روستاییان اطراف ، تولیدات کشاورزی و دامی خود از سبزی و صیفی و گردو گرفته تا پنیر و تخم مرغ و دست بافته های حصیری خود را به این بازار می آوردند و مخارج زندگی و مایحتاج شان همچون پوشاک و ظروف را از آنجا تهیه می کردند.
شنبه بازار انزلی کلکسیونی از فرهنگ و تولیدات مردم نقاط مختلف گیلان بود . پنیر و گردو از تالش ، مرکبات شرق گیلان، زیتون رودبار ، بادام آستانه ، رب آلوچه و انار و اربا دوشاب غرب گیلان، هندوانه ابکنار، ظروف سفالی خمیران، دست بافته های پشمی از ماسوله .
بازاری سرشار از رنگ و عطر طبیعت و گویشها و خرده فرهنگهای گیلان که علاوه بر کار برد اقتصادی و مکانی برای کسب و کار و خرید و فروش ، محل تجدید دیدار و گشت و گذار و تماشای لافندبازی و نقالی و تفریح مردمان منطقه نیز بود.
چه بسیار آشنایی های منجر به پیوند ، تازه شدن دیدارهای دوستان و خویشاوندان ، کسب تجربه و رونق کسب و کار که در این بازار واقع در کرانه شنبه بازار روگا رخ می داد.
اما در یکی دو دهه اخیر به جای این که متولیان شهر و شهر داری فکر بهینه ای برای مدیریت و ساماندهی و بهینه سازی آن بعنوان یک فرصت اقتصادی و جاذبه گردشگری کنند این بازار با آشفتگی و مشکلات عدیده برای آمد و شد خودروها در همان جوار شنبه بازار روگا برپا می شد تا سرانجام با یک برنامه نسنجیده دیگر از آنجا به مجاورت شورای شهر انزلی انتقال یافت .
اما با این جابه جایی نه تنها ترافیک روان نشد بلکه تمام جذابیت این بازار قدیمی نیز از بین رفت.
حالا و با گذشت سه سال از جابه جایی شنبه بازار به محوطه انبار قند و شکر بار دیگر شورای شهر انزلی تصمیم به انتقال این بازار گرفته اند و باید دید این بار معیارهایشان برای انتخاب مکان مناسب بازار چیست .
*چگونگی شکل گیری شنبه بازار
وحدتی پور از معماران با سابقه شاغل در انزلی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت :علت تشکیل شنبه بازار انزلی در مکان سنتی( در جوار شنبه بازار روگا) ، بواقع، وجود آبراهه شنبه بازار روگا بعنوان بار انداز کالاهای کشاورزی و روستایی بود . از طریق همین آبراهه محصولات کشاورزی، به محل عرضه ی کالا حمل و تخلیه می شد و در معرض فروش قرار می گرفت .
وی اظهار داشت : امکان حمل و نقل ارزان و بدون بهره گیری از سوخت و ماشین از طریق آبراهه شنبه بازار روگا یکی از علل و محاسن تشکیل شنبه بازار بود . استقرار آن ،در دل محلات و کوچه پس کوچه ها ی کنار آبراهه و عدم تداخل آن با شریان های اصلی شهر ، مزاحمتی برای تردد در شریان های اصلی شهر نداشت و همچنین راهبندان و ترافیک به دلیل تردد کم وسایل نقلیه یز ایجاد نمی کرد.
وی تصریح کرد: بنابر این مشخصات اصلی بازار هفتگی دسترسی پیاده، قرار گیری در قلب محله، پرهیز از اشغال شریان های اصلی بدور از ازدحام، عدم ایجاد ترافیک و کندی حرکت سواره ، نزدیکی محل سکونت خریداران به بازار و حمل آسان کالاهای خریداری شده توسط دست حتی برای سالمندان بود.
وی تصریح کرد : با توجه به تغییر شرایط اجتماعی ، افزایش جمعیت و خودرو جابجایی موقعیت مکانی شنبه بازار اجتناب ناپذیر بود زیرا در گذشته این خیابان به عنوان یک دسترسی شریانی اصلی عمل نمی کرد اما احداث پل ولایت 2 ، با ورود حجم زیاد ترافیک به مرکز شهر ، استفاده از خیابان میرزا کوچک را بعنوان یک خیابان شریانی اصلی موازی با خیابان مطهری لازم و یک ضرورت انکار ناپذیر می سازد .
