حجت الاسلام محمد صدوقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این آیین سالیان متوالی برگزار می شود و مورد توجه مردم نیز است، افزود: در این آیین معنوی که از ساعت 8 تا 14 روزهای تاسوعا و عاشورا برگزار می شود هر روز 11 هیات عزاداری شرکت می کنند.
وی یادآور شد: آیین های سوگواری شهادت ائمه اطهار و هفته خوانی در منزل شهید صدوقی از سال های اولیه عزیمت وی از قم به یزد (سال 1342) آغاز شد و بیشترین کاربرد آن در زمان رژیم گذشته بود.
نوه سومین شهید محراب با بیان اینکه عزاداری های دهه اول محرم و دهه آخر صفر در زمان بانیان و مالکان قبلی هم برپا بود، اظهار داشت: روضه خوانی صبح ها تا حدود 30 سال پیش ادامه داشته است.
حجت الاسلام صدوقی ادامه داد: حدود 30 سال پیش به دلیل ازدحام جمعیت و استقبال گسترده مردم از روضه خوانی و عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا، برپایی این آیین در منزل شهید صدوقی ناممکن و این 2 روز به مسجد روضه محمدیه (حظیره) منتقل شد.
وی خاطر نشان کرد: اگر امروز یزد را حسینیه ایران می شناسند به خاطر عشق به ائمه و خلوص نیت مردم این دیار به ابا عبدالله الحسین (ع) است.
نوه سومین شهید محراب یادآور شد: در دنیای امروز که اغلب به دین نگاه سطحی می شود و عزاداری ها به معنا و مفهوم واقعی نیست، یزد مصون مانده و جلوه اش بیشتر شده است.
حجت الاسلام صدوقی با بیان اینکه مسجد روضه محمدیه نماد عزاداری در یزد حسینیه ایران است، افزود: با رشد فضای مجازی و شبکه های تلویزیونی و رادیویی، انتقال شورآفرینی هیات های مذهبی یزد با اشعار پرمفهوم و هماهنگی شگفت انگیز اعضای هیات بیشتر نمود یافته است.
وی از مردم ، هیات های عزاداری و شاعران آیینی که با فعالیت های خودجوش خود، نقش مهمی در انتقال ارزش های دینی و عشق به اباعبدالله الحسین (ع) دارند قدردانی کرد.
همچنین مسئول دفتر شهید محراب آیت الله صدوقی بیان کرد: آیین صبح تاسوعا و عاشورا در مسجد حظیره علاوه بر پرتال شهید صدوقی به نشانی www.sadoughi.ir از سایت‌ های دیگری از جمله یوتیوب، آپارات و شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام به طور زنده در تمام نقاط جهان قابل دسترسی است.
حجت الاسلام محمدحسین رضایی خاطر نشان کرد: نشانی دسترسی به سایت‌ های یادشده در پرتال شهید صدوقی در اختیار عموم گذاشته شد.
آیت الله صدوقی (ره) در یازدهم تیرماه 1361 مصادف با دهم ماه رمضان توسط یکی از عوامل گروهک منافقین بعد از اقامه نماز جمعه در مسجد ملااسماعیل یزد به شهادت رسید.
7532 / 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.