رامین اسدنژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آیین چهارشنبه سوری و نوروز در فرهنگ ما ایرانیان سابقه دیرینه ای دارد اما چند سالی است ورود آیین های غلط به این رسم دیرینه موجب دلهره و وحشت خانواده ها شده است.
وی با تاکید بر تلاش برای زنده شدن آیین و فرهنگ گذشتگان در برگزاری چهارشنبه سوری افزود: در فرهنگ ما ترقه و نارنجک و ایجاد ترس و وحشت در میان مردم جایی ندارد بلکه فرهنگ ما سرشار از موسیقی، جشن و پایکوبی در آیین های شاد بویژه مراسم ورود به سال جدید است.
مدیر اداره بحران و پدافند غیرعامل شهرداری سنندج بزرگترین کار در برگزاری آیین چهارشنبه سوری آرام و بدور از تنش را آموزش و فرهنگ سازی دانست و تاکید کرد: در چند سال گذشته فعالیت هایی در این راستا انجام شده و مردم نسبت به گذشته آگاه تر شده اند اما باید بیشتر کار کنیم.
اسدنژاد یادآور شد: مسئولان با آموزش های مختلف بویژه در سطح مدارس باید دانش آموزان و خانواده ها را به سمتی هدایت کنند که در این روز امنیت مردم حفظ شود.
وی اضافه کرد: مسئولان همچنین می توانند در هر شهری مکانی را با نظارت های لازم برای برگزاری جشنی شاد و آرام در روز چهارشنبه آخر سال فراهم کنند و این روز همانند گذشته به روز صلح و اشتی برای همه مردم تبدیل شود.
آخرین چهارشنبه سال در سنت ایرانی، چهارشنبه سوری نام دارد، این روز در سال جاری با 23 اسفند مصادف است.
چهارشنبه سوری از دیرباز تقریبا در همه نقاط ایران برگزار می شود. در این مراسم، در شب آخرین چهارشنبه سال (یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه)، بیرون از خانه و در فضایی مناسب آتشی می افروزند و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن «زردی من از تو، سرخی تو از من»، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.
با این حال، بروز برخی انحرافات از جمله ترقه بازی و تلاش عده ای برای بر هم زدن نظم و آرامش مردم موجب شد مراسم چهارشنبه سوری با حرف و حدیث هایی همراه باشد.
در این میان، بی احتیاطی ها هر ساله موجب بروز مصدومیت و حتی جان باختن تعدادی از شرکت کنندگان در اینگونه مراسم می شود بر همین اساس، این روزها «پویش نه به چهارشنبه سوری خطرناک» در شبکه های اجتماعی شکل گرفته است.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.