محققان بر این باورند که کتاب خواندن در وهله نخست یک امر آموزشی است مانند خوردن (چگونه خوردن، چه چیزی را خوردن)، پوشیدن (چه چیزی را پوشیدن و چگونه پوشیدن)، ارتباط برقرار کردن (چگونه برخورد کردن، دست دادن یا دست ندادن، چه چیزی را گفتن و نگفتن) و حتی مانند درس خواندن و علم آموزی؛ از این رو کتاب خواندن ‌باید آموزش داده شود بنابراین کتاب خواندن امری اکتسابی است و نه ارثی.
همچنین کتاب خواندن باید لذتی به همراه داشته باشد؛ پس کتاب آنقدر ‌باید جذاب باشد که لذتی را برای خواننده به همراه بیاورد؛ کتاب خواندن ‌باید مفید باشد، کارآیی داشته باشد، مشکلی را حل کند، مسیری را روشن و باز کند، اگر نه همۀ زندگی، بخشی از آن را بهتر کند؛ بهبود ببخشد، کامل کند؛ لذا خواندن کتاب نه تنها یک امر آموزشی، بلکه یک فرهنگ است و نیاز به فرهنگ سازی دارد یعنی خود بخود در فرد بوجود نمی‌آید.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، این روزها جمعیت گیلان بیش از معمول است و پیاده راه فرهنگی رشت میزبان سیل گردشگران داخلی و خارجی است و جالب اینکه کتاب فروشی های این پیاده راه با درخشش واژه تخفیف محل ازدحام گردشگران می شود.
کتابفروشی فرازمند یکی از کتاب فروشی هایی است که بواسطه طرح های خلاقانه و حضور در طرح های فصلانه کتاب یکی از کتاب فروشی های محبوب در رشت است و مدیر این کتاب فروشی معتقد است: طرح های حمایتی و طرح «تابستانه کتاب» چرخه نشر را به حرکت درآورده است.
ابراهیم فرازمند می گوید: طرح «تابستانه کتاب» نه تنها زمینه رونق کتابفروشی ها را فراهم کرده، بلکه نوعی شوق و هیجان میان کتابخوان ها ایجاد کرده و ما این تحرک را در کتابفروشی خود احساس کرده ایم.
وی بر استمرار اجرای طرح های حمایتی از کتابفروشان تأکید کرد و گفت: طرح «تابستانه کتاب» تنها موقعیتی است که کتابخوانان می توانند کتاب های مورد نیاز خود را با تخفیف مناسب تهیه کنند.
فرازمند افزود: باید بررسی کنیم که آیا افزایش میزان تخفیف برای کتاب های تألیفی تأثیری در نظر خوانندگان کتاب ها دارد یا خیر؛ بنابراین از متولیان اجرای طرح «تابستانه کتاب» خواستارم تا برای همه کتاب ها تخفیف یکسان قائل شوند.
وی عنوان کرد: پیشنهاد می کنم دولت بودجه لازم در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به مراتب موسسه خانه کتاب قرار دهد تا متولیان طرح «تابستانه کتاب» بتوانند نسبت به افزایش یارانه تخصیصی اقدام کنند و به مراتب سرانه مطالعه و فرهنگ کشور افزایش یابد.
مدیر شهر کتاب رشت نیز معتقد است: «تابستانه کتاب» کمک مثبت و قابل توجهی به چرخه نشر کشور می کند.
محمد کمالی بیان کرد: بسیاری از همکاران مخالف تخفیف کتاب هستند اما من معتقدم با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و فروش ناچیز کتاب، از اهتمام به این موضوع گریزی نیست.
وی ضمن تأکید بر این نکته که «تابستانه کتاب» کمک مثبتی به چرخه نشر محسوب می شود، ادامه داد: در ایام برگزاری این طرح، گردش مالی کتابفروشان قابل توجه است.
