مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از پرداخت مطالبات سال ۹۶ سد پل‌رود به پیمانکار خبر داد.

به گزارش ایلنا از رودسر،  کاظم لطفی گفت: طرح سد مخزنی پل‌رود یکی از طرح‌های بزرگ تأمین آب استان گیلان به ارتفاع 100 متر و حجم مخزن 132 میلیون مترمکعب و قدرت تنظیم سالانه 205 میلیون مترمکعب است که مطالعات شناسایی و اولیه آن از سال 56 آغاز شد و مطالعات تکمیلی آن بین سال‌های 1362 تا 1384 خاتمه یافته و سال 1386 مصوبه کمیته تخصصی وزارت نیرو توسط شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان اخذ شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به چگونگی آغاز ساخت پروژه سد مخزنی پل‌رود اظهار کرد: قرارداد عملیات اجرایی پروژه سد مخزنی پل‌رود در فرآیند مناقصه عمومی در سال 88 با قرارگاه خاتم‌الانبیا منعقد و از تاریخ 17 فروردین 89 پروژه سد با نظارت شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس آغاز شد.

لطفی با اشاره به اینکه مبلغ قرارداد اولیه پروژه بالغ‌ بر 890 میلیارد ریال و مدت اولیه قرارداد 66 ماه بود، افزود: هدف از ساخت سد مخزنی پل‌رود، ذخیره و تنظیم آب رودخانه پل‌رود، دومین رودخانه بزرگ استان گیلان است.

وی با اشاره به مزیت‌های ساخت سد مخزنی پل‌رود بیان کرد: با ساخت این سد امکان آبیاری بالغ‌ بر 27 هزار هکتار از اراضی شالی‌کاری و باغات شهرستان‌های رودسر، املش و تأمین آب‌شرب هفت شهر بزرگ شرق گیلان رحیم‌آباد، رودسر، لنگرود، واجارگاه، کلاچای، املش و کومله به میزان 40 میلیون مترمکعب در سال و نیز تأمین انرژی برق‌آبی به میزان 70 گیگاوات در سال میسر می‌شود.

لطفی با اذعان به اینکه از سال 89 عملیات اجرایی پروژه عظیم سد مخزنی پلرود در هفت کیلومتری شهر رحیم‌آباد شهرستان رودسر آغاز شد، تصریح کرد: در این مدت دو رشته تونل انحراف آب به‌طول 608 و 640 متر به قطر پنج‌متر که علاوه بر حفاری توسط بتن مسلح پوشش شده احداث‌شده و سازه‌های ورودی تونل نیز ساخته‌شده که این نوع تونل، در سطح کشور، منحصراً در سد پل‌رود اجرا شده و امکان تمام تزریقات و عملیات کنترلی سد را در دوران بهره‌برداری میسر خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با بیان اینکه تاکنون برای پروژه مذکور 170 میلیارد تومان هزینه و بیش از 85 درصد زمین‌های اطراف آن تملک شده، گفت: انحراف آب در اسفندماه 95 انجام شد و تاکنون بیش از دو میلیون و 200 هزار مترمکعب خاک‌ریزی بدنه سد اجرا شده است.

 وی با اشاره به اینکه پروژه سد مخزنی پل‌رود تاکنون 63 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، افزود: با عنایت به کاهش سهم گیلان از آورد رودخانه سفیدرود که به‌واسطه احداث سدهای بالادست سد منجیل است، سد پل‌رود می‌تواند نیازهای آبی کامل شهرستان رودسر را تأمین کرده و کمبود آب بخش زیادی از اراضی انتهایی شبکه آبیاری سفیدرود در شهرستان لنگرود را نیز تأمین کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.