وی با اشاره به انتقال شنبه بازار از کنار آبراهه شنبه بازار روگا به خیابان نواب گفت : این خیابان خود تنها خیابان شریانی اصلی و طولی شهر در جهت شرقی – غربی است و ایجاد بازار هفتگی در آنجا موجب ازدحام جمعیت و تشدید ترافیک می شود که نیاز به پارکینگ دارد و در غیر این صورت باعث فلج نمودن حرکت ترافیکی شهر در روز برپایی بازار می شود .
*برپایی شنبه بازار در مجاورت رودخانه مطالبه مردم از شورا
شعبان جعفری از اعضای شورای شهر انزلی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : انتقال محل برپایی شنبه بازار از مجاورت شنبه بازار روگا به مجاورت ساختمان شورای شهر در انبار سابق قند و شکر شهر بدون کارشناسی صورت گرفته بود .
وی تصریح کرد : معمولا وظیفه ذاتی شهرداری ها در سراسر کشور نظم بخشی و احداث بازارهای محلی است تا مردم دسترسی به بازارهای محلی دسترسی آسان داشته باشند.
وی افزود: با جابه جایی محل برپایی شنبه بازار ، دو خیابان نواب (خیابان کمربندی به سمت آستارا) و شهید دوربین ( زیر پل انزلی ) در روزهای شنبه کاربرد اصلی شان در چرخه حمل و نقل را از دست دادند .
همچنین به گفته وی این بازار محلی نه تنها جاذبه اش برای گردشگران را از دست داد بلکه برای مردم محلی نیز خرید از این بازار جالب و راحت نبود و به چرخه اقتصادی عده ای از مغازه داران در منطقه قبلی برپایی شنبه بازار و همین طور خود فروشندگان محلی لطمه می زد.
این عضو شورای شهر با بیان این که درست است که برپایی بازار در مکان قبلی (مجاورت شنبه بازار روگا) مشکلاتی داشت اما کمتر از محل فعلی ( انبار قبلی قند و شکر ) و فایده اش برای مردم شهر و حتی روستاییان انزلی بیشتر بود .
وی تصریح کرد: با توجه به مطالبات مردم برای جابه جایی شنبه بازار و همچنین مشکلات فعلی ، مساله در کمیسیون های مختلف شورا با حضور اهل فن به بحث گذاشته شد و مصوب کردیم شنبه بازار به مکان سابق خود بازگردد البته نه به صورت فعلی بلکه با حفظ شکل سنتی و برای عرضه تولیدات روستایی و صنایع دستی منطقه و با رفع تصرف پیاده روهای این قسمت ، ایجاد سرویس های بهداشتی ، جدول گذاری چراغانی .
جعفری یاداور شد: بحث دیگری که همزمان با برگشتن شنبه بازار مد نظر شورا است ساماندهی دست فروشان و میوه فروشان خیابان مجاورت دخانیات و ماهی فروشان و طبق داران کنار شنبه بازار روگا و انتقال آنها به سمت مقابل شنبه بازار روگا در مجاورت سالن سایه بان به شکل مناسب است.
این عضو شورای شهر اظهار کرد : با همه اینها تصمیم گیری در مورد انتقال شنبه بازار روگا موکول به کار کارشناسی و نظرخواهی از پلیس راهور ، نماینده فرماندار ، پلیس پیشگیری است تا کار با حداقل اشتباه انجام شود.
*نکات مهم برای جابه جایی بازار
برای حذف یا جابجایی ، یک سیستم عملکردی موجود، اول باید چگونگی و چرایی تشکیل ، قدمت ،لزوم موجودیت آن و حوزه فعالیت، دایره شمول ،حوزه نفوذ و فرهنگ آن مورد بررسی قرار گیرد .
بازارهای سنتی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای توسعه یافته اروپایی بعنوان یک جاذبه گردشگری و یک فرصت اقتصادی حفظ شده اند.
بازار های هفتگی در هامبورگ و فرانکفورت آلمان ، در پاریس عروس شهرهای اروپا نمونه ای از این بازارها است
شنبه بازار شهر بندری انزلی نیز در صورت برنامه ریزی درست می تواند بخشی از میراث فرهنگی و امکان کسب درامد برای روستاییان و فروشندگان دوره گرد و جاذبه گردشگری باشد . مردم این شهر ساحلی امیدوارند این بار شورای شهر و شهرداری بهترین تصمیم را برای احیای این بازار سنتی بگیرد تا بار دیگر پشیمانی و مشکل به بار نیاید .
گزارش از : گیتی بابایی
6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.