به گزارش روز سه شنبه این روابط عمومی به ایرنا ، براساس بررسی های بعمل آمده و نمونه برداری از مرغان خانگی روستای مرزدشت خمام و تائید ویروس H5N6 عامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و با هدف پیشگیری و جلوگیری از شیوع و انتشار عامل بیماری ، مرغ های خانگی و بومی این روستا معدوم سازی و دفن بهداشتی شدند.
روستای مرزدشت در حدود 10 کیلومتری تالاب انزلی واقع شده و در این عملیات حدود 80 قطعه از مرغان خانگی معدوم و با رعایت اصول بهداشتی و زیست محیطی دفن بهداشتی شده است.
رئیس اداره پارک ملی خشکی دریایی بوجاق بندرکیاشهر نیز گفت: تاکنون آنفلوآنزای مرغی سبب تلف شدن بیش از 2 هزار قطعه پرنده در این پارک ملی شده است.
ابراهیم غلامی اظهار کرد: برای جلوگیری از شکار و صید پرندگان مهاجر و پایش آنفلوآنزا‌ی فوق حاد پرندگان و جلوگیری از انتشار آلودگی، گشت و کنترل‌های نظارتی همچنان ادامه دارد.
وی با اعلام اینکه آنفلوآنزای فوق پرندگان با نوع H5N6 برای اولین بار در ایران گزارش شده، از مردم خواست با توجه به احتمال شیوع، به هیچ وجه در محدوده پارک ملی خشکی دریایی بوجاق رفت و آمد نکنند.
به گفته غلامی، با دستور قضایی و با توجه به خطرات شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مهاجر، یگان سرمحیط بانی سفیدرود و اداره پارک ملی بوجاق بندرکیاشهر، پس از شناسایی کومه‌های شکار و صید به جهت پیشگیری از شکار و جلوگیری از انتقال آنفلوآنزای پرندگان به مکان‌های دیگر آنها را تخریب می کند.
وی خاطر‌نشان کرد: هرگونه شکار و صید و تردد در پارک ملی بوجاق اکیدا ممنوع است و با توجه به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و ممنوعیت کلی شکار و صید پرندگان مهاجر در سطح کشور، در صورت مشاهده موارد تخلف ، برخورد قانونی خواهد شد.
پیشتر، مدیرکل دامپزشکی استان گیلان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفته بود: مردم باید هوشیار باشند و جداً از مصرف گوشت پرندگان مشکوک بویژه پرندگان وحشی مهاجر که توسط شکارچیان غیرمجاز در بازارها عرضه می شوند، خودداری کنند.
سهراب عاقبتی افزود: با پایش های بهداشتی مستمر و دقیق، اوضاع مرغداری های استان کاملا تحت کنترل است اما رعایت توصیه های کارشناسی بهداشتی برای مرغداران استان و مردم الزامی بوده و آنچه مایه نگرانی است؛ عرضه لاشه برخی پرندگان مشکوک وحشی و غیروحشی در بازار توسط شکارچیان و عرضه کنندگان متخلف برغم اعلام ممنوعیت صید و شکار در سالجاری است.
وی به مردم اطمینان داد که مصرف گوشت مرغ های کشتاری عرضه شده از کانال های بهداشتی و تحت نظارت کاملاً سالم است.
به گفته مدیرکل دامپزشکی گیلان، در سال جاری سه کانون شیوع این بیماری در روستاهای استان مورد شناسایی و تایید قرار گرفت که عملیات حذف و معدوم سازی طیور و اقدامات بهداشتی - قرنطینه ای بر اساس آیین نامه های سازمانی در مورد آنها اجرا شده که نتیجه آن کنترل بیماری، جلوگیری از انتشار ویروس در دیگر روستاها و عدم انتقال آن به صنعت طیور گسترده استان بوده است.
در همین راستا اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با هدف پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری واگیر آنفلوآنزای پرندگان، شکار هرگونه پرنده آبزی و کنارآبزی را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرده است.
بیماری آنفلوآنزای پرندگان HPAI) Highly Pathogenic Avian Influenza) بوسیله ویروس آنفلوآنزای A تیپ H5 N1 و H7 و مورد جدید H5N6 ، در جمعیت حیوانات بخصوص ماکیان ایجاد می شود و می‌تواند به انسان منتقل شود. این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود و حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بالقوه بیماری زا برای انسان مطرح شود یا با سایر ویروس های آنفلوانزای انسانی ترکیب شده و موجب پدیدار شدن یک عامل بیماریزای جدید ‌شود.
خبرنگار:نصرالله ابراهیمی**انتشار:کبیری
6070/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.