به گزارش خبرنگار ایرنا؛ فرماندار آستارا روز یکشنبه در نخستین جلسه شورای هماهنگی کنوانسیون حقوق کودک در فرمانداری این شهرستان گفت: در قانون اساسی، توجه ویژه ای به حقوق کودکان و خانواده شده است و در حوزه دولتی و خصوصی برای پاسخ موثر به مطالبات این قشر باید تلاش شود.
یونس رنجکش افزود: کنوانسیون حقوق کودک در مجلس شورای اسلامی تصویب و پیگیری امور آن، از سال 90 به صورت رسمی در کشور آغاز شده است.
وی اضافه کرد: شورای هماهنگی این کنوانسیون با چهار کارگروه حقوقی، پایش و ارزیابی، آموزش و اطلاع رسانی و حمایتی در شهرستان آستارا فعالیت خود را آغاز کرد و دستگاه های عضو، جهت آموزش مهارت به خانواده ها و کودکان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی تلاش کنند.
وی بیان کرد: تکیه بر ظرفیت های مردمی با محوریت فعالیت سمن ها، بخشی از مشکلات حوزه کودکان و نوجوانان را رفع خواهد کرد.
احمد عبادی رئیس دادگستری آستارا نیز در این جلسه گفت: آسیب های دوران کودکی تا پایان عمر با انسان همراه است؛ بنابراین خانواده ها و دستگاه های عضو شورای حقوق کودک، جرائم علیه کودکان را به دستگاه قضایی اطلاع دهند.
وی سوء استفاده جنسی و آزار و اذیت را از جرائم علیه کودکان عنوان و خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی، رفتارهای کودکان را زیر نظر داشته باشند و خانواده ها نیز حقوق کودکان خود را محترم بشمارند.
وی ادامه داد: در نظام کیفری، پسران زیر 15 سال و دختران زیر 9 سال به عنوان کودک از حمایت های قانونی برخوردار هستند.
سرهنگ رسول عزیزی فرمانده نیروی انتظامی آستارا نیز در این جلسه با بیان این که در پنج سال گذشته 2 فقره جرم علیه کودکان در آستارا ثبت شده اظهار داشت : آموزش والدین در راستای پیگیری حقوق کودکان ضروری است و متاسفانه پدران و مادران زیادی نسبت به آن بی تفاوت هستند.
جمهوری اسلامی ایران در سال 1372 و با مصوبه مجلس شورای اسلامی به کنوانسیون حقوق کودک ملحق شد و مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، هر پنج سال یک بار، وضعیت حقوق کودک را به کمیته حقوق کودک سازمان ملل گزارش می دهد.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.