عبدالرحمان عرفانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر این نکته که اصلا نیازی به محلول پاشی برای تقویت گیاه برنج نیست، افزود: اگر کشاورزی با نظر کارشناس فنی قصد انجام محلول پاشی برای تقویت گیاه برنج را دارد به هیچ عنوان نباید با سم قارچ کش و یا حشره کش اختلاط کند.
وی اضافه کرد: تقویت کننده های خاک شالیزارهای مازندران بر اساس تحقیقات صورت گرفته از طریق آزمایش خاک فقط با پاشیدن انواع کودهای جامد نظیر اوره، پتاس ، فسفات و روی جوابگو است.
وی محلول پاشی برای تقویت گیاه برنج را فقط سر بار هزینه های تولید برنج برای کشاورزان دانست و ادامه داد: البته اگر کارشناس برنج با انجام آزمایش های خاک تشخیص به انجام محلول پاشی برای تقویت خاک به منظور مقابله با آفات و افزایش عملکرد داده است، انجام بدهد.
وی تصریح کرد: تحقیقات نشان می دهد که محلول پاشی برای تقویت گیاه با هدف افزایش عملکرد در عمده شالیزارهای استان نیاز نیست و استفاده به موقع و بر اساس مقدار مورد نیاز از کودهای موجود ،جوابگو است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، همواره تجربه های شالیکاران در کشاورزی مازندران مورد استفاده قرار می گیرد که دربیشتر مواقع با اصول فنی کشاورزی مغایرت دارد.
استفاده از تقویت های محلول پاشی برای رشد گیاه در این مرحله از شالی بین شالیکاران رایج است و عمده آنان این محلول را با سم قارچ کش بلاست اختلاط نیز می کنند.
بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود 205هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت برنج رفته است که شالیزارهای حوزه آبریز هراز با 110هزار هکتار در مرحله خوشه دهی قرار گرفته است.
مازندران با تولید بیش از 950 هزار تن برنج سفید ،42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.