محمد شهبازی روز شنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت : طی 9 ماه امسال 328 هزار و 910 تن کالا به ارزش 225 میلیون و 446 هزار دلار از این گمرکات به خارج صادر شد.
وی افزود: از این میزان کالای صادر شده 84 هزار و 196 تن به ارزش 86 میلیون و 138 هزار دلار با 12 درصد رشد مربوط به کالاهای غیرنفتی است .
ناظر گمرکات گیلان عمده کالاهای صادر شده را محصولات نباتی، میوه، چای، محصولات معدنی و مصنوعات آن، شیشه و مصنوعات آن، محصولات صنایع غذایی، نساجی و پلاستیکی و مقصد اصلی این کالاها را آذربایجان، روسیه و قزاقستان عنوان کرد.
به گفته وی این سه کشور در میان بیش از 30 کشور مقصد صادرات گمرکات گیلان به ترتیب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین کشورهایی نظیر گرجستان، عراق، هند، اوکراین، آلمان، بلاروس، ارمنستان، فرانسه، جمهوری مولداوی، انگلستان، پاکستان، امارات متحده عربی، مالزی، عراق، افغانستان از دیگر طرف های تجاری فعال این گمرکات محسوب می شوند.
وی همچنین یاداور شد: طی 9 ماه امسال مقدار 189 هزار و 232 تن کالا به ارزش 187 میلیون و 902 هزار دلار با 23 درصد افزایش از طریق گمرکات گیلان به خارج از کشور ترانزیت شده است .
شهبازی ، مبداء این کالاهای ترانزیتی را کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و اوکراین به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، قرقیزستان و مناطق آزاد عنوان کرد.
وی عمده کالاهای ترانزیت شده از گمرکات گیلان را مواد سوختی ، آهن آلات، چوب، تخته خودرو ، ماشین آلات صنعتی و پوشاک برشمرد.
وی یاداور شد: در این مدت افزون بر یک میلیون و 488 هزار و 995 تن کالا به ارزش 690 میلیون و 671 هزار دلار از طریق گمرکات استان گیلان به کشور واردات قطعی شده است .
شهبازی ادامه داد: عمده کالاهای وارد شده شامل آهن آلات و ماشین آلات صنعتی، لوازم برقی و قطعات آن چوب و تخته، گندم و جو و سایر محصولات شیمیایی بود.
وی اظهار داشت: عمده واردات صورت گرفته به گمرکات گیلان از کشورهای فدراسیون روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، ژاپن، کره جنوبی، آلمان، ترکیه و امارات انجام شد.
ناظر گمرکات گیلان در پایان یادآور شد : در 9 ماه نخست امسال 292 هزار و 95 نفر با یک درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مسیر این گمرکات به کشور وارد و 275 هزار و 545 از کشور خارج شده اند.
گمرکات گیلان از باسابقه ترین و پیشروترین گمرکات کشور است و هم اکنون در آستارا ، انزلی و منطقه ازاد حسن رود فعال است.
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.