به گزارش خبرنگار ایرنا پویا شهشهانی عصر دوشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند آستارا در فرمانداری این شهرستان افزود: برای احداث کارخانه کمپوست (تبدیل زباله به کود) تالش، اعتباری بالغ بر 25 میلیارد و 100 میلیون ریال به شهرداری آن شهر پرداخت شده و با احداث آن در زمینی به مساحت سه هکتار، روزانه 250 تن زباله از آستارا، ماسال، تالش و رضوانشهر به کمپوست تبدیل خواهد شد.
وی اضافه کرد: ارزیابی های زیست محیطی درباره ساخت این کارخانه انجام شده و پس از تصویب در سازمان حفاظت محیط زیست، عملیات اجرایی آن با برخورداری از پشتوانه های قانونی آغاز خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان اظهار کرد: برای مدیریت اصولی پسماند در شرق گیلان نیز کارخانه کمپوست با اعتباری بالغ بر 25 میلیارد ریال با ظرفیت دریافت روزانه 250 تن زباله در لنگرود ساخته خواهد شد و فعالیت چهارمین دستگاه زباله سوز کشور نیز پس از تصویب ارزیابی های زیست محیطی در شهرستان رشت آغاز می شود و برای این منظور، 109 میلیارد ریال هزینه شده است.
شهشهانی با بیان اینکه شهرداران گیلان تفکیک زباله از مبدا را جدی بگیرند، تصریح کرد: پس از تغییرات صورت گرفته در مدیریت شهرداری های استان، با رکود موقت در تفکیک زباله از مبدا مواجه شدیم، اما این وضعیت با همکاری شرکت های بخش خصوصی در حال بهبودی است.
فرماندار آستارا نیز در این جلسه با اشاره به لزوم فرهنگ سازی مدیریت پسماند تصریح کرد: آمیختگی زباله های عفونی با عمومی تهدید زیست محیطی است و پزشکان مطب های خصوصی در آستارا باید زباله های عفونی را جدا کرده و برای امحاء در اختیار شبکه بهداشت و درمان این شهرستان قرار دهند.
یونس رنجکش افزود: به منظور انجام کار تحقیقاتی برای کنترل شیرابه زباله در آستارا، قراردادی با دانشگاه گیلان منعقد کرده ایم و دهیاران نیز باید در روستاها در تفکیک زباله از مبدا کوشا باشند.
وی اظهار کرد: دو شرکت خصوصی برای اجرای طرح های مدیریت پسماند در آستارا اعلام آمادگی کرده اند و امیدواریم طرح های آنها پس از بررسی های اجمالی قابلیت اجرا پیدا کند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و به علت گردشگرپذیر بودن، میزان تولید زباله در آن با سرانه یک و نیم کیلوگرم، از مرز هشدار گذشته و پسماندها در نزدیکی ساحل خزر دفن می شود.
خبرنگار: یوسف هدایتی
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.