کمالی پیشنهاد کرد؛ طرح های حمایتی از کتابفروشان در سال فقط یک نوبت برگزار شود تا هم تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد و هم از جذابیت اجرای آن ها کاسته نشود.
وی عنوان داشت: همچنین پیشنهاد می کنم اطلاع رسانی از اجرای این طرح، بیشتر شود تا همه از برگزاری آن آگاه و عدالت فرهنگی محقق شود؛ بازپرداختی های کتابفروشان از سوی متولیان طرح نیز بموقع صورت گیرد چرا که این موضوع باعث دلگرم شدن کتابفروشی ها می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز طرح های حمایتی از جمله طرح تابستانه کتاب را نوعی سرمایه گذاری فرهنگی دانست و گفت: جامعه ای پیشرفت می کند که کتاب و مطالعه در زندگی مردم آن حضور مستمر داشته باشد.
فیروز فاضلی با بیان اینکه در تاریخ، تفکر همواره راهگشا بوده، افزود: در گذشته در مکان های مختلف به طور مثال در کفاشی ها و در بخشی از آن کتاب قرار می دادند (مکان کوچکی که کتاب می گذاشتند) یا مردمان قدیم در آستین لباس های خود کتاب قرار می دادند؛ اما متأسفانه در جامعه امروز، انسان در غربت کتاب است که آسیب پذیر می شود.
وی بیان کرد: برگزاری طرح های حمایتی از کتابفروشان به ویژه «تابستانه کتاب» به این دلیل که کتاب یا به عبارت دیگر، تفکر در زندگی انسان ها حضور همیشگی پیدا می کند؛ از اهمیت و ضرورت برخوردار است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان با تاکید بر ادامه طرح های حمایتی کتاب گفت: جامعه و نسل جوان به اجرای طرح های حمایتی از کتابفروشان بویژه «تابستانه کتاب» نیاز دارد؛ بنابراین هزینه کردن در این زمینه، سرمایه گذاری و اجرای آن ها بسیار ارزشمند است.
20 کتاب فروشی در استان مجری طرح تابستانه کتاب شدند و نهمین دوره طرح حمایتی کتاب با شعار «دانش گستری با حمایت از تالیف ایرانی» تا هشتم شهریورماه جاری در گیلان اجرا می شود؛ طرح یاد شده با ارائه کارت ملی و با تخفیف ١٥ تا ٢٥ درصدی و تا سقف خرید یک میلیون ریال قابل اجراست.
کتابفروشی‌های باقری، باران، دیبا، جنگل جاودانه، طاعتی، شهر کتاب، فرازمند، ماه نو، مرکز فرهنگی آسمان و مژده در رشت، کتاب فروشی های مجری طرح تابستانه کتاب هستند. در سایر شهرهای استان نیز کتابفروشی‌های روشنا، قصر دانش نوین، گوهری و معلم بندرانزلی، نشر جامعه‌نگر تالش، خانه کتاب و شهر کتاب لاهیجان، خاوری و شهر کتاب لنگرود و نسیم شمال ماسال عضو این طرح ملی هستند.
«کتابفروشی به وسعت ایران» (آبان ٩٤)، «عیدانه کتاب» (نوروز ٩٥)، «تابستانه کتاب» (تیر و مرداد ٩٥)، «پاییزه کتاب» (آبان و آذر ٩٥)، «عیدانه کتاب» (نوروز ٩٦)، «تابستانه کتاب» (مرداد و شهریور ٩٦)، «پاییزه کتاب» (آذر ٩٦) و «عیدانه کتاب» (نوروز ٩٧) در گیلان از طرح های ملی موفق کتاب بوده است.
134 کتابفروشی در استان گیلان فعالیت دارند.
' بخوان ' در جامعه ما امر نیست، بلکه فرهنگ است و امید اینکه نه تنها به قوت برنامه ریزی ها بلکه به پشتوانه فرهنگمان، کتاب خواندن نه در میان جوانان بلکه بدون در نظر گرفتن شرط سنی مدام باشد ...
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.