به گزارش خبرنگار ایرنا یونس رنجکش فرماندار آستارا غروب پنجشنبه در این آئین در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد این شهرستان گفت: ایران اسلامی دارای سنت های ریشه دار نظیر شب یلداست و باید آئین های فراموش شده احیا شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از این رسم ها بهانه ای برای کنارهم بودن اعضای خانواده هاست، اضافه کرد: با ورود شبکه های مجازی به کانون خانواده ها، اندکی از گرمای محبت خانواده ها کاسته شده و شب یلدا می تواند احیاگر آداب فراموش شده باشد.
اکبر اکسیر شاعر آستارایی و صاحب سبک شعر فرانو نیز در این آئین گفت: بسیاری از سنت های شب یلدا رنگ باخته و برگزاری این آئین ها می تواند زمینه ای برای آشنایی نسل امروز با آن سنت ها باشد.
وی افزود: در گذشته میوه های شب یلدا را محصولات جالیزی آخر فصل تابستان تشکیل می داد و از ستون های چوبی خانه ها آویزان یا در پشت بام خانه ها نگهداری می شد.
وی اضافه کرد: تفأل بر دیوان حافظ، حال و هوای خاصی برای خانواده ها داشت و شاهنامه خوانی و قصه گویی برای کوچکترها نیز، از آئین های یلدا بود و خاطرات شیرینی برای مردم به ارمغان می آورد.
شعرخوانی، تفألی بر دیوان حافظ، اجرای موسیقی، بریدن هندوانه و میان پرده کمدی از بخش های دیگر جشن شب یلدا در آستارا بود.
جمعی از کودکان و نوجوانان آستارا نیز در مرکز شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آستارا با قصه و خاطره گویی به استقبال طولانی ترین شب سال رفتند.
400 هنرمند در گروه های هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سه هزار و 500 کودک و نوجوان در مراکز کانون پرورش فکری آستارا عضو هستند.
این شهرستان با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است.
خبرنگار: یوسف هدایتی**انتشاردهنده:کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.