یزدی‌ها با راه اندازی هشتک #یزد_آب_ندارد می‌کوشند صدای بی آبی استان را به گوش همه برسانند تا شاید مسئولان بر تامین امنیت خط لوله آب شرب یزد، کاری کنند.

به گزارش ایلنا ، استان یزد با جمعیت نزدیک به یک میلیون و دویست هزارنفر به دلایل مختلف اقلیمی و انسانی از سال‌ها پیش با بحران کم آبی مواجه است.

در دهه شصت مسئولان وقت کشور برای حل کم آبی استان خط لوله آب از سرچشمه کوهرنگ به یزد  را ایجاد کردند و سپس در اواسط دهه هفتاد یک لوله چند صد کیلومتری آب را نیز به یزد رساندند. احداث این خط لوله به قدری برای یزد حیاتی شد که به گفته مسئولان اکنون بالغ بر 60 درصد آب شرب مردم استان با این خط تامین می‌شود و مابقی نیاز شرب مردم، با آب چاه‌های  محلی که بعضا با مزه و رنگ است، تامین می‌شود.

با بروز پدیده خشکسالی در کشور، وضعیت منابع آبی کوهرنگ هم دچار مشکل شد و علاوه بر خشکسالی، پدیده‌هایی همچون آب رسانی به صنایع، برداشت‌های غیرمجاز و ... منجر به کمبود آب در پشت سد و در نتیجه خشک شدن زاینده رود شد. این خشکی رودخانه باعث متضرر شدن کشاورزان پایین دست که عموما در منطقه شرق اصفهان ساکن هستند هم  شد.

کشاورزان اصفهانی در یک برداشت اشتباه، انتقال آب به یزد را عامل خشکی پنداشتند و طی سال‌های مختلف، بارها به این خط لوله حمله کردند که فقط در سال جاری، این مقدار به 22 بار حمله و قطع انتقال آب منجر شد. اما جالب آنجاست که میزان آبی که برای صنایع اصفهان مثل ذوب آهن مصرف می‌شود نزدیک به ده برابر آبی است که برای شرب جمعیت یک میلیون و دویست هزارنفری استان منتقل می شود.

با هربار قطع شدن خط لوله آب شرب مردم استان یزد، مردم  با راه‌اندازی هشتگ #یزد_آب_ندارد در شبکه‌های اجتماعی، اعتراض خود را در‌باره ضرورت تامین امنیت خط لوله آب شرب اعلام کردند. یزدی‌ها ‌با این هشتک  به صفحات اینستاگرام رئیس جمهور، وزیر کشور، استاندار اصفهان و ... هم رفته و خواسته خود را به گوش مسئولان برای بار چندم  اعلام کردند.

به نظر می‌رسد این شیوه مورد توجه قرار گرفته و یزدی‌ها امیدوارند بدون متوسل شدن به راه‌های دیگر و صرفا با هشتگ، خواسته خود را به گوش مسئولان برسانند ،اما مشخص نیست تا چه زمانی هشتگ ابزار ‌مناسبی برای رسیدن به نقطه مطلوب ‌‌و تامین ‌امنیت خط لوله یزد باشد.

مهدی زمان‌زاده / روزنامه‌نگار

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.