به گزارش ایرنا، هفته تربیت بدنی که همه ساله از 26 مهر آغاز و تا دوم آبان ماه ادامه دارد، فرصت مناسبی است تا علاوه بر بیان اقدام ها توسط مسئولان، برای آشنایی بیشتر مردم و خانواده ها و اثرات آن در زندگی فردی و اجتماعی و ترویج آن اقدام شود.
بدون شک اگر فعالیت های ورزشی در کنار سایر برنامه ها در خانه و خانواده ها و همانند سایر نیازهای مهم زندگی نهادینه شود نقش بسیار موثری در تامین سلامت جسمی، روحی و روانی و شادبی همگان دارد.
در این خصوص تعدادی از شهروندان و مسئولان و کارشناسان در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی به طرح دیدگاه های خود در این خصوص و راه های ترویج فرهنگ ورزش اشاره کردند که نقش مهمی در کاهش ناهنجاری ها و پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد.
این عده اعتقاد داشتند که باید با فراهم کردن زیر ساخت های لازم و امکانات مناسب ورزشی توسط دولت و همکاری بخش خصوصی و خیران، فعالیت های رسانه ای و فرهنگی برای تشویق مردم و جوانان برای ورود به این میدان انجام شود.
فاطمه قانع از دبیران ورزش مدارس یزد می گوید که در این استان بر خلاف بسیاری از مناطق کشور، اکثر خانواده ها مسائل علمی و قبولی در کنکور را بر حضور فرزندان خود برای انجام فعالیت های ورزشی ترجیح می دهند.
وی ادامه داد: برخی از اولیای دانش آموزان اعتقاد دارند که اگر فرزندشان در فعالیت های ورزشی جذب شود و در باشگاه ها فعالیت کند دیگر نمی تواند در درس و مسائل آمورشی خود موفق باشد.
این دبیر ورزش اعتقاد دارد که حضور دانش آموزان در برنامه های ورزشی همراه با برنامه ریزی دقیق اگر انجام شود نه تنها هیچ لطمه ای به مدرسه و تحصیل آنها وارد نمی شود که حتی موجب نشاط و سلامتی و ارتقای علمی آنها می شود.
قانع تصریح کرد: کار فرهنگ سازی ورزش باید از مدارس و خانواده ها آغاز شود و همانطوریکه که هر فردی به غذا، پوشاک و سایر ملزومات زندگی نیاز دارد باید فعالیت های ورزشی را برای داشتن سلامت جسمی و روحی لازم بداند.
کارشناس ورزش و تربیت بدنی یزد هم گفت: در این استان با وجودی که امکانات نسبتا خوبی در تمام مناطق برای ورزش اقشار مختلف در رده های سنی وجود دارد ولی فرهنگ ورزش بنحو مناسب وجود ندارد.
علیرضا محمدی افزود: باید خانواده ها ورزش را در سبد و کالای زندگی خود به عنوان یک امر مهم و ضروری قرار دهند و برای این کار باید فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی با همکاری مدارس، دانشگاه ها، رسانه ها، تشکل ها و همراهی و حمایت بخش صنعت و خیران انجام شود.
وی تصریح کرد: نهادینه شدن فعالیت های فرهنگی زمانبر است و باید در قالب یک برنامه مدون با انجام طرح های فرهنگی، برگزاری مسابقات ، ورزش های همگانی و پیش بینی مشوق ها برای رسیدن به جامعه متعالی و سالم تلاش کرد.
همچنین معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان یزد گفت: ترویج ورزش در بین مردم و خانواده ها اولویت این اداره کل است که سالانه با همکاری دستگاه های مختلف و حمایت مسئولان، بخش خصوصی، خیران و رسانه ها اقدام می شود.
سید احمد هاشمی افزود: همگانی کردن ورزش نه تنها در چند رشته محدود که در تمام رشته های ورزشی با هدف جلب مشارکت همگان و ترویج ورزش در یزد انجام می شود که به عنوان نمونه فقط در 6 ماهه اول امسال هزار برنامه ورزش همگانی انجام شده است.
وی به دیگر برنامه های انجام شده امسال اشاره کرد و تصریح نمود: انجام 229 برنامه کوهنوردی، افزون بر هزار همایش دوچرخه‌سواری، 238 جشنواره‌ ورزشی، 108 همایش پیاده ‌روی و 351 مورد سایر برنامه ‌های ورزشی با موضوع های مختلف در راستای فرهنگ سازی صورت گرفته است.
این مسئول خاطر نشان کرد: در 2 سال گذشته و به صورت متوالی، هیات ورزش های همگانی یزد توسط فدراسیون و از میان استان ها مقام اول را در کشور کسب کرده و این نشان دهنده توسعه و فرهنگ سازی ورزش است.
هاشمی با اشاره به اینکه ظرفیت های خوبی در ورزش استان وجود دارد بر ضرورت توجه همه مردم و مسئولان به انجام برنامه های مناسب برای گسترش ورزش در خانواده ها و نسل جوان تاکید نمود.
همچنین مدیرکل ورزش و جوانان یزد گفت: برای فرهنگ سازی ورزش در سال های اخیر با همت و همراهی هیات ها و تشکل ها ، برنامه های خوبی انجام شده ولی همچنان باید همه این اداره کل را در تحقق اهداف یاری دهند.
مسعود شریعتی افزود: از مهمترین اولویت ‌های اصلی در ارتباط با ترویج ورزش در استان، گسترش ورزش های همگانی و همگانی کردن تمام رشته های ورزشی است که انجام می شود.
وی به وضعیت ورزش یزد در 6 ماهه اول امسال اشاره کرد و گفت: هم اکنون 32 تیم آقایان و 15 تیم بانوان در لیگ‌های کشوری حضور دارند و 109 نفر از آقایان و 57 نفر از بانوان به تیم‌های ملی راه پیدا کردند که 13 مورد در مسابقات بین‌المللی و 148 مورد هم در مسابقات ملی توانستند مقام کسب کنند.
این مسئول اظهار داشت: به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش 227 برنامه فرهنگی و ورزشی در رشته های مختلف با همکاری تشکل ها ، هیات ها و همراهی دستگاه های اجرایی برگزار می شود که هدف اصلی، فرهنگ سازی ورزش است.
شریعتی، ایجاد خانه های ورزش روستایی و راه اندازی چمن های مصنوعی را با همکاری مردم و حمایت دستگاه های اجرایی و خیران، جزو برنامه های مهم توسعه فرهنگ ورزش در سطح روستاها و مناطق محروم یزد ذکر کرد.
هفته تربیت بدنی و ورزش از 26 مهرماه آغاز شده است.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، 48 هیات ورزشی استانی، 300 هیات شهرستانی و افزون بر 65 هزار ورزشکار زیر پوشش بیمه دارد.
7536/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.