به گزارش خبرنگار ایرنا؛ مهدیس نجف زاده استاد باستان شناسی دانشگاه های آستارا و دبیر اجرایی این نشست عصر پنجشنبه در آئین اختتامیه آن در سالن شهرداری آستارا گفت: شمال ایران و شهرستان آستارا از نظر باستان شناسی پیش از تاریخ ایران، از اهمیت زیادی برخوردار است و متاسفانه به این موضوع تاکنون به صورت جدی پرداخته نشده است و نشست های علمی باستان شناسی در این شهرستان باید استمرار یابد.
وی با بیان اینکه، از عصر آهن به دلیل رمز و رازهایش به عنوان عصر تاریک یاد می شود، افزود: آستارا در مسیر باستان شناسی عصر آهن قرار دارد و ورود اقوام آریایی از منطقه قفقاز به این شهرستان مرزی، اهمیت موضوع را دو چندان کرده است.
وی افزود: پیشتر 9 مقاله علمی ایرانی و انگلیسی از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه های مختلف کشور برای این نشست ارائه شده بود که در قالب کتابی به چاپ رسیده است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این آئین گفت: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و با حمایت فرمانداری آستارا برای بررسی آثار تاریخی دوره های مختلف، در آستارا سایت باستان شناسی ایجاد خواهد شد.
ولی جهانی افزود: در ماه های آینده نشست باستان شناسی دریایی با حضور استادان و چهره های علمی دانشگاه های مختلف کشور و با شش روز کارگاه آموزشی در آستارا برگزار و به زودی از 10 جلد کتاب در زمینه ناگفته های فرهنگ و تاریخ تمدن گیلان در رشت رونمایی خواهد شد.
فرماندار آستارا نیز در این نشست گفت: با هدایت پایان نامه های علمی دانشگاه های آستارا به نیازمندی های این شهرستان، می توان در زمینه توسعه گردشگری علمی قدم های موثری برداشت.
یونس رنجکش با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری سه همایش ملی در حوزه های اقتصادی و علمی در آستارا برگزار خواهد شد، افزود: متاسفانه تاکنون در حوزه آثار تاریخی آستارا بررسی های جامعی صورت نگرفته است و برگزاری این نشست ها می تواند این خلاء را جبران کند.
وی با بیان اینکه آستارا را با هویت فرهنگی آن می شناسند، اظهار کرد: وجود مدرسه تاریخی حکیم نظامی و نخستین کتابخانه گیلان در آستارا نشانگر غنای فرهنگی این شهرستان است.
رونمایی از مقالات چاپ شده و بازدید از بقعه شیخ محمود خیوی در روستای عنبران آستارا از برنامه های بخش اختتامیه این نشست بود.
عصر آهن از دوره ‌های پرتحول تاریخ تمدن ایران و کشورهای مجاور است و تاثیر اتفاقات آن بر حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع، توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده و آستارا به عنوان گذرگاه عصر آهن به کشورهای همسایه، به عنوان میزبان و محل برگزاری این نشست ملی انتخاب شد.
بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی مربوط به سده های نخستین تاریخ پس از اسلام ایلخانان و جزو آثار تاریخی و ملی ایران، به عنوان یکی از 15 جاذبه گردشگری و تاریخی آستارا در شش کیلومتری جاده آستارا به اردبیل واقع است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: یوسف هدایتی**انتشار دهنده: بابایی
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.