تئاتر ، آینه زندگی بر صحنه است و علاوه بر خلق اشک ها و لبخندها می تواند هشداری باشد برای آنانی که دستی بر آتش گره گشایی اجتماعی داشته و گره کور مشکلات به دست آنان باز می شود.
گفت و گو با اهالی تئاتر گیلان که خود بالنده بیش از یک قرن سابقه تئاتر در کشور هستند، چنین بروز می نماید که حمایت از تئاتر تنها حمایت از فرهنگ و هنر نیست؛ بلکه حمایت از زدودن مشکلاتی است که شاید هر روز به ما نزدیک تر می شوند و کام مردمان سرزمینمان را تلخ تر می کند.
محمد پورجعفری مدرس و کارگردان تئاتر - که سبکش انتخاب موضوعاتی با عناوین آسیب های اجتماعی است و کارگردانی سعادت لرزان مردمان تیره روز را نیز به عهده دارد - معتقد است: جامعه تلاش می کند که از واقعیت به آرمان برسد؛ متاسفانه درجامعه ما گاه طوری وانمود می شود که انگار در جامعه آرمانی زندگی می کنیم.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: چنانچه جامعه‌ای به بحرانی اجتماعی دچار شود، به تدریج و آرام آرام به صورت خزنده و موریانه‌ وار پایه‌های نظام اجتماعی و به تبع آن، اصول اساسی ساختار سیاسی جامعه را از درون تهی و تخریب خواهد کرد.
وی ادامه می دهد: پس باید برای مقابله با این پدیده از تمام استعدادها و توانمندی‌های فکری و فرهنگی بهره‌برداری کرد؛ غفلت و بی‌توجهی نسبت به آن، خسارات جبران‌ناپذیری را به وجود خواهد آورد و تعادل و توازن جامعه را به هم خواهد ریخت و در نهایت ثبات و امنیت آن را به چالش خواهد کشید.
وی می گوید: متاسفانه در بیان آسیب های اجتماعی با نگاه تئاتر، ارگان ها چنان از حمایت دریغ می ورزند که گویی چنین مشکلاتی وجود خارجی ندارد در حالیکه بیان آسیب های اجتماعی و تلاش در رفع آنها از اهداف صریح نظام است.
به گفته پورجعفری، من به عنوان کارگردان این سبک از تئاتر خواستار دیده شدن این گونه اجرا هستم و اگر واقعا با توجه به شرایط حاکم بر جامعه افرادی هستند که علاقه مند به دیدن تئاتر هستند، اما بدلیل شرایط اقتصادی توان پرداخت هزینه بلیت را ندارند بعنوان میهمان ویژه مخاطب این تئاتر خواهند بود.
پورجعفری می گوید: امروز جامعه نیاز جدی به هنر تئاتر دارد و کارگردانان در شرایط حساسی قرار دارند اما در این میان باید مسئولان بپذیرند تا واقعیت ها عریان و تحلیل شوند تا این جاده مه آلود ما را به پرتگاه نبرد.
مصطفی مصیب زاده یکی از بازیگران تئاتر سعادت لرزان مردمان تیره روز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح می دهد: تئاتر هنر پیشروست و شاید کلامی را که یک کتاب در صدها صفحه می گوید، تئاتر در یک ساعت اجرا و چه بسا موثرتر بیان می کند .
وی می گوید: خوشبختانه تئاتر گیلان با حمایت بخش خصوصی روزگاری بهتری از پیش را تجربه می کند ولی همچنان مشکلات به قوت خود باقی است اما همینکه این هنر با ریشه توانسته خود را در چنین شرایطی سخت، سرپا نگه دارد؛ بسیار خوشایند است.
وی در ارتباط با تئاتر سعادت لرزان مردمان تیره روز توضیح می دهد: این نمایش با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نوشته علیرضا نادری و به کارگردانی محمد پورجعفری با رویکرد بررسی آسیب های اجتماعی دردهای نهفته در جامعه را در قالب یک خانواده حاشیه نشین برای مخاطب خود بازگو می کند.
یکی از استادان جامعه شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان ، پس از به تماشا نشستن تئاتر یادشده با تاکید بر اجرای عالی گروه بیان کرد: با اینکه نمایش تلخ بود ولی بخش قابل توجهی از نمایش در اطرافمان قابل مشاهده است؛ تئاتر گویا بود و حاشیه نشینی را بعنوان علت و معلول نشان می داد که متاسفانه 25درصد شهر رشت نیز درگیر همین آسیب اجتماعی است.
علیزاده گفت: طلاق و درگیری های خانوادگی ، اعتیاد ، قاچاق و فرار از خانه هم در کار مشاهده شد که در پس همه این مشکلات، اصلاحی به عنوان حاشیه های امید وجود دارد و آن نیروهای جوانی و انگیزه های انسانی است.
وی ادامه می دهد: ما هم در دنیای خودمان و در تئاتر به این انگیزه ها نیاز داریم؛ با توجه به وجود این اندازه از مشکلات جامعه چون مشکلات اقتصادی ما هم نیاز داریم از دل این مشکلات بیرون بیاییم و یک زندگی بهتر را بسازیم.
وی می گوید: ما به لحاظ نیروی انسانی و هم به لحاظ زیربناهای اقتصادی، کشور ثروتمندی هستیم و امیدوارم با توجه به بیان آسیب های اجتماعی از زبان هنر و بویژه تئاتر ، امید بیشتر به زندگی، سهم مردم شود.
سعادت لرزان مردمان تیره روز، حکایت آدم هایی است که به انتهای خط رسیده اند و شاید مرگ برایشان نعمتی باشد؛ همه آدم های این تئاتر رنج کشیده اند و ما تنها شاهد یک روز از رنج این آدم ها خواهیم بود.
اجراهای متعددی از این نمایشنامه در سطح کشور انجام شده ولی این نخستین بار است که در استان گیلان با اجرای مصطفی مصیب زاده، بهاره سعیدی، مهدی پورخانی، هاله رستم دخت، یاسمن خوش رفتار ، کوروش برادران، هلیا صباح و طناز رودپیما بر صحنه اجرا قرار می گیرد.
لازم به توضیح است سعادت لرزان مردمان تیره روز تا ششم شهریورماه بجز روزهای شنبه ساعت 20 و 30 دقیقه در کارگاه نمایش پروین واقع در محله استادسرای رشت اجرا می شود.
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.