به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ فرهاد فلاح کریمی روز شنبه در نشست خبری در جمع رسانه های گروهی استان، از افزایش 60 درصدی وقوع سرقت طی چهار ماه امسال در استان خبر داد و افزود: طی چهار ماه نخست امسال 202 هزار و 165 مورد تماس تلفنی از طریق مرکز فوریت های پلیسی برقرار شده و این تعداد تماس، نسبت به سال گذشته 27 درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: روزانه بطور میانگین یک هزار و 631 فقره تماس تلفنی با مرکز 110 گرفته شده که از این تعداد یک هزار و 265 نیاز به اعزام عملیاتی داشته و 179 مورد نیاز به مشاوره (ارشاد خدمات) داشته اند.
رئیس پلیس پیشگیری گیلان، رشت را در حوزه وضعیت جرائم استان دارای بیشترین فراوانی وقوع سرقت عنوان و خاطرنشان کرد: 40 درصد سرقت ها در این کلانشهر وقوع یافته و پس از آن، بندر انزلی با 10 درصد ، لاهیجان هفت درصد ، رودسر هفت درصد و لنگرود شش درصد است.

** تماس با پلیس 110 از هر شهرستانی، به سامانه استانی وصل می شود
سرهنگ فلاح کریمی با اشاره به اینکه تماس با 110 از هر نقطه ای از استان به مرکز فرماندهی و کنترل استان وصل می شود، گفت: به همین دلیل پس از موردی که نیاز به حضور پلیس داشته باشد، بلافاصله نزدیکترین پلیس به محل اعزام خواهد شد.
وی میانگین زمان حضور پلیس در استان در سر صحنه حادثه را بطور میانگین 15 دقیقه عنوان کرد.
وی با بیان اینکه سرقت های خرد زیر یکصد هزار تومان نیز از لحاظ پلیس سرقت محسوب می شوند، گفت: سرقت آثار منفی در جامعه دارد و تمامی وقوع سرقت ها در سامانه پلیس ثبت می شود.

** شهروندان نقدینگی، طلا، سکه و ارز در منزل نگهداری نکنند
رئیس پلیس پیشگیری گیلان با بیان اینکه 20 درصد سرقت ها مربوط به منازل است، گفت: بیشترین سرقت شامل زیورآلات، سکه و ارز است؛ مردم منازل خود را به صرف اینکه گاو صندوق دارند، با نگهداری نقدینگی ، زیور آلات و سکه و ارز تبدیل به بانک نکنند.
وی اتصال به مرکز هشدار الکترونیک پلیس استان را راهکاری مناسب برای پیشگیری از سرقت دانست و گفت: میانگین اشتراک ماهانه این سامانه 30 هزار تومان است که البته تجهیزات اولیه آن، حدود یا بیش از یک میلیون تومان هزینه دارد.
وی با یادآوری اینکه گیلان یکی از چند استان کشور است که از سال گذشته به این سامانه مجهز شده، تصریح کرد: فعالیت این سامانه به صورتی است که ورود افراد غیرمجاز به خانه را در زمان نبود اعضای منزل به پلیس و صاحبخانه اطلاع می دهد.

** از 180 دستگاه خودرو سرقت شده در گیلان، 141 دستگاه پراید است
سرهنگ فلاح کریمی همچنین به سرقت وسائط نقلیه موتورسیکلت و خودرو اشاره و بیان کرد: شش درصد فراوانی وقوع سرقت در استان، مربوط به موتورسیکلت و چهار درصد مربوط به خودروست و از 180 دستگاه سرقت شده طی امسال، 141 دستگاه معادل 79 درصد مربوط به خودرو پراید بوده که مدل 102 دستگاه زیر سال 1390 است.

** هفت هزار و 285 مورد نزاع و درگیری در گیلان از ابتدای امسال
وی در ادامه سخنانش گفت: نزاع و درگیری طی چهار ماه نخست سال گذشته در استان، پنج هزار و 481 مورد بوده که این تعداد امسال به هفت هزار و 285 مورد افزایش یافته؛ این آمار نشان می دهد بطور میانگین روزانه 59 مورد نزاع و درگیری در استان اتفاق افتاده که منجر به حضور پلیس و تشکیل پرونده شده است.

** امسال 30 درصد میزان جرائم مالی و اقتصادی در گیلان افزایش یافته
سرهنگ فلاح کریمی همچنین با اشاره به کلاهبرداری های انجام شده در استان طی چهار ماه نخست امسال گفت: میزان آمار جرائم مالی و اقتصادی در بخش های مختلف در استان 30 درصد رشد داشته و شامل 21 درصد کلاهبرداری، پنج درصد ارتشاء ، 50 درصد خیانت در امانت و یک درصد چک بلامحل است.
وی به فراوانی جرایم کلاهبرداری اشاره و اضافه کرد: طی چهار ماه گذشته 40 درصد کلاهبرداری مالی، 14 درصد برداشت از عابر بانک ها ، 13 درصد کلاهبرداری ملکی ، 9 درصد خرید و فروش مال و هشت درصد صدور چک بوده است.
سرهنگ فلاح کریمی بیشترین زمان وقوع سرقت را ساعت 17 تا 22 عنوان و خاطرنشان کرد: طی روزهای پایانی هفته ( از چهارشنبه تا جمعه ) بیشترین وقوع سرقت اتفاق می افتد.
7296 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.