نبود این دستگاه کوچک اما همه فن حریف، بویژه در تعداد انگشت شماری از نهادهای دولتی شلوغ، مشکلات مراجعه کنندگان را دو چندان کرده است.
هر چند تقریبا تمام مراکز خرید خصوصی کوچک و بزرگ، مجهز به چندین دستگاه کارتخوان هستند اما نمی توان آنها را مجاب کرد تا این دستگاه را نصب کنند زیرا می توانند محکم به مراجعه کنندگان 'نه' بگویند و کسی هم آنها را مجبور نمی کند.
اما همه آنها به این دستگاه کوچک، مجهز هستند زیرا می دانند اگر نصب نکنند کسب و کار آنها راکد می ماند و این روزها دیگر در جیب همه خریداران کالا و خدمات، کارتخوان هست نه پول نقد.
اما نبود آن در تعدادی از نهادهای دولتی که بخشی از امور مراجعه کنندگان باید از طریق آن انجام شود جای سوال دارد.
مثلا بخش تحویل مراسلات برگشتی اداره کل پست استان یزد واقع در بلوار دانشجو، کارتخوان ندارد و بسیاری از کسانی که صبح اول وقت و قبل از حضور در محل کار برای دریافت بسته خود مراجعه می کنند با در بسته ای به نام 'نداشتن کارتخوان' روبرو می شوند.
مراجعه کنندگان این بخش باید ساختمان پست را دور بزنند و از دستگاه خودپردازی که دورتر از این اداره قرار دارد پول دریافت کنند و نقدا تحویل پست دهند.
حال سوال این است که اگر نهادی که در آن نزدیکی به دستگاه خودپرداز مجهز است، این دستگاه را جمع کند تکلیف چیست؟ چون در آن نزدیکی ها خودپرداز دیگری وجود ندارد و طبیعتا مراجعه کنندگان را سرگردان می کند.
آیا مفهوم و معنای تکریم ارباب رجوع این است؟! تکریم ارباب رجوع فقط این نیست که چند میز و صندلی در محل ورود مراجعه کنندگان قرار دهیم، چند تابلو با مضمون شعاری 'تکریم ارباب رجوع' نصب نماییم و یک نفر هم برای پاسخ به پرسش های آنها، مامور کنیم.
دوستی میگفت دیروز برای انجام کاری به اداره کل ثبت اسناد استان مراجعه کردم و به دلیل نبود کارتخوان در آن اداره، مجبور شدم به بانک آن حوالی، مراجعه و پول را پرداخت کنم!.
وقت مردم، طلاست، نصب یک دستگاه کوچک کارتخوان علاوه بر راه اندازی کار فوری مراجعه کنندگان، از بسیاری از مشکلات دیگر مثل مراجعه به بانک یا تجمع در مقابل دستگاههای خودپرداز یا عبور و مرور بی دلیل در شهر، مصرف بنزین و... جلوگیری می کند.
برخی مطب های پزشکان نیز فاقد دستگاه کارتخوان هستند که موجب نارضایتی بیماران مراجعه کننده به این مراکز شده و می شود.
اینکه چرا این تعداد اندک مطب، کارتخوان ندارند و اینکه دلیل آن به قول برخی ها برای فرار از ندادن مالیات است یا دلیل دیگری دارد به این مقوله ربطی ندارد، بحث ما این است که نداشتن کارتخوان، مردم را سرگردان و آنها را به سختی می اندازد.
نداشتن کارتخوان، غیرقانونی نیست اما قطعا به دور از شاخص های عرفی و اخلاقی مورد اعتماد جامعه است، وقتی می توان با نصب یک کارتخوان کوچک، مردم را از سرگردانی نجات داد چرا باید دریغ کنیم؟.
لازم است مسوولان ذیربط در دستگاههای اداری که دستگاه کارتخوان، لازمه کار آنهاست به این بخش ورود کنند و نسبت به نصب این دستگاه کوچک اما پر ثمر اقدام نمایند.
6197
خبرنگار ایرنا یزد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.