رضا جعفری سدهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چهارشنبه سوری، رسمی است که ایرانیان می توانند صرفنظر از تفاوت های نژادی و قومیتی و ... ، گرد هم آیند و به شیوه ای متعارف، معقول و با رعایت چارچوب ها و اجتناب از رفتارهای آسیب رسان و تخریب گرایانه در فضایی شاد سرشار از دوستی هیجان ها و انرژی های خود را تخلیه کرده و به استقبال بهار بروند.
وی ادامه داد: چهارشنبه سوری رسمی است که باور دارد با پریدن از روی آتش، سرخی، تندرستی و سلامتی جایگزین رنگ پریدگی، زردی و مشکلات می شود و چنین رسمی تبلوری از امید و بانشاط بودن در روزگار است.
جعفری سدهی بیان داشت: از این رو چهارشنبه سوری می تواند به عرصه ای برای ابراز شادمانی و سرور ملی تبدیل شود به شرط آن که مسئولان فرهنگی این آیین را به عنوان یک واقعیت تاریخی بپذیرند به این دلیل که نفی و زیر سوال بردن این رسم، جامعه به ویژه نسل جوان را به رفتارهای مخاطره آمیز سوق می دهد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: همه این ها مستلزم آن است که مسئولان درباره تدارک فضای مناسب اعم از محوطه ای ایمن و وسایل آتش بازی بی خطر، برنامه ریزی مناسبی برای برگزاری آیین چهارشنبه سوری داشته باشند.
وی گفت: این اقدامات فرصت سوء استفاده از این رسم را از سوداگران و اغتشاشگران سلب می کند و مهم تر اینکه به حفظ و ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی جامعه کمک شایانی خواهد کرد.
جعفری سدهی ادامه داد: همچنین از بروز آسیب های جسمانی و روانی ، جراحات، معلولیت ها و مرگ و میرهای احتمالی که هزینه های گزافی را در حوزه سرمایه انسانی ، قضایی، انتظامی و بهداشتی درمانی به جامعه تحمیل می کند، پیشگیری خواهد شد.
آخرین چهارشنبه سال در سنت ایرانی، چهارشنبه سوری نام دارد؛ این روز در سال جاری با 22 اسفند مصادف شده است.
چهارشنبه سوری از دیرباز تقریبا در همه نقاط ایران برگزار می شود. در این مراسم، در شب آخرین چهارشنبه سال (یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه)، بیرون از خانه و در فضایی مناسب آتشی می افروزند و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن «زردی من از تو، سرخی تو از من»، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.
با این حال، بروز برخی انحرافات از جمله ترقه بازی از یکسو و تلاش عده ای برای غیر مذهبی نشان دادن آن از سوی دیگر موجب شده مراسم چهارشنبه سوری همواره با حرف و حدیث هایی همراه باشد. در این میان، بی احتیاطی ها هر ساله موجب بروز مصدومیت و حتی جان باختن شماری از شرکت کنندگان در اینگونه مراسم می شود. بر همین اساس، این روزها «پویش نه به چهارشنبه سوری خطرناک» در شبکه های اجتماعی شکل گرفته است.
7286 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.