کیوان ساکت روز شنبه در جریان افتتاح بنیاد وزیری در رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با سانسور و سر پوش گذاشتن مخالفم؛ اما نسل نو ، موسیقی خوب و اصیل نمی شنوند و به همین سبب ذائقه شنیداری مردم تغییر کرده و به سمت دیگر موسیقی ها گرایش می یابند.
وی با اشاره به ماندگاری موسیقی برنامه گل ها (گل‌ها یک برنامه موسیقی ایرانی بود که به مدت 23 سال از 1335 تا 1357 از رادیو ملی ایران پخش می‌شد) در حافظه مردم این سرزمین اضافه کرد: موسیقی اگر فاخر نباشد در حافظه تاریخی و عاطفی جامعه نمی ماند و متاسفانه امروز شاهد برخی تولیدات مبتذلی هستیم که نه تنها ارتقایی در ذائقه شنیداری مردم ایجاد نمی کند، بلکه ذوق انسان را منحط می کند.
این موسیقیدان ردیف های اصیل ایرانی که چهره ای بین المللی در عرصه هنر دارد و آثار مهمی را در این حوزه نشر داده، تاکید کرد: وظیفه هنرمندان است که علاوه بر ارتقاء سواد آهنگسازی خویش ، موسیقی اصیل را ارتقا داده و ذائقه مردم را به سوی موسیقی ملی سوق دهند.
ساکت در بخش دیگری از سخنانش استفاده از عبارت موسیقی سنتی را صحیح ندانست و افزود: موسیقی ملی کشور صحیح است چرا که هیچیک از ساز های ایرانی سنتی نمانده و ارتقا یافته اند و به همین سبب استفاده از عبارت موسیقی سنتی صحیح نیست.
وی ادامه داد: حتی نواها، فواصل و رنگ های صدایی نیز در موسیقی اصیل کشور دچار تغییر شده اند و بهتر است بجای استفاده از موسیقی سنتی، از عبارت موسیقی ملی ایران استفاده شود که در جای جای آن موسیقی اقوام نهفته است.
ساکت بیان داشت: راه ارتقاء ذائقه شنیداری مردم دشوار نیست و تنها نیازمند آموزش است ؛ واضح است آنچه با کلام همسویی نداشته باشد مانا نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خویش در ارتباط با لغو برخی کنسرت ها توسط خوانندگان کشور بدلیل وضعیت اقتصادی و کاهش شادی در جامعه گفت: هنرمند زبان غم ها و شادی های جامعه است و این موضوع به تصمیم و اندیشه هنرمندان بازمی گردد.
وی نسبت به پاسداشت هنرمندان در زمان حیات تاکید کرد و گفت: کشور سرشار از فاخران بوده و هست ؛ می بایست مفاخر کشور به عنوان سرمایه های فرهنگی به شایسته ترین نحو پاس داشته شوند.
کیوان ساکت زاده مشهد از پیشکسوتان عرصه موسیقی ملی کشور است.
او از جمله موسقیدانانی است که علاوه بر ساخت آثار موسیقایی، در حوزه نشر و پژوهش نیز فعالیت گسترده ای دارد و همواره به دنبال ارایه ابعاد تازه تری از موسیقی ملی به مخاطب است.
1881 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.