجری قمری با خط کوفی و نسخ، طرح های گیاهی و هندسی است.
وی ادامه داد: کتیبه کاشی مسجد چهل محراب از مساجد تاریخی شهر یزد، کتیبه سنگی آب انبار کلار میبد با تاریخ 1070 هـ . ق، 2 زیلو با نقوش گیاهی و هندسی شامل زیلوی حصار رکناباد میبد و زیلوی شیخ احمد بلیمان جزو دیگر آثار ثبت شده است.
این مسئول خاطر نشان کرد: سنگ حنای حمام از جنس مرمر متعلق به دوره قاجار، سنگ کتیبه کلیسا با تاریخ 1928 میلادی و 2 عقد نامه مورد تایید قرار گرفت و ثبت آنها در فهرست آثار ملی تصویب شد.
فاطمی اظهار داشت: با ثبت این 15 اثر، تعداد آثار ثبت شده منقول استان یزد به 45 اثر رسیده است.
اموال منقول به اموال فرهنگی اعم از مذهبی یا غیر مذهبی که قابل حمل و نقل باشند گفته شده و به وسیله هر دولت اهمیت آنها از نظر باستان شناسی، ماقبل تاریخ، تاریخی، ادبی، هنری یا علمی مشخص می شود.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
این استان اکنون در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.
7536/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.