به گزارش خبرنگار ایرنا، سید امیرحسین علوی عصر شنبه در سومین جلسه پیگیری اجرای تعهدات ساماندهی سایت تخلیه زباله سراوان رشت در فرمانداری افزود: مشکل سراوان رشت یک دغدغه اجتماعی است و نه تنها مردم منطقه، بلکه مردم استان نسبت به وضعیت سراوان نگران هستند.
وی با بیان اینکه مسئولان نیز نسبت به وضعیت منطقه سراوان نگران هستند، خاطر نشان کرد:
محل دفن زباله در منطقه سراوان رشت یک معضل بیش از 30 ساله است، بایستی برای سلامت مردم منطقه نگاه جدی شود.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر اقدامات خوبی در این باره از سوی سازمان پسماند شهرداری رشت با کمک دستگاه های دیگر در حال انجام است ولی مردم از ما نمی پذیرند که در کارها از همدیگر ایراد بگیریم و خروجی نداشته باشیم، بنابراین همه بایستی برای رفع مشکل منطقه سراوان رشت اقدامات اساسی انجام دهیم.

*رضایتمندی حداکثری مردم منطقه سراوان مورد توجه باشد
فرماندار شهرستان رشت نیز در این جلسه در سخنانی با تاکید بر اینکه پیگیر مشکلات مردم منطقه سراوان رشت هستیم، بیان کرد: ما به دنبال رضایتمندی حداکثری مردم در این منطقه هستیم و این مهم بایستی مورد توجه همه دستگاه های مربوطه قرار گیرد.
سید محمد احمدی خاطر نشان کرد: با توجه به فصل گرما و انباشت زباله رعایت موارد بهداشتی از جمله سم پاشی محل دفن زباله این منطقه بایستی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بر اساس گزارش ها خدمات درمانی رایگان در سراوان به صورت مستمر انجام نمی شود، اظهار داشت: اقدامات لازم و ارائه خدمات درمانی رایگان برای اهالی منطقه بایستی مورد توجه بهداشت شهرستان رشت باشد.
احمدی در ادامه سخنانش با اشاره به موضوع احداث تصفیه خانه در محل دفنگاه زباله در سراوان تصریح کرد: حداکثر در 10 روز آینده موضوع تصفیه خانه به لحاظ حقوقی و محتوایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در جلسه بعدی گزارش داده می شود.
علی اصغر حیدرنژاد معاون دادستان شهرستان رشت نیز گفت: مشکل منطقه سراوان رشت ، یک معضل ملی است و همه بایستی برای رفع این مشکل همکاری کنند.
وی تفکیک زباله از مبدا را مهم و حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: چرا تکلیف زباله از مبدا را جدی نگرفته ایم و چرا اکنون هم به دنبال این کار نیستم؟
جنگل های سراوان رشت با زیبایی های شگفت انگیزش، افزون بر سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله های این کلانشهر و برخی از شهرهای اطراف شده، به طوری که شیرابه های ناشی از زباله ها و بوی تعفن آن، موجب رنجش اهالی این منطقه شده است.
در زمان حاضر، حجم زیادی از زباله در منطقه سراوان در 17 کیلومتری رشت مدفون شده؛ روزانه نیز 650 تا 750 تن زباله از کلانشهر رشت و 300 تا 400 تن زباله از برخی شهرهای اطراف گیلان برای دفن به این محل انتقال داده و هر روز بر حجم زباله افزوده می شود.
شیرابه های ناشی از زباله در محل دفن، به شدت نگران کننده است به گفته برخی از اهالی، شیرابه ها به رودخانه سیاهرود (رودخانه ای زیبا در دل جنگل سروان) و در ادامه به رودخانه های گوهر رود و زرجوب سرازیر می شود.
شهرستان رشت با شش بخش ، 293 روستا و 18 دهستان، دارای 930 هزار نفر جمعیت است که 60درصد آنها شهری و 40 درصد روستایی هستند.
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.