سید علیرضا شریفی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سارها گونه ای از پرندگان مهاجر هستند که در مسیر حرکت و مهاجرت خود از مناطق سردسیری به مناطق گرمسیری مدتی را در زیستگاه های این شهرستان می گذرانند.
وی ادامه داد: ماندگاری این نوع پرنده بستگی به شرایط جوی این منطقه دارد و درصورت سرمای زودهنگام در مهاجرت سریعتری دارند.
رئیس حفاظت از محیط زیست بیان کرد: به طور میانگین سارها توقف یک تا دو ماهه در این شهرستان دارند و با آغاز فصل سرما و زمستان به سمت مناطق گرمسیری مهاجرت می کنند.
وی گفت: هر ساله در فصل پاییز جمعیت انبوهی از سارها به این شهرستان مهاجرت می کنند که در دسته های 100 تا هزارتایی نیز مشاهده می شوند.
شریفی گفت: سار پرنده‌ای پرسرو صدا و خودنماست که با پروازی سریع و مستقیم و در جنگل ها، روستاها، باغ ها، علفزارها و لابه لای درختان و نیزارها زندگی می کند.
وی افزود: طول بدن این پرنده 21 سانتی متر است و بال های کوتاهی دارد که در هنگام پرواز مثلثی شکل دیده می شود و این پرنده از حشره ها، دانه ها تغذیه می کند.
وی افزود: در مدت‌زمان حضور این پرنده در شهرستان هرگونه شکار آن ممنوع است و با توجه به تشدید مجازات جرایم زیست محیطی، در قوانین جدید هر گونه شکار و نگهداری این پرنده پیگرد قانونی دارد.
شریفی افزود: 19 گونه از پرندگان زیستگاه های خمین حمایت شده و آسیب پذیرهستند که حفاظت از این گونه پرندگان کمیاب در دستور کار محیط بانان محیط زیست قراردارد.
رییس حفاظت محیط زیست خمین ادامه داد: این شهرستان به دلیل برخورداری از توان اکولوژیکی، رویشگاه ها و زیستگاه های مختلف، جمعیت هایی از پرندگان بومی، شکاری و مهاجر سرد استپی کوهستانی، این منطقه را برای زیست انتخاب می کنند.
وی از مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی به منابع آبی این شهرستان در روزهای آینده خبر داد و افزود: منابع ابی این شهرستان میزبان گونه های مختلف این پرندگان در فصل زمستان می شود.
شهرستان خمین در جنوب استان مرکزی دارای 11 زیستگاه حیات وحش است.
7277/3075/ خبرنگار: افسانه آروند *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.