به گزارش ایرنا در آن سال 2 نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی وارد چرخه تولید انرژی های پاک استان همدان شد و همچنین با هدف ترویج بخش خصوصی برای تولید این انرژی پاک و بدون آلایندگی، قرارداد خرید تضمینی انرژی تولید شده از طرف وزارت نیرو امضا شد.
این حمایت وزارت نیرو موجب شد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث نیروگاه های خورشیدی در همدان مصمم شده و برای احداث ۱۰۰ مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی مجوزهای مربوطه را از وزارت نیرو دریافت کنند.
بر این اساس با انجام موافقت نامه های مربوطه قرار شد تا 100 مگاوات انرژی خورشیدی در قالب ۱۰ نیروگاه هفت مگاواتی و یک نیروگاه ۳۰ مگاواتی ظرف چند سال به بهره ‌برداری برسد.
به گفته کارشناسان نیروگاه‌های خورشیدی با مقیاس کوچک در هر نقطه‌ ای از استان قابل بهره ‌برداری بود و انرژی آن نیز در محل تولید و مصرف می‌شود و از طرفی انرژی تولید شده از این قبیل نیروگاه‌ها پاک و فاقد تلفات انرژی است و از طرفی در چرخه تولید آن هیچ گونه انرژی و سوختی دیگر مصرف نمی شود.
محل اجرای نیروگاه‌های خورشیدی در استان همدان در مناطق قهاوند، شیرین ‌سو، فامنین، ویان ، کبودرآهنگ و تویسرکان جانمایی شده است.

** همدان به عنوان استان نمونه در احداث نیروگاه های خورشیدی
استاندار همدان با بیان اینکه 2 نیروگاه خورشیدی 30 مگاواتی در تویسرکان احداث می شود که با اجرای این طرح ها این استان در بخش احداث نیروگاه‌های خورشیدی در کشور به عنوان نمونه انتخاب می شود.
محمدناصر نیکبخت ادامه داد: ساخت سه نیروگاه خورشیدی نیز در همدان در دست اقدام است و تاکنون پنج نیروگاه هفت مگاواتی وارد مدار شده است که با بهره برداری از سه نیروگاه در حال ساخت، میزان برق تولیدی به 56 مگاوات می ‌رسد.
وی گفت: همدان از استان های پیشتاز در زمینه احداث نیروگاه های خورشیدی است که از سال 95 اقدامات گسترده ای در زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی و مدیریت تولید انرژی انجام داده است.
وی بیان کرد: علاوه بر 2 نیروگاه خورشیدی در سال 95 ، سه نیروگاه هفت مگاواتی نیز در سال 96 وارد مدار شد و با این اقدام، ظرفیت استان در این بخش به بالای 35 مگاوات رسید که امسال با برنامه ریزی های انجام شده این روند تداوم می یابد.

** همدان به عنوان قطب نیروگاه‌های خورشیدی کشور مطرح است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای ایجاد هر مگاوات نیروگاه خورشیدی، یک میلیون یورو سرمایه گذاری و برای هر هفت تا 10 مگاوات نیروگاه خورشیدی 10 هکتار زمین مورد نیاز است.
محمد مهدی شهیدی با اشاره به مزایای نیروگاه‌های خورشیدی عنوان کرد: اقدامات خوبی برای جذب سرمایه گذاران و احداث نیروگاه‌های خورشیدی در استان همدان انجام شده و به عبارتی این استان به عنوان قطب نیروگاه‌های خورشیدی در کشور مطرح است.
وی با بیان اینکه تمام نیروگاه‌های خورشیدی احداث شده با مشارکت سرمایه‌ گذار خارجی است اظهار داشت: 2 نیروگاه خورشیدی هر یک به قدرت 30 مگاوات نیز توسط یک شرکت چینی در شهرستان تویسرکان در دست احداث است.
شهیدی عنوان کرد: 70 درصد تجهیزات مانند پنل‌های به کار رفته در این نیروگاه‌ها از شرکت خارجی تامین و 30 درصد تجهیزات مثل کابل، ترانس و غیره در داخل تامین می‌شود.
گفتنی است 17 هزار مشترک در سال 96 به تعداد مشترکان شرکت توزیع برق استان همدان افزوده شد و مجموع مشترکان این شرکت تا پایان سال 96 به 722 هزار و 140 مشترک رسید.
2087/7523
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.