لطیف جواهر دشتی روز سه شنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: یکی از نیروهای محیط زیست در حین گشت زنی از منطقه شکار ممنوع به دو نفر برخورد کرده و به آنها مشکوک می شود و در جریان تعقیب و گریز یک نفر را دستگیر می کند ولی نفر دوم از فرصت استفاده کرده و با توجه به مسلح بودن از دست مامور یگان حفاظت فرار می کنند .
وی افزود: با توجه به بومی بودن مامور حفاظت منطقه شکارچی دوم شکارچیان شناسایی و پس از اقدام قضایی و انتظامی در کمتر از یک ساعت حکم جلب آنها صادر و بازداشت می شوند و اکنون در انتظار حکم مراجع قضایی هستند.
جواهر دشتی یاداور شد: کوله پشتی شکارچیان حاوی سر بریده یک راس شوکای ماده با دست و پاهای بریده بود و گوشت شکار را نیز بین خود تقسیم کرده بودند که البته لاشه ی شوکا در یخچال محیط زیست سیاهکل ضبط شده و منتظر دستور مقام قضایی و مدیر محیط زیست استان هستیم.
وی افزود: از اوایل زمستان شروع فصل جفت گیری شوکا ها است که با توجه به شرایط جوی و ریزش برگ درختان و مستی انتخاب همسر در این میان این حیوانات باعث شده که دسترسی شکارچیان به آنها آسانتر نسبت به فصل بهار و تابستان باشد.
وی با اشاره به وضعیت جغرافیایی منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک بخش زیادی از منطقه شکار ممنوع به صورت جنگلی و بخش دیگری به صورت صخره ای و مرتعی است و در این میان جانوران وحش فراوانی از جمله پلنگ ، خرس ، شوکا و مرال و سایر گونه های پستانداران وجود دارند که حفاظت از آنها برعهده یگان های محیط زیست شهرستان سیاهکل می باشد .
رییس اداره محیط زیست سیاهکل خاطرنشان کرد: ماموران محیط زیست به صورت شبانه روزی در حال حفاظت و گشت زنی هستند و در ماه های اخیر دو تا سه گروه را قبل از شکار دستگیر کردیم البته با توجه به صعب العبور بودن منطقه و وجود وسعت زیاد و اینکه در بسیاری از مناطق داخل جنگل افرادی به صورت دامدار دائما زندگی می کنند که اینها کار را برای ما سخت می کند .
جواهر دشتی ادامه داد برای حفاظت از منطقه شکار ممنوع از 14 سال گذشته تاکنون پاسگاه آغوزی دایر شده است که در ایام مختلف 8 تا 10 نفر با 3 دستگاه موتورسیکلت درآنجا به صورت شبانه روزی در حال حفاظت از منطقه هستند و همگی جزء گارد یگان حفاظت محیط زیست بوده و مسلح هستند .
وی با اشاره به کمک های مردم در جهت حفظ و حراست از منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک هم گفت دستگیری همین گروه اخیر نیز تا حدودی با اطلاع و همکاری مردم بوده است.
منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک حدود 43 تا 44 هزار هکتار وسعت دارد و در آن انواع گونه های درختی و جانوری زندگی می کنند ضمن اینکه مرال و شوکا جزء گونه های در حال انقراض این منطقه و نیازمند حفاظت بیشتر هستند.
در مجموع در شهرستان سیاهکل دو پاسگاه دوست لات و پاسگاه آغوزی با حدود 14 نیرو به صورت شبانه روزی در حال حفاظت از محیط زیست این منطقه هستند.
خبرنگار : لیدا حاجی پور**انتشار دهنده: بابایی
7297 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.