به گزارش ایرنا ، « سید بهروز موسوی ندوشن» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در یزد اظهار داشت: بخشداری ندوشن در دریافت 2 درصد عوارض فروش و 15 درصد حقوق دولتی معادن مظلوم واقع شد و مبلغی برای توسعه منطقه دریافت نکرد.
وی افزود: بر اساس بهره برداری از قانون معادن کشور، 15 درصد حقوق دولتی وصولی معادن برای ایجاد زیرساخت ها، رفاه و توسعه منطقه ای که معدن در آن واقع است، اختصاص یابد ولی تاکنون مبلغی عاید ندوشن نشد.
بخشدار ندوشن با اشاره به حمل و نقل مواد معدنی از جاده های روستایی و عرض کم جاده فولاد - نیوک بیان کرد: این مسیر مناسب حجم تردد بالای کامیون ها نیست، همواره خطرناک و حادثه خیز است و شاهد حوادث متعدد ترافیکی در سالهای اخیر بودیم.

** رونق کسب و کار ندوشن و ورزنه نیازمند اعتبار
موسوی ندوشن ادامه داد: تعریض و 2 بانده کردن این جاده که روزانه حدود یکهزار و 100 دستگاه خودرو در آن تردد می کند ، 15 تا 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که نمی توان آن را از محل بودجه های دولتی تامین کرد.
وی با اشاره به مشکل تردد در مسیر جاده ندوشن – ورزنه اصفهان اظهار داشت: با توجه به تنش آبی که میان یزد و منطقه ورزنه اتفاق افتاد، توسعه ارتباط 2 استان از طریق این جاده زمینه ساز رونق کسب و کار و آشتی خواهد شد.
وی از تکمیل این جاده در محدوده اصفهان خبر داد، اظهار امیدواری کرد که با نگاه مثبت استاندار یزد و قول سازمان ایمیدرو ، محدوده استان که 15 تا 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد به زودی تکمیل شود.
بخشدار ندوشن در ادامه حل مشکل اعتباری این بخش بویژه در مورد جاده ها را پرداخت حق و حقوق مرتبط با بهره برداری از معادن دانست و اظهار امیدواری کرد که با تشکیل و تداوم جلسات شورای معادن، این مشکل هرچه سریع تر رفع و بودجه لازم تأمین شود.

** رونق صنعت گردشگری ندوشن در آینده
این مسئول به ظرفیت های ندوشن در بخش میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و اظهار داشت: این بخش با توجه به قدمت تاریخی و آثار دست نخورده به نسبت جمعیت بیشترین آثار ثبت ملی را در میان شهرهای استان دارد.
وی با بیان اینکه ندوشن در آینده به قطب گردشگری استان یزد تبدیل خواهد شد، اضافه کرد: منبر چوبی مسجد جامع با 900 سال قدمت، منار جنبان با 700 تا 800 سال سابقه ، مسجد جامع و بافت تاریخی شهر از جمله ظرفیت های بالای آثار تاریخی است.
موسوی ندوشن با انتقاد از حذف مراقب آثار تاریخی و فرهنگی در این بخش تاکید کرد: این امر موجب نابودی، تخریب و سوء استفاده از بسیاری بناهای تاریخی شده است ، امیدواریم با نگاه مثبت مدیرکل میراث فرهنگی استان، شاهد حل این مشکل باشیم.
وی تأکید کرد: متاسفانه برخی آثار با ارزش و قدیمی ندوشن در جاهای نامناسب نگهداری می شود که بخشی همچون قرآن های خطی به یزد مرکز استان منتقل شد و نیازمند ساخت موزه مردم شناسی است.

** کاهش دو سوم دام به دلیل خشکسالی ها / لزوم حمایت از بز سرخ ندوشن
بخشدار ندوشن در ادامه از ظرفیت های بالای منطقه در دامداری و کاهش 70 هزار راس دام های آن خبر داد و ادامه داد: ندوشن از گذشته در تولید محصولات دامی و فرآورده های لبنی قطب تولید استان بود ولی در 10 سال اخیر به دلیل تداوم پدیده خشکسالی‌ با مشکلاتی مواجه شده است.
موسوی ندوشن با اشاره به اینکه جمعیت دام این منطقه هم اکنون به 30 هزار راس کاهش یافت، افزود: با این حال با توجه به ثبت نژاد « بز سرخ » ندوشن در یونسکو به عنوان نژاد برتر ایران و بارندگی های رضایت بخش امسال امیدواریم حمایت های مالی برای رسیدن به تعداد 10 هزار رأس دام سبک محقق شود.

** بهره برداری از هفت پروژه در هفته دولت
وی همچنین از بهره برداری از هفت پروژه با اعتباری افزون بر هشت میلیارد ریال در هفته دولت در بخش ندوشن خبر داد و گفت: امسال برای توسعه بخش از محل اعتبار سه درصد نفت و گاز ، شاخص های استانی و توسعه متوازن سه و نیم میلیارد ریال و اعتبارات ملی 26 میلیارد ریال در بحث منابع طبیعی و آبخیزداری تخصیص داده شد.
وی پوشش نامناسب تلفن همراه در جاده های منتهی به ندوشن و کمبود آمبولانس شهری را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: در این مدت تلاش های خوبی هم برای تقویت نشاط اجتماعی در منطقه همچون برگزاری 2 جشن انجام شد، امیدواریم تداوم داشته باشد.
شهر ندوشن مرکز این بخشی در فاصله 80 کیلومتری شمال غرب یزد قرار دارد و فاصله آن تا میبد 50 ، یزد 80 و اصفهان 150کیلومتر است.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.