ولی جهانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده زبان گیلکی در خطر است و بسیاری از گیلک زبانان اصرار به گویش فارسی فرزندانشان دارند که این موضوع برای حفظ زبان محلی این سرزمین خطر آفرین است .
وی اضافه کرد : ادامه این روند موجب کاهش دانسته‌های واژگان گیلک زبان‌ها، از یک سو و اختلال در فرایند زایش واژگانی و دستوری گیلکی می‌شود.
جهانی اقدامات فرهنگی چون اننتشار بروشور گردشگری معرفی مارلیک با نوشتار گیلکی را ،یادآوری در پاسداشت و حفظ میراث معنوی این سرزمین عنوان کرد که در شمارگان یک هزار نسخه انتشار یافته است.
وی همچنین اضافه کرد: نمایشگاه محصولات فرهنگی مارلیک در کنار بازدید از اشیاء زرین عصر آهن فعال است و بازدیدکنندگان می توانند از آن بهره مند شوند.
وی یادآور شد: بازدید از جام مارلیک در گیلان مورد اقبال واقع شده و از 25 اردیبهشت تا کنون بیش از هشت هزار نفر از اشیا پر شکوه عصر آهن دیدن کردند.
جهانی افزود: به نمایش گذاردن شکوه عصر آهن بویژه جام مارلیک و جام زندگی پس از نیم قرن دوری از موطن خویش، اتفاقیست که همیشه رخ نمی دهد بنابراین فرصتیست تا مردمان این سرزمین در بازدید از آنها به بخشی از تاریخ و هویت خویش ببالند.
وی به پدران و مادران این سرزمین توصیه کرد تا فرصت باقیست با مسئولیت پذیری در قبال فرهنگ و هویت خویش فرزندان خود را به گنجینه رشت برده و آنان را با این تاریخ پرافتخار آشنا نمایند.
بازدید از 59 شیء زرین عصر آهن از جمله جام های زرین مارلیک و درخت زندگی بمناسبت پاسداشت موزه و میراث فرهنگی از 25 اردیبهشت ماه در معرض تماشای مردم قرار گرفته است.
اشیاء یادشده شامل جام های مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین با مهره های چهار پیچان و آویز به شکل خوشه انار، دکمه و سربند زرین و ... است که تا سیزدهم خردادماه برای مردمان گیلان به نمایش گذاشته می شود و پس از رشت، در کشور هلند به نمایش در می آیند.
1881 /6030 /
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.