به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا ، علیرضا شعبان نژاد گفت : قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم برنج هاشمی با کمتر از 8 درصد شکستگی 9 هزار و 828 تومان تعیین شده است.
وی افزود : 16مرکز خرید اتحادیه تعاون روستایی در گیلان آماده است تا آذرماه برنج هاشمی تولیدی کشاورزان را به قیمت توافقی خریداری کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه کارشناسان در این مراکز بر خرید توافقی برنج نظارت می کنند از کشاورزان خواست در فروش محصول عجله نکنند و سر فرصت برنج خود را برای فروش به مراکز یاد شده عرضه کنند.
گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که از این میزان، 180 هزار هکتار آن از طریق آبراهه های کشاورزی از آب سد سفیدرود آبیاری می شوند و بقیه نیز از آب بندان ها و رودخانه های داخلی استان استفاده می کنند.
برای انجام کشت برنج در گیلان ابتدا 2 مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتدای دی ماه در زمین های شالیزاری تا اواخر فروردین ماه انجام می شود.
پس از انجام 2 مرحله شخم، عملیات خزانه گیری از فروردین ماه آغاز می شود و از پنجم تا هفتم اردیبهشت ماه به بعد نیز زمان انتقال نشاء برنج به زمین های آب تخت شده است. از این مرحله تا نیمه دوم تیرماه، زمان داشت برنج است و از این زمان تا نیمه شهریورماه ، کار برداشت محصول برنج انجام می شود.
هر سال از تبدیل یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک برداشتی استان ، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.
6070 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.