به گزارش ایرنا ، شرکت کنندگان در نماز عید غدیر ابتدا با پیاده روی از آستان امامزاده جعفر (ع) یزد در حالیکه تعدادی از سادات و روحانیان در پیشاپیش مردم حرکت می کردند با ذکر صلوات و چاووشی خوانی در حسینیه امیرچخماق حضور یافتند.
شرکت کنندگان در همایش پیاده روی با اهدا شاخه های گل و همچنین توزیع شرینی دهه امامت و ولایت و به خصوص واقعه غدیرخم را به مردمی که در این مسیر در حال رفت و آمد بودند، تبریک گفتند.
در پایان،نماز عید غدیرخم با حضور مردم مومن و ولایتمدار یزد و به امامت آیت الله « میرزا محمدحسین احمدی فقیه » در حسینیه امیر چخماق اقامه شد .
همچنین به مناسبت عید غدیرخم در برخی از بقاع متبرکه و امامزادگان یزد برنامه های فرهنگی و مذهبی برگزار شد .
در ویکی شیعه آمده است که واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام (ص) هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در مکانی به نام غدیر خم، امام علی(ع) را ولی و جانشین خود معرفی کرد.
حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند، با امام علی (ع) بیعت کردند.
این معرفی بنا به دستور الهی در آیه تبلیغ بود، این آیه، کمی قبل از ۱۸ ذی الحجه سال دهم قمری نازل شد که به پیامبر(ص) دستور می‌داد آنچه خداوند بر او نازل کرده، ابلاغ کند و اگر پیامبر این کار را نکند، رسالتش را انجام نداده است.
سپس آیه اکمال نازل شد که می‌گفت: امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.
معصومان (ع) به حدیث غدیر استناد کرده‌اند و شاعران بسیاری ـ از دوران امام علی(ع) تا به امروز ـ در باره آن شعر سروده‌اند. از مهم‌ترین آثار در باره این واقعه و حدیث غدیر، کتاب الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب از علامه امینی است.
پیامبر(ص) و دیگر معصومان این روز را عید خوانده‌اند و مسلمانان، به ‌ویژه شیعیان این روز را جشن می‌گیرند.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.