به گزارش ایرنا محمدعلی طالبی روز یکشنبه در دومین مجمع سالانه سلامت اردکان با اشاره به تشکیل این مجمع در شهرستان‌های استان، اهتمام و جدیت استانداری را برای پر کردن خلأ حوزه سلامت و نیز ابلاغ مشترک وزارت بهداشت و وزارت کشور عنوان کرد.
وی اجتماعی‌ کردن سلامت و مشارکت‌ آحاد مردم در مساله بهداشت و سلامت را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و بیان داشت: معضلاتی مانند آلودگی هوا و مباحث محیط‌ زیستی، کم‌تحرکی مردم و بعضاً فرهنگ نادرست مصرف مواد غذایی نظیر رتبه بالای استان در مصرف قند و غذاهای فوری خارج از منزل، تهدیدهای بزرگی در حوزه سلامت استان به شمار می‌رود.
طالبی، راه‌حل رفع این تهدیدها را تشکیل مجامع سلامت استان، شهرستان و به‌کارگیری همه ظرفیت‌های استان برای پرداختن به موضوع سلامت دانست و گفت: مجمع سلامت، یک مکانیسم مشارکتی برای اجتماعی کردن سلامت و به خدمت گرفتن همه ظرفیت‌ها اعم از نهادهای دولتی و خصوصی و به‌ویژه عموم مردم است.
وی هدف اصلی و فلسفه وجودی مجمع سلامت را تحقق سلامت به مفهوم عام کلمه نظیر تندرستی جسمی، ورزش و دیگر مقوله‌ها در این حوزه عنوان کرد و افزود: تجربه بسیار خوبی در تشکیل مجامع سلامت استان به دست آمد و کاستی‌های موجود در حوزه اجتماعی و فرهنگی وزارت بهداشت رفع شده است.
محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت اجتماعی کردن سلامت در جامعه گفت: چالش‌های حوزه سلامت و ضرورت ارتقای شاخص‌های بهداشت و درمان در جامعه می‌طلبد تا در کنار برنامه‌ریزی منسجم دستگاه‌های اجرایی، مشارکت مردم و فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد( سمن‌های) فعال در این بخش نیز ساماندهی و گسترش یابد.
رئیس فراکسیون ورزش مجلس با تأکید بر نقش ورزش در حفظ سلامتی و پویایی مردم گفت: توزیع بودجه در این بخش با لحاظ ایجاد حداکثری سلامت و نشاط جامعه صورت گیرد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین به تشریح ویژگی‌های بودجه سال 98 کشور به‌خصوص در بخش بهداشت و درمان پرداخت و گفت: دستیابی جامعه به امکانات برابر درمانی و گسترش خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی ازجمله اهداف اولویت‌داری است که همه باید در این راستا تلاش کنند.
فرماندار اردکان نیز در این نشست با اشاره به تحولات اخیر شهرستان اظهار داشت: داشتن بالاترین نرخ رشد جمعیت در کشور، نیاز به ارتقای زیرساخت‌های مختلف ازجمله بهداشت و درمان و مراکز درمانی را به وجود آورده است.
هادی مقیمی توسعه بیمارستان ضیایی و ساخت بخش‌های مختلف در کنار اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت را از اقدامات مفید در حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد و افزود: مشکل دستگاه ماموگرافی، MRI و نیروی متخصص برای بخش رادیولوژی نیز رفع شد.
رئیس شورای سلامت شهرستان تصریح کرد: بهداشت یکی از اولویت‌های اساسی کشورهای توسعه‌یافته است و باید با اجتماعی ‌کردن این مقوله، شاهد رشد و ترقی هرچه بیش‌تر این حوزه باشیم.
وی اظهار داشت: در همین راستا و با توجه به نگاه ویژه دولت، اولین کانون سلامت محلات در شریف‌آباد اردکان ایجاد شد و احداث کانون‌های مشابه مردمی نیز در دستور کار مجمع سلامت قرار دارد.
مقیمی توجه ویژه متولیان بهداشت و درمان به مساله شیوع دیابت و مصرف شیرینی در استان را خواستار شد و بیان داشت: تکمیل دانشکده طب ایرانی نیازمند همکاری بیشتر و نگاه ویژه دانشگاه علوم پزشکی یزد است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز گفت: در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، مهم‌ترین و اساسی‌ترین دستاورد به‌دست‌آمده، امنیت موجود در کشور است که باید پاس داشته شود.
میر جلیلی رشد و ارتقای حوزه سلامت مردم را دومین دستاورد بزرگ انقلاب دانست و گفت: میانگین عمر مردم نسبت به قبل از انقلاب 35 سال افزایش‌ یافت و شاخص مرگ‌ومیر کودکان وزنان باردار نیز کاهش نشان می‌دهد.
وی بابیان اینکه یکی از پایه‌گذاران تحول و نوآوری در حوزه سلامت کشور، دکتر ملک افضلی اردکانی بود، افزود: اردکان در این حوزه شاخص‌هایی دارد که پایه‌گذار تحولاتی بزرگ در کشور است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار داشت: دنیا به این نتیجه رسید که سیستم بهداشت و درمان باید اجتماعی شود و تغییر و تحول پیدا کند، لذا برگزاری مجامع سلامت در شهرستان‌ها، باهدف اجتماعی کردن موضوع بهداشت و سلامت با جدیت در استان در حال پیگیری است.
در پایان این مراسم از فعالان حوزه سلامت تجلیل به عمل آمد .
مرکز شهرستان 98 هزارنفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.